Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös nätverk till större lokaler på 600kvm.


swek

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har på vår studentnation lokaler som är kanske 250-300kvm x 2 våningar (dvs kanske 600kvm totalt) som vi vill täcka in med nytt och fräscht trådlöst nätverk.

I dagsläget har vi en access point som sitter i ett hörn i vår datasal och surrar. En 3com b/g-access point. Tyvärr så stänger den ute folk och täcker inte in hela huset, men iaf. halva.

Den nya lösningen jag ser är två accesspunkter, en i vardera ända av huset, som samverkar över det trådbundna nätverket som finns draget i hela huset.

Finns det routrar som klarar av att samverka så som repeaters gör, eller finns det repeaters som kan kopplas till det trådbundna nätverket?

Vad är den bästa lösningen?

Mvh, Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är inte provs på just det här men jag tror att om du har en N-roter med den bättre standarden och har en waypointer som också är med N standard så tror jag du täckern in allt om du sätter dom ganska centralt så de hjälps åt i mitten och tar var sin ytter sida om du förstår vad jag menar men är inte hundra på att detta går annars kan man bara sätta in flera roters i som har en lan-slad mellan dom som går till en och samma router som sitter i telejaket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av "bryggor" som accecppoint ? Jag har samma problem fast i ett gammalt hus och jag funderar på att köpa en brygga för trådlösa nätverk (för visst fångar de upp signalerna, förstärker dem och skickar vidare?). Hur är de att installera ? Vilket märke är att föredra ? Har int emöjlighet att ha fler kablar kopplade till routern för då måste jag börja borra i väggar och golv och huset är K-märkt...
/Hed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Du kan prova att sätta upp fler trådlösa routrar i lokalerna. Använd dem som accesspunkter genom att att stänga av dchp, byta ip-adress till unika på varje router och ansluta dem till befintligt trådbundet nätverk via en av lan-portarna.

Hälsningar
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...