Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåskärm när jag försöker installera Win XP


Spunk

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis formaterat om min hårddisk, och hade tänkt installera om Win XP Pro på denna igen, då jag råkar ut för mitt problem.

Vid inläsning av Installationsskivan så dyker den blå skärmen upp vid exakt samma läge under installationen och det nämligen när den läser in NTFS-filsystemet...

Jag får beskedet på skärmen att det skulle kunna vara mitt grafikkort och skärm, eller så skulle ev. BIOS vara i behov av en uppgradering.

När jag gick in i BIOS-läget innan datorn startar upp så hittade jag att jag hade en version som kallas för 5.00 R1.10.1826 och den är daterad 04/07/05 (!)

Går det överhuvud taget att komma förbi detta läge på ngt sätt? Jag misstänker att det inte ens hjälper att köpa en ny hårddisk för att prova om de skulle kunna fungera bättre.

Hoppas ngn av er superduktiga tjejer/killar kan hjälpa mej komma vidare.

/S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har allså formaterat hårddisken utan att andvända XP skivan?
Blå skärm kan bero på många faktorer, är det en orginal skiva du andvänder och inte en nLite skiva? Oftast så är det någon enhet eller en USb enhet som strular till det.
Det kan även tänkas vara sata kontrollen i datorn som strular till det under laddning av drivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag formaterade disken med en extern dockningsstation eftersom jag råkade ut för samma problem redan då jag försökte göra en vanlig ominstallation.

Jag trodde jag skulle komma förbi detta om jag började med en 'ren' formaterad disk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då vet jag lite mer iaf. Vet du vad du har förnågot moderkort/betäckning på datorn?
Kan vara mycket möjligt att du behöver ladda ner drivrutinerna till sata-kontrollen i datorn om drivrutinerna som ingår i XP instalationen buggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har du försökt att uppgradera ditt Bios? Du har en Fujitsu-Siemens med PhoenixBIOS, eller hur? Det finns minst en uppgradering till det Bioset.


Du kanske kan prova med ett annat grafikkort eller det integrerade om det finns ett sånt i ditt moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Experten och Jalec!

Hur kan jag få fram vilken typ av moderkort jag har, då jag inte kommer åt datorn på ngt sätt? Eller kan man få fram den informationen mha ngt knep?

Visst har jag PhoenixBIOS, med den version som jag uppgav tidigare. Hur kan jag ladda in ett Bnytt BIOS eftersom jag inte verkar komma åt datorn på ngt sätt?

Tack för att ni engagerar er i mitt problem!

/S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad står det på blåskärmen, då menar jag specifika felmedelanden eller om det står nåt om teknisk information längst ner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Bioset kan du nog uppgradera utan att det finns ett OS i maskinen, men gör dej inga större förhoppningar om att det skall lösa problemet, det är förmodligen något annat som det Experten säger eller kanske ett fel i grafikkortet, den säger ju det själv.

Vill du uppgradera Bioset får du skapa en bootbar diskett, om du fortfarande kör med det, eller CD från tillverkarens supportsida och sedan starta den strulande maskinen med den i.

Hör du några pipljud när du startar datorn?

Säger POST någonting? (betyder Power-On Self Test).
Håll ner Esc-tangenten när du startar datorn och var beredd att trycka på Pause/Break-tangenten för att hålla bilden kvar, kanske kan det finnas någon info där om det är ett hårdvarufel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Din moderkort modell, står till ex. i din manual? Eller öppna burken och kolla där, borde står mitt i vad det är, asus,gigabyte osv. Tänkte bara, hårdisken du formaterade, har du en eller två du använder? Har du RAID i så fall? Då måste du trycka F6 när din windows installation program börjar, och installera windows den vägen. Om den är IDe&SATA då behöver du inte göra så här, kan det var att din xp installation disc är trasigt? Prova en annan om du har.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Håller på att ominstallera win xp, har formaterat hd, men får upp blåskärm som säger
STOP: 0x0000004e, skulle det kunna vara ett minnes fel på det fysiska ramminnet eller är det ett mjukvarufel...tänkbart att det är skit bakom spakarna Totalt galen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Jag hadde massa problem med min datorn också, efter senaste virus angrepp. Jag fick blå skärm direkt efter ominstallation, så när det kom "welcome" i windows så kom blå skärm och datorn startade om. För mig hjälpte när jag öppnade datorn och tog bort minnena, grafikkort, ljudkort och nätverkskort. Sen provade jag starta datorn med en minne, och bytte minnesplats också och då funkade allt helt plötsligt. Sen efter första omstart, satt jag allt tillbaka och allt funkade. Prova! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Vad är det för information på moderkortet som kan vara bra att ta fram? Hjälper det med serienummer på ngt sätt?

Jag skall också prova att byta plats på minnena.

Så här står det i manualen: ATX Grönt moderkort I915P chipset PCI Express med stöd för Raid 0 och 1.

Om jag kollar på FujitsuSiemens supportsida får jag fram att datorn är av följande modell: Scaleo800S P340 1 1G

Det finns ett antal uppdateringar till chipset och firmware där som skulle kunna gå att ladda ner bla annat dessa:

- Firmwareupdate for GWA-4160B V. A303

- Chipset i915+ICH6

Tror ni att man kan uppgradera direkt vid uppstart dvs starta med en cd?

/S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...