Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem vid överföring av videofilmer från DV-kamera


Steffe

Rekommendera Poster

Jag har stött på problem när jag ska överföra videofilmer från DV-kamera. När jag ansluter DV-kameran till en stationär dator via USB och startar programmet Adobe Premiere (där jag tänkt redigera filmerna), väljer jag File - Capture. 

Sedan får jag upp Capture-fönstret men där står ett felmeddelande: "The device is offline", trots att Dv-kameran är ansluten via USB och påslagen. Min fråga är nu hur jag ska göra för att överföra videofilmerna från DV-kameran till datorn så att jag kan redigera dem i Adobe Premiere?

Kan detta problem bero på att jag inte ansluter kameran via FireWire (har ingen sådan port på datorn) eller behöver jag överföra filerna via USB på ett annat sätt innan de kan användas i Adobe Premiere?

Tacksam för svar!  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej .

Du behöver FireWire när du inporterar (  Capture ) filmer direkt i Adobe Premiere .

Du får bättre bild med FireWire och slipper en del störningar som kan uppkomma med usb. 


Har du inget annat program i datorn ?  Där du kan föra över din  film från videokameran till datorn. 

Har du något TV kort i datorn ? Eller något USB TV kort,  där du kan överföra filmen den vägen.


Sen  inportera och redigera  filmen i Adobe Premiere.

Enklast är att investera i en inspelningsbar DVD spelare med hårdisk.
Beror på hur mycket jobb man vill lägga ner på sina egna inspelade filmen.


Nero Burning kan man spela in från TV,Videokamera mm och har inte provat usb på Nero Vision. Kör för egen del FireWire.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska fungerar med usb-kabeln, men det ger sämre bild än med firewire. Har du kollat så att drivrutinen är korrekt installerad? När du ansluter den brukar man få upp en lista på vad man vill göra. Gå in på kamerabolagets hemsida och kolla efter drivrutiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte funkar att dra in filmerna i Premiere kan du sparka igång exempelvis Movie Maker, som ju finns i Windows. Via "Fånga video" bör du åtminstone kunna få över filmen till hårddisken.

Därefter får du öppna filmklippen i Premiere...

Lycka till!

/F.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Steffe!

Har du ingen manual till kameran?

Här kommer lite av mina erfarenheter, som ni inte behöver ta notis om, ifall ni inte vill och har inget med Steffes problem att göra.

Märkte att programmet som föjde med min nya Panasonic HHD kamera inte gick att köra i min nya dator, såvida jag inte ändrade skärmupplösningen. Jag fick installera det i en äldre dator från 2005. Sedan fixade jag ändå 2 andra program, för min hantering av videofilmerna.

Jag använder AVS Video Editor XP Pro på min Dell från 2005, med en en 17 tums skärm. Corel VideoStudio Pro X2 använder jag på Vista Buisness i min Toshiba laptop, med 17 tums widescreenskärm.

http://www.avs4you.com/AVS-Video-Editor.aspx

http://www.corel.com/servlet/Satellite/us/en/Product/1175714228541#versionTabview=tab1&tabview=tab0


Ofta skickar man med gratisvarianter av program, till dom flesta kameror, som går att uppdatera, om man vill betala förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...