Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
blue sea

IP telefoni

Rekommendera Poster

Hej!
Jag undrar om IP telefoni är en bra alternativ för fast telefoni? Månads avgift är i alla fall mycket billigare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på din fråga är väldigt komplicerat, för det beror mycket på. Bredbandstelefon är relativt driftsäker och nice och galet billig (från tele2 pyntar du tex bara för det du ringer), men riskerna är, typ:

Att telefonen slutar funka om strömmen går
Att ljudet kan bli brukigt och dåligt om datorn är på och tankar, men detta beror mycket på bandbredd (detta är sjukt viktigt i jämförelse med ovan)
Att den stör ut andra saker, telia vill jag minnas får mycket klagomål på detta då dom försöker trycka telefon + adsl + tv via 50 år gamla kopparledningar, och försöker man köra alla 3 samtidigt kan det gå skitdåligt helt enkelt.

Men om du har bra bandbredd och/eller inte surfar mkt så rekommenderar jag det starkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har bredband telefoni och jag är väldigt nöjd med den tills nu. trots jag använder inte så mykt, det är ungeför använd för behöv typ. kostar 49 per månad och är bara start avgift för sverige samtal inte 0770, 0771 nummer.(men det finns himla massa alternativ att välja ).  jag hade 2 Mbits anslutning innan och nu har jag 10 Mbits fungerar kannon. går bra även när jag håller på ladda ner nånting men leverantör rekomenderar inte att använda P2P när man är på samtal. så om du har 2 mbits anslutning eller mer jag rekomenderar dig att använda den. bättre än traditional iaf dom har ju 100 + kr fast avgift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har 8 Mbit/s hos tele2 och ska prova hos Universal(hos dem har jag fast telefoni) för 25 kr/månad. Tack för alla råd. Jag är ny här och undrar hur man ge poäng?
Tack igen! Ha en bra dag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!, vore tacksam om någon kunde hjälpa mig med följande:
 För en tid sedan funderade jag på att skaffa ip.telefoni och köpte en Ip telefon en Gigaset SL75 WLAN , alltså en telefon som jag ska koppla til mitt nätverk och alltså kunna ringa via nätet. Jag har kontaktat Megaphone och fått ett sk Ip konto som jag ska ha för att kunna koppla telefonen. Jag har dock inte lyckats koppla telefonen trots att jag har försökt konfigurera både från telefonen och via weben. Är det någon som kan ge mig några tips för att lösa mitt problem?. Jättetack för alla tips jag kan få.

MVH

Daniel08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att skaffa IP-telefoni blev i alla fall en både dyr och besvärlig historia för oss. Aldrig mer!

Då tror jag mer på att flytta över det fasta numret till Mobilnätet istället, som bl.a Tele2 erbjuder.

Vi hade 24 Mbit, men det var urkass ändå.

Jämför verkligen noga och beräkna hur mycket du ringer och jämför även abonnemangsavgifterna.

När vi till slut fick nog av allt brus, alla avbrott och ville byta till fast telefoni och till annat bolag, så fick vi betala 945 kr för den flytten eftersom det är krångligt att byta tillbaka till fast lina, från IP, när det väl gjorts. Detta var med ComHem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...