Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Ojayer

Problem med grafikkortet

Rekommendera Poster

Ojayer

Hej, jag har ett litet problem med mitt grafikkort. Jag har en bärbar dator från LG med windows vista på och grafikkortet heter Mobile intel® 965 Express Chipset Family. Jag har haft datorn ganska länga och det har aldrig varit något problem men nu helt plötsligt när jag går in på bildskärmsinställningar så kommer det upp en felruta där det står Felaktigt bildskärmsval.

Den säger att det inte går att använda den valda grafikdrivrutinen. den skapades för en tidigare version av windows och är inte längre kompitabel med den här versionen.
Istället används standarddrivrutin för vga.

När ja klickar "OK" så får jag upp bildskärmsinställningarna men jag kan inte ändra upplösning och antal färger och sånt.

Jag har försökt ladda ner någon slags drivrutin från intels hemsida och nu har jag senaste men det hjälpte inte, vågar inte göra så mycket mer för jag vet inte riktigt vad jag gör. vore trevligt om nån orkade läsa det här och hjälpa mig.

//Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
kentwaara
Hej ,  har du kontrollerat i Enhetshanteraren vilken info som Bildskärm har och ev. andra krånglande enheter där  ?

Har du installerat denna drivrutin (nr 1) för Grafik  
 ( Vista Home Premium 32-bit )   :

http://downloadcenter.intel.com/filter_results.aspx?strTypes=all&ProductID=2800&OSFullName=Windows+Vista*+Home+Premium%2C+32-bit+version&lang=eng&strOSs=153&submit=Go%21

MVH  Kent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ojayer

Hej och tack för svaret!

Jag försökte att kolla bildskärmen på Enhetshanteraren och vad jag förstår så är allt okej där men...

Testade också installera drivrutinen du länkade men det hjälpte inte.

//Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Har du kollat om LG har tagit fram nyare drivrutiner för din dator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ojayer

Kollade precis på LG:s hemsida men jag är inte så bra på datorer så jag vet inte riktigt vad för slags drivrutin jag letar efter....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Om du kan klistra in en länk till LG-sidan med drivrutiner för din dator så kan vi kolla.

Har du installerat något Service Pack innan det här felmeddelandet började komma?
Eller har du fått ner någon drivrutin från Windows Update?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ojayer

hej, jag kollade på http://nordic.lge.com/sv/support/download_soft.jsp men som sagt hittade jag absolut ingenting som jag ens förstod vad det var.

Det är möjligt att jag fått med något med windows update som gjort att det blivit så här, jag vet dock inte säkert för jag brukar bara ladda hem windows update grejerna så fort det kommer upp och jag vet inte riktigt hur länge det här problemet funnits.

//Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ultimatescar

såg inget på länken. det blir bättre om du skriver din datans model nummer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ojayer

Okej var hittar jag det? på Kontrollpanelen>System står det bara Modell: LG PC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Ofta finns ju sådan information på en lapp på undersidan av bärbara datorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ojayer

aha ja här står det MODEL: LGE50  CONFIG: E500

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ultimatescar

kollade på lgs hemsidan på e500 det står att det va ati grafikkort. är du säkert att det är intel och inte ati. chipset kan va intel och grafikkort kan va intel. kan du klista in bild på enhetshantaren eller kolla via dxdiag i kör fältet och du kan se vilken kort du har i display. eller installera pc wizard från http://www.cpuid.com/pcwizard.php och kolla på grafikkort. och du kan oxå ta bild på ettiket från din data givitvis kan du sudda serial nummer på din vista från bilden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ojayer

Testade med dxdiag grejen och fick fram massa grejer men det stod i alla fall att :

Card name: Mobile Intel® 965 Express Chipset Family
Manufacturer: Intel Corporation
Chip type: Mobile Intel® 965 Express Chipset Family

Vet inte riktigt vad det innebär men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ultimatescar

om det är intel r 965 då program på kentwaaras länk borde funkar.
kan du gå in på lgs hemsidan nere och lägga länk har sen vilken är din data eller vilken liknar din data. såg många e500 men inte e50 är det företag eller konsumer data. ?
http://nordic.lge.com/sv/products/category.list/barbaradatorer_15tum_foretagsdatorer15tum.jhtml

http://nordic.lge.com/sv/products/category.list/barbaradatorer_15tum_konsumentdatorer15tum.jhtml

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ojayer

Det är en konsumentdata men jag köpte den för 2 år sedan tror jag. Den verkar inte säljas längre, hela nummeret tror jag är E500 G.APCCV.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ultimatescar

ladda ner intel.zip och prova den annars vet inte vad felet kan vara. kan säga att det kanske fixar när du gör återställning av vista.

test.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ojayer

fungerar fortfarande inte men tack så mycket för all hjälp i alla fall!

På min stationära dator med windows xp brukar ja bara starta om datan och sen klicka på f10 för att komma till en guide för att formatera den, kan jag göra samma sak med den här eller behöver jag installations cd:s och sånt, för jag fick inte med några när ja köpte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det är troligen ett liknande förfarande med den här datorn, men det varierar vilken tangent man ska trycka på så kolla vad det står i manualen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ojayer

Okej, tack så jättemycket för alla hjälp allihopa! Riktigt schysst!

//Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...