Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows xp startar trots att Vista är opsys


Lidas4

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har ett bekymmer med min nya Acer aspire 8920g med vista som operativ system.
Ibland när jag startar kommer Win xp upp för att sedan försvinna och ersättas av en blå bild med vista strimmor för sedan hoppa över till Acer arcade. Efter att jag har stängt Acer arcade går dator in i hibernating mode i xp och stängs av.
Jag har installerat om operativ systemet "bootat" tre gåner plus skickat den till sevice men inget verkar hjälpa.
Börjar få lite panik.
Hopp om hjälp!
IL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du skriver "min nya", är det en fabriksny dator med förinstallerat Vista? I så fall måste du väl kunna få den utbytt där du köpte den.

Som du beskriver det har du ju både Vista och XP på datorn. Det kanske kan vara en uppgradering från XP till Vista som har gått snett, eller en nedgradering från Vista till XP, då kan det bli så att man inte kommer åt Vista längre eller har du försökt köra multi-boot eller något virtuellt?


Kommer du in med felsäkert läge, F8 eller med F12, multi-boot-menyn, ser du båda operativen då? Kan du komma åt att se hur filen boot.ini ser ut?

Du skriver att du har installerat om operativsystemet, med vad och hur? Har du gjort en ren ominstallation av Vista, alltså med formatering av hårddisken och får samma fel måste det ju vara fel på installationsskivan.

Läs mer här:  http://support.microsoft.com/kb/919529

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!


Jag har en liknande dator, Aspire 6920G. Och har precis samma problem som du. Jag har dessvärre inte formaterat om datorn ännu som Acer rekomenderar. Den är ju bara en månad gammal. Så jag har provat alla möjliga andra allternativ som står på nätet. Det finns andra med samma problem och med samma datortyp på nätet.


Problemet är exakt som Lidas4 skriver.


Det lustiga är att om man stänger locket och öppnar det igen så startas vista. Tänkte sätta mej o ringa till Acer i morgon och inte acceptera en omformatering, utan dom får ge något bra svar på hur man fixar detta.

Och Ja, dettta är en nyinköpt dator inköpt på Mediamarkt.

Inget svar på din fråga, men nu vet du att det är mer än du som har detta problem.

Hittade massa info här, men har inte provat själv ännu.
http://www.notebookreview.com/search.asp?q=Acer+Arcade+Deluxe+booting&domains=www.notebookreview.com&client=techtarget-tg&sitesearch=notebookreview.com&channel=notebookreview.com&forid=1&ie=ISO-8859-1&sa=&oe=ISO-8859-1&flav=0000&cof=GALT%3A%230066CC%3BGL%3A1%3BDIV%3A%23999999%3BVLC%3A336633%3BAH%3Acenter%3BBGC%3AFFFFFF%3BLBGC%3AFF9900%3BALC%3A0066CC%3BLC%3A0066CC%3BT%3A000000%3BGFNT%3A666666%3BGIMP%3A666666%3BFORID%3A11&hl=en&x=14&y=10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej igen.

Har nu vart i kontakt med Acer och lagt in återstälnings skivorna utan att det hjälpte. Nu vill dom att jag ska skicka datorn till tyskland för ominstallation av den förinstallerade programvaran. Skit, datorn är ju inte ens 2 månader gammal.

Tänkte bara höra om någon vet om detta fungerar?

http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/

Skulle vara skönt att slippa skicka in datorn om det fungerar.

Tacksam för svar     /     Johnny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den skivan fungerar väl till det som det är tänkt, t ex reparera en skadad installation eller göra en systemåterställning. Jag vet inte vad du hade tänkt att använda den till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Jo jag tänkte att eftersom Acer vill göra en ominstallation av den förinstallerade programvaran. Kunde detta eventuellt vara ett sätt att slippa skicka in datorn. Om det nu funkar som jag tror.

Datorn funkar skitbra annars. Bara lite irriterande att när man sätter på datorn efter det att den varit avstängd, startar windows xp och efter det Acer Arcade deluxe. När man väljer avsluta Arcade kommer en ruta där det står windows hibbernating och så stängs datorn av. sen trycker man på on knappen igen så startar windows vista som vanligt. Detta händer nog ungefär var tredje till var fjärde gång man startar datorn. Och det är bara vista installerat, såvida det inte finns någon dold xp installerad av Acer som någon antydde på http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=270520&page=2

Är helnöjd med datorn i övrigt.

Har även provat att gå in via F8 laga datorn vid start, men inga fel hittas.

Tänkte därför att detta kunde vara en möjlighet att eventuellt hitta eventuella inbygda fel.


Johnny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte göra en ominstallation med hjälp av skivan, om det är det du menar. Skivan innehåller inget Vista-installationsprogram.

Ledsen, men jag vet inte hur det här Arcade deluxe är tänkt att fungera, men så vitt jag förstår från tråden så är det en särskild partition med en installation med XP och Arcade-programmet. Vad står det i manualen om hur det är tänkt att man ska starta Arcade deluxe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Nja, eftersom datorn funkar perfekt annars så är det ingen ominstallation jag menar. Jag tror att det är något i start sekvensen. Jag menar att eftersom datorn funkar skitbra när den jobbar. när man startar om datorn går allt skitbra. men när man gör en "kallstart" så hoppar den vid var tredje till var fjärde start in på windows xp, sen in i acer arcade deluxe, sen e de kört. Då stänger man locket eller trycker på strömbrytaren. startar datorn igen så är allt som vanligt. Windows vista startar utan bekymer.

Därför tror jag att det är något i starten som tvekar. Och det är det jag vill ska fixas.

Acer Arcade Deluxe är som typ VLC, fast med mycke mer möjligheter. Typ man kan kolla sina kort, spela film, mm.

Det var därför jag undrade om man kunde köra denna fil och få ordning på start sekvensen.

Vet inte om det funkar som jag tror, men har en liten fråga till.

Skulle provköra denna skiva nyss, men hittar ingen svensk version. fanns svensk tid, svenskt tangentbord. men inte svenskt operativsystem.

Så därför undrar jag nu om man kan låta en engelsk version fixa en svensk version.

Eller är det sak samma i startfilen?

Vill helst inte lämna in datorn då det är den bästa jag haft annars. Funkar skitbra med WOW och alla andra program jag använder. Men det stör mej att så många runt om i världen har samma problem. men ändå inget riktigt klargörande vad som skapar dessa uppstart problem.

Tacksam för de svar jag får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte vet vad det är som får Arcade Deluxe att gå igång i stället för Vista så har jag ingen aning om reparationsskivan kan göra något åt det. Det man kan göra från skivan är nog oberoende av vad det är för språk på skivan, tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej igen.

Tack för att du försöker.

Ska prova i morgon o köra skivan. meddelar nån gång under morgon dagen hur det gick.
Alla verkar ju nöjda på neosmarts hemsida, så jag gör ett sista försök i morgon. annars lämnar jag in datorn till Acer i veckan. Undra hur det gått för dej Lidas4?

Tack Cecilia för det jobb du gör här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Stort flin

Ja, berätta hur det går för det är alltid intressant att få veta vad som händer med datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...