Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp Med LINUX?


Hel Och Ren

Rekommendera Poster

Hel Och Ren

Hej!

Jag har hört och läst lite OM LÍNUX Ubuntu mm!

Men kan INTE ett SK*T om detta,mer än det jag har läst om det!

Men är ändå sugen på att testa detta OS,och undrar lite över detta!

Kan man exvis köra detta på en EXTERN Hdd eller på ett 16Gb USB Minne,hur stor plats tar detta på ett Sisådär jag förstår att det skiljer sig mellan på vilket man väljer?

Och var laddar med enklast ner detta?

Ja Helt enkelt Lite mer INFO om detta skulle jag vara tacksam över!

Mvh
Helren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Senaste Ubuntu kan du ladda ner här som en iso fil:

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Du kan sen bränna den på en cd och boota från den, då kan du testa ubuntu utan att det installeras. Alltså windows kommer ligga kvar på hårddisken sen är det bara att ta ut skivan och du kan köra ditt windows igen.

Om du gillar det kan du installera det direkt från skivan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren

Senaste Ubuntu kan du ladda ner här som en iso fil:

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Du kan sen bränna den på en cd och boota från den, då kan du testa ubuntu utan att det installeras. Alltså windows kommer ligga kvar på hårddisken sen är det bara att ta ut skivan och du kan köra ditt windows igen.

Om du gillar det kan du installera det direkt från skivan.



Hej Och God Morgon!

Jag har nu laddat hem denna!

Vad är det som med följer denna version? i Program sett menar jag ev Office eller dylikt?

Då jag håller på rättså mycket med Office 2007 på WINDOWS 7 sm jag kör nu!

Och en sista sak bara finns denna i 32 a 64Bit`s som "Sk" vanliga system?

Tacksam För hjälpen!

Mvh
Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Ubuntu ingår Firefox och Open Office samt en mängd andra gratis program som ljudinspelare och lite annat. Nu på torsdag kommer nästa version av Ubuntu. Med ett program som heter Wubi kan du installera Ubuntu från Windows, jag har försökt testa det men jag lyckades inte. Jag kör Ubuntu virtuellt och det är det enklaste sättet att köra flera operativssystem.

Den ska finnas i 32 och 64 bitar i både desktop och serverversion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
Hej!

Tackar o Bugar för hjälpen o Tipsen!

Nu har jag fått LITE mer info om hur detta fungerar mm!

Och somsagt det är ju SYND ATT DOM aldrig får ordning på detta FORUM med Poäng Utdelning,E-Mail svar,mm,mm!

Och att kalla detta som ett SMART forum var nog enligt mig lite förhastat när det är Ca 50% av funktionerna som fungerar OM man gämnför med det gamla forumet!

Och jag ska nog testa detta på Cd a DVD innan jag innstallerar något iaf!

Mvh
Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag kan rekommendera samma förslag som du redan fått.
Införskaffa dig en Live-CD och prova och se om det är något för dig.

Om drygt 2 månader släpps nästa version, 9.10 av Ubuntu och det ska enligt uttalanden innehålla lite mer godis som ska göra upplevelsen lite bättre.

Själv kör jag 8.04 på min Acer Aspire One A150 och 9.04 på min andra laptop och det fungerar suveränt. Har kört Linux överhuvudtaget nu i ca. 6 år och är jättenöjd.

Jag är även fadder/fadderansvarig på Ubuntu-se.org dit du är välkommen att söka hjälp.

Jag kan inte rekommendera att installera ett OS på en extern disk, varken HDD eller USB.
Då är det bättre att du har en liten partition på 20GB som du kan installera Ubuntu på.

Hoppas att du fått lite klarsida över det hela :)

//Dagon^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...