Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla kataloger i Explorer för Vista


Sim

Rekommendera Poster

Hej!
Flera kataloger / mappar i explorer (i Vista) finns dubbelt, tex Bilder, Dokument, Favoriter, Filmer, Kontakter, Musik mm mm. Klickar jag på dessa, innehåller dem samma filer. Hur får jag bort det dubbla namnet? Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en del genvägar i Explorer så att man kommer till samma mapp på flera olika sätt och det ska man inte ändra. Men berätta i vilka mappar du t ex hittar samma mapp Bilder så går det ju att se om det är enligt standarden eller något särskilt i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia
Alla dubbla mappar har samma genväg:
C:\Users\Mitt namn
Dessa finns i slutet av explorer-mapparna, precis ovanpå Nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite osäker på exakt hur du menar, men där finns bland annat sådant som man har på Skrivbordet. Kan du bifoga en skärmdump av Utforskaren/Explorer där det framgår hur det ser ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i utforskaren (jag vet inte hur man infogar en skärmdump, det finns ju ingen Infoga-knapp):
Dator
 SYSTEM C:
 BACKUP D:
 DATA E:
 BD-ROM F:
 Bilder
 Bilder
 Dokument
 Dokument
 Favoriter
 Favoriter
 Filmer
 Filmer
 Hämtade filer
 Hämtade filer
 Kontakter
 Kontakter
 Länkar
 Länkar
 Musik
 Musik
 Skrivbord
 Skrivbord
 Sparade spel
 Sparade spel
 Sökningar
 Sökningar

Nätverk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de samma målmapp?
Mappen dokument ska heta C:\Users\****\Documents

Du får fram målmappen genom att klicka en gång i adressmenyn högst uppe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, där under Dator har jag bara enheter med enhetsbokstäver.
Har det varit så här länge?
Vet du om du gjorde något eller körde något program som gjorde att det blev så här?

Den här tråden verkar handla om i princip samma sak:
http://www.vistax64.com/vista-general/214357-exact-duplicate-documents-folder-how-do-i-delete-one-them.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad ni menar med målmapp, de dubbla mapparna innehåller exakt samma information (filer / dokument) och finns under C:\users\mitt namn
Angående enheterna:
Jag har dubbla hårddiskar, C: och E: tillhör samma hårddisk och D: tillhör den andra hårddisken. Jag använder inte RAID-funktionen, så de dubbla mapparna finns bara under C:
Jag följde länken och läste vad som skrevs där, men vet ej om jag ska ge mig in på Register.

Jag såg även följande:
När jag klickar på tex "Bilder" så syns högst upp i adressfältet: C:\users\mitt namn\Pictures, dvs det engelska namnet, gäller nästan alla mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...