Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ang. Linux med Windows


DJ Aweponken

Rekommendera Poster

DJ Aweponken

Jag funderar på att skaffa linux som andra partion  min dator. jag har 2 hårddiskar och den ena har windows. Men hur gör jag när jag ska installera allt? Och hur väljer jag vilket operativsystem som ska starta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken Linux-distribution hade du tänkt dig?
Men för de vanligaste distributionerna som är avsedda för dem som inte har så stor Linux-erfarenhet så startar man datorn från CD/DVD-skivan med Linux-distributionen på  och när Linux-miljön har kommit igång så väljer man att man vill installera, och likaså vanligen så sköter installationsprogrammet om att det skapas en meny som visas när man startar datorn och i den menyn så väljer man vilket operativsystem man vill köra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ Aweponken

Jag vet inte riktigt vilka versioner det finns inom ubuntu :) Den senaste är väl bäst?

Det låter ju himla enkelt att installera iallafall. Men finns det något program som gör att man köra windows program i Linux?


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Ubuntus program Wubi kan man installera Ubuntu från Windows. Du startar skivan från Windows och väljer att installera det därifrån. Då installerar den Ubuntu på C: men behåller Windows. När du sedan startar datorn väljer du vilket operativssystem du vill starta.

Jag rekomenderar Ubuntu Desktop Edition 9.04, 32-bitar som kom ut förra veckan. Wine är det vanligaste programmet för att köra Windows på Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om senaste versionen fungerar bra på datorn så bör man ju ha den, men det kommer ju säkerhetsuppdateringar även till 8.04 och 8.10 om 9.04 inte fungerar bra.

Det finns några olika varianter av Ubuntu också, Kubuntu och Xubuntu. De skiljer sig åt genom att de har andra användargränssnitt, KDE resp. Xcfe i stället för Gnome som det är i vanliga Ubuntu. Xcfe är bra på äldre datorer för det är inte lika resurskrävande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ Aweponken

Jag tror vi kör på den senaste versionen ;) och sen på xcfe då min dator är hyfsat gammal :)

Var hittar man nedladdningslänken till desktop edition? Är det någon "lättare" version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ Aweponken

Jaha.. duktig som man är hittar man inte rätt fil att ladda ner XD Jag går in på sida och väljer nedladdningsland europa men sen har jag inte en aning om vad jag ska välja -.-


EDIT: Jag har hittat nedladdnings filen :)


Hur får jag sedan in detta i Wubi?


Tack så mkt alla som hjälper till! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ Aweponken

Hm.. Får ett felmedelande från wubi efter ett tags installation. IOerror: connection reset by peer.

Vet inte vad detta betyder men bifogar loggen som kom med..




Loggen:

Exception: Cannot download the metalink and therefore the ISO

Men jag körde ju från wubi! eller måste man ladda ner filen oxå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här forumet fungerar jättedåligt med jättelånga inlägg. Jag kunde inte läsa tråden i Firefox alls. Jag rekommenderar att du redigerar ditt inlägg och tar bort loggen.

En snabb koll av loggen verkar visa på att installationen inte hittar installationsskivan och försöker ladda ner installationen igen och detta misslyckas.

Har du bränt ISO-filen som avbild/image och inte som data-skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ Aweponken

NU fattade jag :) Håller på att ladda ner iso filen. Jag använder Nero. Ska jag välja "skapa UDF/ISO skiva" där då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Nero längre, då min inte fungerar på Vista. Har för mig att du ska välja bränn IMG-skiva och inte skapa iso skiva.

Länken som strd tipsar om går till xubuntu och inte vanliga ubuntu, bara så att du vet det! När du bränt skivan så öppnar du Wubi och skivan är istoppad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ Aweponken

Okej, jo jag valde xubuntu då min dator bara har en 2.0 ghz processor. Är det mycket som skiljer sig mot de båda versionerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ Aweponken

Får följande medelande när jag importerar iso filen:

The entered block size does not corresspond to the image lenght. The block size may be wrong. Do you want to correct the value or ignore the problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ Aweponken

Jag misstänker att något gick fel vid ndeladdningen då de sista 50mb bara fanns där helt plötsligt :) Laddar ner igen fast den här gången de vanliga ubuntu tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ Aweponken

Jag har nu alddat ner ubuntu och installerat det. Allt funkar finfint! Men hur får jag mitt mobila bredband att funka med ubuntu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att det har gått bra! Pompom

Händer det något i Ubuntu när du stoppar i modemet i USB-porten (eller hur det nu är anslutet)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ Aweponken

Ja, det kommer upp på skrivbordet och heter något i stil med "no cd" Den går at öppna och där hittar man alla filer.. Kan dock inte öppna någon fil.

Har mobilt bredband via USB-port :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett modem Icon 225 så har du en handledning som fungerar på den här tråden
http://linuxwiki.se/index.php/Mobilt_bredband/Telenor

Du behäver inte installera HSO Driver, den finns redan i Ubuntu 9.04
Rezero är ett program som gör att Ubuntu förstår att det inte är en CD som anslutits.
Rezero är för övrigt ersatt av en uppdatering och heter nu udev.tar.gz, installera detta programmet först och anslut sedan modemet , kör sedan HSO link och sen HSO connect.
Ta ut modemet och anslut det igen så ska det fungera.
Hälsn Pe-O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DJ Aweponken

Misstänker att jag har ett ICon 7.2 då det inte är fyrkantigt som de nya modemen är. (listade även ut det genom att titta på bilderna på PHARscape..)

Gäller samma sak då eller? Finns Rezero i Ubuntu? Och hur hittar jag HSO Driver och alla dess tillbehör? :)

Ni får ursäkta om jag ställer till med besvär :P Men så fort mitt internet funkar så blir det nog bättre Stort flin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...