Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Hewad

Bytet av moderkot -> Startas inte från cd-rom

Rekommendera Poster

Hej alla datorkunniga!

Mitt gamla moderkort gick sönder.
Jag hittade ett begagnad MSI med Athlon 3200+ processor. På moderkortets manual står det att nätaagegat skall vara på minst 350 W, och min är på 300W. Men dator startar i alla fall.

När jag kopplat in hårddiskar och dvd-rom så statas dator, man kommer till skärmbild där det står:

Windows kunde inte startas....

Starta med felsäker läge
starta med felsäker läge med nätverk....
starta med felsäker läge med komando....
starta med senaste fungerande ....
starta normal...

Men datorn startas om hela tiden vilket alternativ man än väljar.

Jag har 2 st IDE kablar, IDE 1 till 2 st dvd-rom
IDE 2 till Hårddisk 1 och 2
Jag har försökt flyta ide kablar från det ena till den andra men samma problem

Jag har valt i BIOS att dvd-rom ska startas först men den läser inte skivan (dvd-rom lampan lyser och man hör att cd.n snurrar,) men det kommer inte: för att starta från cd tryck på valfri tangentbord...

Har även tagit ut moderkorts batteriet för en stund men det hjälpte inte heller.

Ska jag ta ut windows hårddisken och stoppa in i en annan dator och formatera, eller vad kan man göra?

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det står i manualen att du ska ha ett nättaggregat på minst 350W är för att moderkortet ska kunna ha bästa grafikkortet, bästa processorn, många hårdidskar och många expantionskort, så fungerar datorn stabilt så spelar det ingen roll hur kraftfullt nätaggregat du har.
Anledningen till att din dator inte starta är just pga att du har bytt moderkort till ett moderkort som har annat chippset, nätverkskort eller ljudkrets inbyggt. Du får stoppa i din windows cd och välja reparera windows, då kommer den att fungera som den ska och boota korrekt.
Prova att trycka F12 när du startar och se om det kommer upp en meny där du kan välja att boota från DVD enheten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vad experten säger, eller så köper du bättre nättaggregat. 400w till exempel, och ser hur problemet försvinner, jag tror din datorn mår allmänt dåligt, eftersom strömmen räcker inte till din nya processor och moderkort. Du kopplar väl extra ström sladden till din grafikkort också va? Och även processor möjligtvis, om sånt finns. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej alla datorkunniga!

Mitt gamla moderkort gick sönder.
Jag hittade ett begagnad MSI med Athlon 3200+ processor. På moderkortets manual står det att nätaagegat skall vara på minst 350 W, och min är på 300W. Men dator startar i alla fall.

När jag kopplat in hårddiskar och dvd-rom så statas dator, man kommer till skärmbild där det står:

Windows kunde inte startas....

Starta med felsäker läge
starta med felsäker läge med nätverk....
starta med felsäker läge med komando....
starta med senaste fungerande ....
starta normal...

Men datorn startas om hela tiden vilket alternativ man än väljar.

Jag har 2 st IDE kablar, IDE 1 till 2 st dvd-rom
IDE 2 till Hårddisk 1 och 2
Jag har försökt flyta ide kablar från det ena till den andra men samma problem

Jag har valt i BIOS att dvd-rom ska startas först men den läser inte skivan (dvd-rom lampan lyser och man hör att cd.n snurrar,) men det kommer inte: för att starta från cd tryck på valfri tangentbord...

Har även tagit ut moderkorts batteriet för en stund men det hjälpte inte heller.

Ska jag ta ut windows hårddisken och stoppa in i en annan dator och formatera, eller vad kan man göra?

Tack på förhand

Har du ett förköpt dator, tex från Dell, HP så funkar inte operativssystemet om du byter moderkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ett förköpt dator, tex från Dell, HP så funkar inte operativssystemet om du byter moderkort.

Även om det inte är en märkesdator så är det bra att installera om Windows när man byter moderkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...