Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Data verkar boota men ingen display


ultimatescar

Rekommendera Poster

ultimatescar

Jag har monterat en dator verkar det att starta upp men jag ser inget i displayen. det låter som det är att starta upp normalt den läser CD skivan tror jag. Första gången jag stäng på den det var en lång pip för att jag glömde pci-e ström av grafikkort har jag lagt till pci-e makt och pip försvann men det är fortfarande inget i displayen. Jag har bytt grafikkort från 8800gt till 7900gt eftersom jag har bara 420W nätaggregat men då finns det fortfarande inget i displayen. Är det grafikkortet fel (eftersom jag köpte den i andra hand, trots att säljaren sa att det fungerade i hans och hans son datan. kan det vara RAM eller processor. Bruka det starta om det är fel på processorn eller minnet ? jag inte har extra RAM-minne eller processor så kan inte dubbelkolla bara har två grafikkort. Jag ska kolla på en väns dator med sin grafik och RAM annat dess den defekta moderkort. Så vad är det för fel på min dator? Moderkort? Processor? eller grafikkort? eller Ram? vilken är det mest troliga orsaken?

Min konfiguration
PSU: 420W
Ram: Corsair pc6400 1 Gig
Moderkort: Gigabyte GA-965P-S3 (rev 3.3)
Processor: Intel E6750
Grafikkort: XFX 8800GT 256 alphadog utgåva och ASUS en7900gt (jag använder ine SLI jag har två för försöks skull).

Va tycker du cecilia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen så startar ej datorn eftersom att din processor inte lirar med moderkortet.
Processorn har en bushastighet på 1333MHz medans ditt moderkort bara har en bushastighet på 1066MHz orginal.
Om du har möjlighet att låna en processor exempelvis en Core 2 med en bushastighet på 1066mhz eller en Pentium 4 kan du boota upp datorn med och uppdatera bios till version F13, då ska datorn fundera med din E6750 utan problem.
Bios finns att ladda ner här: http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_List.aspx#anchor_os

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ultimatescar
Experten @ 2009-03-21, 23:49
Antagligen så startar ej datorn eftersom att din processor inte lirar med moderkortet.
Processorn har en bushastighet på 1333MHz medans ditt moderkort bara har en bushastighet på 1066MHz orginal.
Om du har möjlighet att låna en processor exempelvis en Core 2 med en bushastighet på 1066mhz eller en Pentium 4 kan du boota upp datorn med och uppdatera bios till version F13, då ska datorn fundera med din E6750 utan problem.
Bios finns att ladda ner här: http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/BIOS_List.aspx#anchor_os


hej experten som sakt moderkort är rev 3.3. rev 1.0 har ströd för 1066 mhz medan min moderkort är rev3.3 så det stöder 1333mhz processorn direkt från bios version f8 och har inget i display än så vet inte vad min bios version är (men det är mer än f8 tror jag).


Cecilia @ 2009-03-22, 01:50
Här kan du läsa vilka processorer som moderkortet stödjer och vilken BIOS-version de kräver:
http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/CPUSupport_Model.aspx?ProductID=2457
Där finns även en Memory Support List med de minnen som Gigabyte garanterar fungerar.


Enligt listan ska moderkort har stöd för båda ram minne och processorn. jag va på neowin forum det va en som sa att han hade samma problem och det var hans ram minne som va fel på. få se om det funkar om jag byter minne.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ultimatescar
Cecilia @ 2009-03-22, 17:47
Är du säker på att moderkortet har BIOS-version F10 eller senare?


nix jag är inte säker på det men när jag kollade på listan igen så är det att minst den gammal är F8 så jag kan tänka mig att det är senare än F8 men oxå mer eller mindre E6750 skulle stödas av bios eftersom alla processorn som är gammal celeron och pentium 4 stöds av F8.
men men  jag har köpt ddr pc5300 få se om jag kan få display med den annars måste jag prova med en annan socket 755 processorn. Ledsen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...