Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontrollpanel i Vista är borta,hur installera Vista eller Xp igen utan Vista skiva?


mikkoman1

Rekommendera Poster

Installerade några bluray brännarprogram och fick troligtvis virus med dem.Kan ej komma åt mitt kontollpanel med allt vad det innebär.
Nu vill jag ominstallera men saknar Vista skivan,har en skiva med win Xp men den går ej att installera över Vista!Pga att jag ej kommer åt diskhantering och om jag försöker starta med Xp skivan så händer ingenting.
Hur ska jag fortsätta?Vill helst ha Xp på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför saknar du vista-skivan? Är det inte så att den är inbyggd i hårddisken som en extra enhet?
Vad har du XP-skiva? Är det någon som följde med en tidigare dator är det troligen en OEM-licens som gör att skivan är knuten till den datorn.

För att starta från XP-skivan stoppar du in skivan i datorn innan den startar och ställer in i Bios att cd/dvd-spelaren ska bota först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej , om du har lagt i xp-skivan , starta om datorn      sedan just i början av starten kommer ett meddelande högt upp  -   tryck ned valfria tangent för att starta skivan  . ( ungefär så står det )  .    Så du har några sekunder på dig att starta skivan  .

MVH  Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför saknar du vista-skivan? Är det inte så att den är inbyggd i hårddisken som en extra enhet?
Vad har du XP-skiva? Är det någon som följde med en tidigare dator är det troligen en OEM-licens som gör att skivan är knuten till den datorn.

För att starta från XP-skivan stoppar du in skivan i datorn innan den startar och ställer in i Bios att cd/dvd-spelaren ska bota först.


Vista fanns i datorns hårddisk och installerades när jag startade datorn för första gången.Xp skivan är en piratversion med vista utseende,service pack 3 + massa inlagda drivrutiner.Fått den av en kompis som säger att den fungerar bra.
 Har produktnyckel till Vista på en etikett fastklistrad på datorns undersida.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp med piratversioner får du inte i det här forumet. Men du kan ominstallera Vista, eftersom den kom förinstallerad så är det säkert så att installationsprogrammet finns på en dold partition på hårddisken. Det varierar en del mellan olika datorer hur man gör för att sätta igång installationsprogrammet men det brukar vara att man ska trycka på en särskild tangent precis när datorn startar. Kolla vad det står i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp med piratversioner får du inte i det här forumet. Men du kan ominstallera Vista, eftersom den kom förinstallerad så är det säkert så att installationsprogrammet finns på en dold partition på hårddisken. Det varierar en del mellan olika datorer hur man gör för att sätta igång installationsprogrammet men det brukar vara att man ska trycka på en särskild tangent precis när datorn startar. Kolla vad det står i manualen.


Har inte med mig manualen,men läste i den att man skulle ta säkerhetskopia för att senare kunna återställa datorn.Men det har jag inte gjort,öppnade manualpaketet först 6mån efter datorköpet ,då när jag upptäckte att kontrollpanelen var borta och systemåterställning inte längre fungerar.
Datorn är en Acer Aspire 8930,vet du (eller någon annan) om det fnns andra sätt att ominstallera/reparera min Vista?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifall du ska installera om Vista ,  starta om datorn -  längst ner kommer det upp någon instruktion liknande -  Press F2 eller F12 for setup    ,      

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så ser jag att Acer inte har tagit fram några XP-drivrutiner för din dator och då blir det nog svårt att få den datorn att fungera med XP.
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_8930.html

Det finns ingen manual-länk för 8930 men för 8920 och de borde vara väldigt lika så kolla i den.
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_8920G.html
Sidan 43:
"Jag vill återställa datorn till originalinställningarna utan CD-skivor för återställning.
...
Denna återställningsprocess hjälper dig att återställa disken C: med det
ursprungliga mjukvaruinnehåll som installerades när du köpte din bärbara pc.
Gör så här för att återställa disken C:. (Disken C: kommer att formateras och all
data på den kommer att raderas.) Det är viktigt att du säkerhetskopierar alla
filer innan du använder denna funktion.

Kontrollera BIOS-inställningarna innan du utför en återställning.
1 Kontrollera om funktionen Acer disk-to-disk recovery är aktiverad.
2 Se till att inställningen D2D Recovery i Main är aktiverad (Enabled).
3 Gå ur BIOS-inställningarna och spara ändringarna. Systemet startar om.
Obs: Tryck på <F2> när POST (Power-On Self Test) är i gång för att
komma in i BIOS-inställningarna.

Så här startar du återställningsprocessen:
1 Starta om datorn.
2 När Acer-logotypen visas, tryck samtidigt på <Alt> + <F10> för att komma
in i återställningsfunktionen.
3 Läs instruktionerna på skärmen om du vill genomföra en
systemåterställning."

Där finns dessutom kapitlet "Acer eRecovery Management" på sidan 73 om återställningsskivor mm och sådana är ju lämpliga att skapa utifall att hårddisken kraschar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom så ser jag att Acer inte har tagit fram några XP-drivrutiner för din dator och då blir det nog svårt att få den datorn att fungera med XP.
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_8930.html

Det finns ingen manual-länk för 8930 men för 8920 och de borde vara väldigt lika så kolla i den.
http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_8920G.html
Sidan 43:
"Jag vill återställa datorn till originalinställningarna utan CD-skivor för återställning.
...
Denna återställningsprocess hjälper dig att återställa disken C: med det
ursprungliga mjukvaruinnehåll som installerades när du köpte din bärbara pc.
Gör så här för att återställa disken C:. (Disken C: kommer att formateras och all
data på den kommer att raderas.) Det är viktigt att du säkerhetskopierar alla
filer innan du använder denna funktion.

Kontrollera BIOS-inställningarna innan du utför en återställning.
1 Kontrollera om funktionen Acer disk-to-disk recovery är aktiverad.
2 Se till att inställningen D2D Recovery i Main är aktiverad (Enabled).
3 Gå ur BIOS-inställningarna och spara ändringarna. Systemet startar om.
Obs: Tryck på när POST (Power-On Self Test) är i gång för att
komma in i BIOS-inställningarna.

Så här startar du återställningsprocessen:
1 Starta om datorn.
2 När Acer-logotypen visas, tryck samtidigt på + för att komma
in i återställningsfunktionen.
3 Läs instruktionerna på skärmen om du vill genomföra en
systemåterställning."

Där finns dessutom kapitlet "Acer eRecovery Management" på sidan 73 om återställningsskivor mm och sådana är ju lämpliga att skapa utifall att hårddisken kraschar.


Tack för svaret!
Ringde precis Acers support o de berättade om Alt + F10.
Så nu håller jag på och ominstallerar.
 Varning till andra Acer Aspire 8930 användare: Det finns ett program inbyggt i den datorn,med egen knapp på tangentbordet som det står "e" på.Den ger bla. tillgång till en dold partion på hårddisken på ca 4Gb.
När jag fick problem med datorn så slutade "e" programmet att fungera och jag kom ej åt informationen på den dolda partionen! Så kom ihåg att spara detta på fler ställen om det är viktigt!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu ominstallerat datorn,visade sig att den bara raderar C: ,det som fanns på D: är kvar!
Såg också att när man aktiverar "den dolda partionen" med e-programmet så får man välja om den ska vara på c: eller D:. Mitt förra låg på C: och blev därmed raderat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...