Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tom partition som har använt utrymme


kallekall

Rekommendera Poster

Hej, skapade precis en partition på 16 mb (vet att det är lite) men av någon anledning är redan 9,53 använt. Hur gör jag för att windows inte ska reservera upp massa utrymme på hårddisken? Det enda jag kom på var att se till så att papperskorgen inte tog något utrymme, men det hjälpte knappast.

Tack
J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
Hej, skapade precis en partition på 16 mb (vet att det är lite) men av någon anledning är redan 9,53 använt. Hur gör jag för att windows inte ska reservera upp massa utrymme på hårddisken? Det enda jag kom på var att se till så att papperskorgen inte tog något utrymme, men det hjälpte knappast.

Tack
J


Hej!

Jo! Men det stämmer bra!

För att när man skapar en Partition sen så när man exvis formrterar denna för att få denna anv bar så försvinner Ca: 5% av utrymmet man skapat!

Så OM du hade skapat en på exvis 100Gb så hade du bara fått ut Ca 95Gb av denna Volym på 100Gb!

Just för tillfället kommer jag inte ihåg vad det heter i en bättre förklaring,men så är fallet Tyvärr får man väl säga!

Helren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket filsystem är partitionen formaterad i?
Ställ in visning av både dolda filer och operativsystemfiler så att du verkligen ser allt som finns på partitionen. Ett visst utrymme får man nog räkna med behövs för mappar, t ex \.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formaterade till NTFS med windows vista. Men det går alltså inte att minska reservationen på något sätt, utan en viss del måste alltid vara reserverad? Håddisken är precis nypartionerad så jag har inte hunnit lägga in någon fil alls på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NTFS innehåller ju en del utrymme för att kunna hantera ägarskap och rättigheter på filer så det är möjligt att det blir mindre utrymme som går bort till själva filsystemet med FAT i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NTFS innehåller ju en del utrymme för att kunna hantera ägarskap och rättigheter på filer så det är möjligt att det blir mindre utrymme som går bort till själva filsystemet med FAT i stället.


Testade att formatera den som Fat och exFAT, och det är som du sa, det är ägarskap och rättigheterna som tar upp så mycket plats med NTFS (nästan 10mb på en 16mb liten hårddisk). Med exFAT tar de bara upp 4Kb med om jag har den som FAT så tar de inte upp någon alls (då FAT inte har stöd för ägandeskap och liknande).

Kommer ha FAT på den här hårddisken nu. Tack så mycket för hjälpen!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...