Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksproblem!


Hulda Svensson

Rekommendera Poster

Hulda Svensson

Hej o hå!

Jag har börjat tröttna på mitt sega internet. Jag har 24 mbit i sekunden men det går fan inte fortare än 2 mbit ibland som vanligt uppringt.. Enligt tptestet går det nästan så snabbt det ska.

Jag delar min anslutning med min brors dator via en router D-link och med kablar, så det borde inte vara de som segar ner något.. Bytte antivirusprogram det hjälpte en del men det är fortfarande väldigt segt..

Och anslutningen bryts hela tiden, om jag tex ska öppna en filmsnutt på youtube så ska den ju ladda för att kunna visa men den kör på en bit fram sen fastnar den men filmen går ifatt och sen händer inte mycket, ibland lyckas man se ett helt 30 sekunders klipp ibland måste man ge upp eller börja från början.
Det retar mig till vansinne.

Likandant om jag råkar skriva en felaktig internetadress tex så enkelt som att glömma ett "w" i "www" eller en punkt, då bryts internet och jag måste stänga ner några rutor om anslutningen som dyker upp och gå in på verktyg och bocka av "arbeta offline"....

Aftonbladets hemsida är hopplös att gå in på, så mycket reklam som är där så tar de en evighet innan man kommer dit man ska..

har lite planer på att byta ut hela nätverket mot något nytt snabbt.. Någon som har något bra paket att rekomendera, det ska gå snabbt och vara enkelt att installera...

Någon som vet vad det kan vara för fel, lönt att bry sig eller köpa nåt nytt? vad bör man lägga ut i pengar för att få ett bra paket som verkligen har hög prestanda..??

Hoppas verkligen på svar,mitt tålamod tryter snart..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du gjort för att kolla att du inte har skadliga program i datorn som använder internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med att ansluta direkt till internet utan att ansluta genom routern, ifall du har ett modem separat från routern? Om du har möjlighet att låna och testa någon annans modem kan det vara värt att se ifall det blir skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Rensa datorn med hjälp Ccleaner så du får bort felaktiga registerposter och skräpfiler från datorn.
Sedan kan du testa byta adress till dns-servrar i din router, se bifogade länk:
https://www.opendns.com/start/
Följ anvisningarna, skulle du inte hitta din router bland de modeller som guiden innehåller för dlink så kan du ju bara ta en ur högen. Det är två adresser som skall sättas in /bytas i routern.
Jag antar routern har dchp aktiverad ocn dns relay aktiverad och att anslutna datorer erhåller sina inställningar automatiskt.

/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hulda Svensson

Jag har testat det en gång tidigare, då fick jag inte igång internet bara, va ett rent helvete att få igång det med routern osså efteråt, så de vet jag itne om jag vill testa igen..


Jari Karivainio @ 2009-03-26, 11:12
Hej!
Rensa datorn med hjälp Ccleaner så du får bort felaktiga registerposter och skräpfiler från datorn.
Sedan kan du testa byta adress till dns-servrar i din router, se bifogade länk:
https://www.opendns.com/start/
Följ anvisningarna, skulle du inte hitta din router bland de modeller som guiden innehåller för dlink så kan du ju bara ta en ur högen. Det är två adresser som skall sättas in /bytas i routern.
Jag antar routern har dchp aktiverad ocn dns relay aktiverad och att anslutna datorer erhåller sina inställningar automatiskt.

/// Jari


Oki ska leta upp de programmet o göra de, det kan ju göra en del
Ska testa det att ändra adresser om de inte är för avancerat för min del.. Men först ett litet problem, jag kommer inte åt länken, klickar jag på den så bryts internet och den vanligt förekommande medellandet dyker upp "arbeta offline"...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hulda , jag får inte heller länken "opendns" att fungera .

Gå in på   www. opendns.com   som du själv matar in i adressfältet  .

MVH  Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hulda,

kör TP-test för att se om det är anslutningen eller din dator som orsakar segheten.
Du hittar TP-test på http://www.bredbandskollen.se/.

Då vet du i alla fall om du ska leta på din dator eller nätverksanslutningen.
Är det datorn så finns det program som mäter prestanda, har du vista finns en "gadget" som mäter hur hårt belastad datorn är. Om den ofta slår i taket så har du felet där. Upptäckte just att bredbandskollen har tips vad man kan göra om man tycker det är segt. Gå igenom deras checklista så bör du hitta problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...