Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rusande fläkt alt. hårddisk vid uppstart


sjoholm.medlem

Rekommendera Poster

sjoholm.medlem

Hej!
Har en Advent Netbook med Windows XP som börjat bära sig hysteriskt åt då jag startar datorn. Fläkten eller hårddisken rusar maximalt och högljutt i ca 2 sekunder sen startar datorn som den ska. Detta händer då och då och bara vid kallstarter och jag undrar om någon annan har liknande erfarenheter med bärbara datorer och XP?
Vad sysslar datorn med? Blåser den datorn ren från damm eller är det hårddisken som snurrar som om den blivit tokig? Låter illa och känns som hela datorn ska skaka sönder! Datorn är ny och garanterat fri från damm.

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fläkten låter illa och skakar så har det nog hänt något med den och du bör reklamera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Kanske är det så att fläktar på laptopar snurrar oftare än på stationära. Jag har märkt det på min laptop och utrymmet i laptopen där komponenterna sitter är ju betydligt trängre eller mindre än på en stationär och då blir det fortare varmt. Däremot om fläkten skramlar och låter, mer än vad man tror den ska göra, så är det bara att lämna in datorn, om garanti finns och den är relativt ny.

Att det låter mycket när datorn startar upp, tyder ju på nåt fel. Min laptop är knäpp tyst, man hör ett litet knorr en sekund, antagligen från disken, när den går igång, men annars är det tyst.

Min laptop är en Toshiba Satellite Pro 300 med 17 tums skärm och Vista Buisness som OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...