Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn piper med nya ram minnen


s-amue-l

Rekommendera Poster

Hejsan!
Har precis köpt nya ram minnen på 2x1 gb, men när jag sätter i dom så piper datorn hela tiden: piiip (paus) piiip (paus) piiip (paus) piiip... o.s.v. Slutar aldrig. Är dom nya trasiga eller?, för när jag har dom gamla i istället så funkar datorn normalt och startar upp helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kolla vilken betäckning dinna nya respektive gammla minnen har?
Ett tips kan vara att försöka starta datorn med de gamla minnena+ ett av de nya minnena och se om datorn går igång då. Testa att göra så med båda de nya stickorna. Är det samma fel är antagligen de nya minnena för kleva för din dator.
Men kolla om det är DDR eller DDR2 minnen du har och vad dom heter, tex PC5300 eller PC3200.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är väl samma typ och storlek på de nya som de gamla? Sätter man i större än vad datorn är konstruerad för kan det bli som du skriver.

Här finns ett program för att testa minnen, kör ett i taget:

www.memtest.org

Här kan du se Bios felkoder, pipen som du hör:

www.bioscentral.com


Har du sett vad POST säger?  (Power-On Self Test)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kolla vilken betäckning dinna nya respektive gammla minnen har?
Ett tips kan vara att försöka starta datorn med de gamla minnena+ ett av de nya minnena och se om datorn går igång då. Testa att göra så med båda de nya stickorna. Är det samma fel är antagligen de nya minnena för kleva för din dator.
Men kolla om det är DDR eller DDR2 minnen du har och vad dom heter, tex PC5300 eller PC3200.

På både dom gamla och nya är det DDR2 och PC5300, och båda är på 1,8V.
Jag har 4 slots och ska jag då ha i båda dom gamla i slot 1 och 2 och ha i ett av dom nya i slot 3?

Det är väl samma typ och storlek på de nya som de gamla? Sätter man i större än vad datorn är konstruerad för kan det bli som du skriver.

Här finns ett program för att testa minnen' date=' kör ett i taget:

www.memtest.org

Här kan du se Bios felkoder, pipen som du hör:

www.bioscentral.com


Har du sett vad POST säger?  (Power-On Self Test)[/quote']

Samma typ är det, men dom gamla är på 2x512mb och dom nya på 2x1gb, och dom nya var hälften så korta, vet inte om det kan ha nån betydelse?Fundersam
Jag har ju 4 slots, så jag tänkte ha kvar dom gamla och då ha totalt 3 GB ram. Men även när jag hade bara dom nya i så blev det samma problem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu prövat med båda dom gamla i och sen med ett av dom nya i taget i slot 3. Fortfarande samma problem, går igång normalt med dom gamla men inte med något av dom gamla.
Kollat på den här sidan: http://www.pctechbytes.com/bios.htm och det verkar som om jag har bios versionen AWARD, det var den enda som hade en beskrivning som passade in på mig: Beeps: Repeating (endless loop) = Memory error

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Samuel  ,   du skriver  :

"  Samma typ är det, men dom gamla är på 2x512mb och dom nya på 2x1gb, och dom nya  var hälften så korta, vet inte om det kan ha nån betydelse?Fundersam  "

Är de nya minnena hälften så kortare      så har du fått felaktiga minnen  -
Minnen till bärbara är kortare än till stationära datorer  . 

Prova att kontakta stället där du köpt minnena för att få dessa utbytt   .     MVH  Kent 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är de nya minnena hälften så kortare      så har du fått felaktiga minnen  -
Minnen till bärbara är kortare än till stationära datorer  . 

Prova att kontakta stället där du köpt minnena för att få dessa utbytt   .     MVH  Kent 

Jaha, men dom här passar ju, och dom till min bärbara är ju nästan som en kvadrat. Men jag får väl skicka tillbaka dom då.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakterna är liknande så det går nog att sätta i felaktiga utan att det verkar fel ,   
jag tror och och hoppas att du får minnena utbytta ,   MVH  Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakterna är liknande så det går nog att sätta i felaktiga utan att det verkar fel ,   
jag tror och och hoppas att du får minnena utbytta ,   MVH  Kent


Ja, tack! Men jag läste lite på wikipedia och där stod det att ram minnen för stationära har 240 pin och bärbara har 200 pin. På dom här som jag har nu står det att dom har 240 pin?? huh.png
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK  ,  ifall du sätter i de nya minnena - passar de perfekt i slotten i datorn  ?

MVH  Kent

och att de låses fast .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan kontrollera med att sätta in 1 gammalt och 1 nytt  i slot 1 och 2     och då se ifall de är lika eller inte  ,       ok ,  är de inte precis samma så prova byt minnena  ,    MVH  Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK , då kan du nog prova att få dessa utbytta  ,  kan du sätta in de gamla minnena och få igång datorn  ,    Hoppas det ordnar sig för dig   ,    MVH  Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varsågod ,  ok vad bra , då kan du köra med datorn tills du får minnena utbytta  ,

MVH  Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...