Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enter Current Password?


Hel Och Ren

Rekommendera Poster

Hel Och Ren
Hej!

På min fru`s Laptop har det helt PLÖTLIGT kommit upp när man startar denna att man ska slå in             " Enter Current Password " och det måste väl vara BIOS Lösenord?

Stängde av denna på kvällen och på Morgonen när hon skulle slå på denna så kom detta upp!

Datorn är en TOSHIBA L300! Och denna är INTE året Gammal ens!

Och varken jag eller frun har varit inne i BIOS På denna,så nu undrar jag hur man beteer sig?

Och det hjälper heller ej att NOLL ställa BIOS samma sak iaf!

Nägon som har förslag?

Mvh
Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Very strange! Den där brukar inte bara dyka upp automatiskt :) Utan man måste gå till bios och ändra lösenord inställningen "enabled" men men, ända sätt är att du måste starta om bios, för att ta bort CMOS jumper. Hur man gör det i laptop, vet ej tyvärr. Andra grejer du kan prova är, tryck Fn (kolla manualen) och ström knappen intryckt 5secunder, men detta borde bara stänga av datorn totalt. Kolla om din moderkort manual står nånting av lösenord, om det finns någon "default" ord som "Admin". Annars är det bara får CMOS jumper bort, eller ta bort BIOS batteri helt och hållet, men då måste du öppna datorn på ett eller annat sätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ultimatescar

som sereman skrev det bruka va bios batteri eller cmos jumper kan tabort lösen på två sätt men toshibas standard lösen är Toshiba tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
Hej Och Tackar För Svaren!

Men tyvärr så hjälpte inte detta något. Och när man inte ens kommer in i BIOS så är det J*vligt!

Lämnade in datorn till en Datoraffär här i byn,och dom kunde INTE heller förstå sig på denna! Och eftersom den INTE är året så har ju hon Garanti`n kvar på denna!

Men dom som skulle fixa detta " INFOCARE " sa att det var mi fru som hade varit inne i BIOS OCH då gällde INTE GARANTIN?

Så dom sa att dom var tvungna att byta M-Kort OCH frun skulle få betala detta a Ca: 5000Kr Nästan med moms!

Det får man ju för f*n en NY sådan dator för!!

Först och främst HUR ska man bevisa att man INTE har rört BIOS?

Och sedan kollade jag på Google ang denna firma OCH det var visst flera som hade klagomål på dessa!

Mvh
Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! jag tycker du skall ta kontakt med din konsumentvägledare.  Det brukar sätta press på "sådana här datorföretag". Jag hoppas Du läst garantisedeln, där står nog inget om att man inte får gå in i BIOS:en

essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ultimatescar

fick ni inte spela dum?? man kan va envis och säga nej det har vi inte varit inne det dyk upp plösligt.. vi har inte gjort nåt.

jag hittade några på engelska här

Resetting a Toshiba BIOS Password

KeyDisk will reset the BIOS password on Toshiba laptops.

Older Toshiba laptops can be convinced to boot without their power-on BIOS password by attaching a dongle to the parallel port which crosses a number of the pins. The pin out is:

Pins 1-5-10 2-11 3-17 4-12 6-16 7-13 8-14 9-15

Some Toshiba's can be convinced to bypass the startup BIOS password if you hold down the <LEFT-SHIFT> key while booting the system.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
fick ni inte spela dum?? man kan va envis och säga nej det har vi inte varit inne det dyk upp plösligt.. vi har inte gjort nåt.


Hej!

Det har jag gjort och också sagt!

Eller kanske ska säga mer eller mindre hotat med att anmäla alla som har med detta ärende att göra!

Och till essin !

Så sa jag att jag skulle göra detta också!

Men nu har vi fixat så att om hon vill så kan vi ta detta på Hemförsäkringen a 1500Kr a "NY" Dator i samma prestanda Ca i självrisk som känns LITE onödigt egentligen när jag tycker att DOM skulle fixa detta på Garantin!

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ge inte upp för lätt,1500:- är oxå pengar.Detta är vad som gäller för garanti av nyinköpt vara,under garantitiden.

Säljaren ska lämna tydlig information till köparen om garantins innehåll, vad som krävs för att göra garantin gällande och att garantin inte påverkar köparens rättigheter enligt lag. Informationen ska lämnas skriftligen till köparen. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

  • att varan repareras,
  • att du får en annan vara i stället,
  • att du får avdrag på priset,
  • att köpet går tillbaka.
Du kan inte ställa alla krav på en och samma gång. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna.

För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:
  • en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
  • vanvård,
  • onormal användning,
  • att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar.
Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har givit garanti för säljarens räkning

essin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha! snacka om blåsning på dagens oseriösä data butik :) Inte behöver man byta moderkort, om man råkar ha lösenord i datorn. Det räcker att man tar ut bios batteri eller cmos jumper och detta bör står i manualen hur man gör det. Det va ultimatescar skrev kan man prova också. Ta datorn ut, till en annan ställe, det är inget som är sönder, härregyyd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
sereman @ 2009-03-18, 07:30
haha! snacka om blåsning på dagens oseriösä data butik :) Inte behöver man byta moderkort, om man råkar ha lösenord i datorn. Det räcker att man tar ut bios batteri eller cmos jumper och detta bör står i manualen hur man gör det. Det va ultimatescar skrev kan man prova också. Ta datorn ut, till en annan ställe, det är inget som är sönder, härregyyd!


Hej Igen!

Ja du OM det hade varit så lätt så hade jag fixat det själv! Har tagit ur batteriet till M-Kortet och lät det vara urtaget Ca: 30-45 Min utan det blev någon skillnad!

Och som jag har fattat detta så lagras detta lösen i något chip av någe slag!

Jag har lagat och byggt MÅNGA datorer själv så jag är INTE HELT NOLLAD när det gäller detta område och även hjälpt många andra med deras datorer,men denna gick jag bet på!

Och även Dator affären som kontaktade "infocare" och det var dessa som sa att just på TOSHIBA sitter lösen ordet kvar även om man tar ur batteriet och jumprar om!

Och somsagt det verkar stämma iaf ÄN så länge!

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom lösenordet finns där för att en tjuv inte ska kunna använda datorn så skulle det ju inte vara mycket till skydd om det räckte med att ta ur BIOS-batteriet en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Även jag håller ett öga på den här tråden, då det börjar låta som en intressant artikel att ta upp i PC för Alla.

Helren, installerade du eller din fru något program dagen före frågan dök upp?
Vad var de sista "momenten", så att säga, kvällen före?

/F.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ultimatescar

jag tror inte det är nån ting och göra med nåt program intallering. har aldrig hört talas om virus eller worm som går till bios nivå(men men det är alltid nåt för första gången) utan funktion nyckle det är väldig sällan att dyka upp bios skärm. om in helrens frugan är data nisse då kan jag tänka mig att hon tryckte fel på del eller f1 (såg nånstans att nya toshiba behöver f1 för att gå in till bios). och hon pillade till lösen skrev nåt sen glömde bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
ultimatescar @ 2009-03-18, 20:30
helrens frugan är data nisse då kan jag tänka mig att hon tryckte fel på del eller f1 (såg nånstans att nya toshiba behöver f1 för att gå in till bios). och hon pillade till lösen skrev nåt sen glömde bort den.


Hej!

Där har du HELT FEL!

Skulle hon av någon anledning RÅKA komma in i BIOS så skulle hon säga åt mig direkten då hon ej KNAPPT vet vad BIOS är!

Så det är INTE " DATA NISSE " så att du vet!

Och Till
Fredrik Agrén, chefredaktör PC för Alla  så var den sista DAGEN "Inget nytt Program installerades" datorn fungerade felfritt tills hon stängde av denna och dagen efter skulle starta denna så kom denna F*rbannade ruta upp!

Och somsagt hon använder denna mest till att skriva Word Dokument och skicka E-Mail med!

Programmen som är installerade är: Ad Awere 2008, SUPER Antyspyware, Norton Internet Security 2009, Office 2007 + Några till som är utan betydelse!


Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Toshiba utan en Fujitsu-Siemens Amilo men jag har ett par gånger råkat ut för samma sak, alltså att datorn vid uppstart helt plötsligt frågar efter Bios-lösenordet. I mitt fall löste det sig, jag bröt Internetanslutningen, gick in i Bios, har själv lagt in lösenordet och kom ihåg det!  I Password on boot hade Disabled på något sätt blivit ändrat till Enabled, har letat efter om det kunde ha varit något Boot sector virus men har inte hittat något som stämmer.

Att trixa med Bios-batteriet eller CMOS-jumpern är meningslöst på en laptop eftersom lösenordet ligger i en särskild minneskrets (seriellt EEPROM). Nåt som är så lätt att stjäla som en laptop ska givetvis inte kunna knäckas så enkelt som att ta ur batteriet.

Har du provat CmosPwd?

finns här www.ubcd.sourceforge.net

skall funka på Toshiba

det här kanske kan vara intressant www.tech-faq.com/reset-bios-password.shtml

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
jalec @ 2009-03-23, 00:02

Jag har inte Toshiba utan en Fujitsu-Siemens Amilo men jag har ett par gånger råkat ut för samma sak, alltså att datorn vid uppstart helt plötsligt frågar efter Bios-lösenordet. I mitt fall löste det sig, jag bröt Internetanslutningen, gick in i Bios, har själv lagt in lösenordet och kom ihåg det!  I Password on boot hade Disabled på något sätt blivit ändrat till Enabled, har letat efter om det kunde ha varit något Boot sector virus men har inte hittat något som stämmer.

Att trixa med Bios-batteriet eller CMOS-jumpern är meningslöst på en laptop eftersom lösenordet ligger i en särskild minneskrets (seriellt EEPROM). Nåt som är så lätt att stjäla som en laptop ska givetvis inte kunna knäckas så enkelt som att ta ur batteriet.

Har du provat CmosPwd?

finns här www.ubcd.sourceforge.net

skall funka på Toshiba

det här kanske kan vara intressant www.tech-faq.com/reset-bios-password.shtml

Lycka till!



Hej!

Som det är just nu kommer jag ingenstans inte ens in i BIOS! Och jag har inte testat: Har du provat CmosPwd!

Men ska kolla upp detta och länkarna du skickade med också!

Somsagt alla svar i detta läge mottager jag med glädje!

Och ang Data affären som jag köpte denna hos tycker JAG INTE ÄR oseriös då jag känner dessa rättså bra!

Däremot tycker jag att dom ska byta ut verkstaden som dessa skickar grejorna till när dom inte klarar av det själva för
http://www.infocare.se/frontpage.aspx?m=17 " har jag läst rättså mycket NEGATIVT om nu!

Bla detta: http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=985

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ultimatescar

helren har du pratat med toshiba support? sa dom att dom kunde inte hjälpa heller? när vi pratade om ta ut batteri det va cmos batteri och inte laptop batteri visst.  det har funkat alltid på båda laptop och desktop att  plockabort batteri för några minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
Hej Igen!

Tänkte bara tala om att Problemet NÄSTAN är löst! Satt och testade dessa lösen som fanns på den ena länken som jalec skickade in utan resultat!

Sedan så satt jag säkerligen ett par timmar och försökte olika lösen,det är ju så att efter 3 försök så stängs den automatiskt av OM det inte är rätt lösen!

Till slut när jag satt och slog alla möjliga olika lösen så blev skärmen svart och en text kom upp längst upp på skärmen OM jag ville spara det senast slagna lösen ordet "Fast på Eng då" så skulle jag trycka F1 och som tur var kom jag ihåg detta lösen och datorn starade  !

Men somsagt jag kommer INTE in i BIOS och kan ta bort detta så varje gång nu så måste Frun slå in detta lösen!

SEN TILL
ultimatescar SÅ HJÄLPER DET INTE att ta ur batteriet på Moderkortet på en Laptop iaf INTE PÅ DOM NYARE! Och

Citat från Jalec:

Att trixa med Bios-batteriet eller CMOS-jumpern är meningslöst på en laptop eftersom lösenordet ligger i en särskild minneskrets (seriellt EEPROM). Nåt som är så lätt att stjäla som en laptop ska givetvis inte kunna knäckas så enkelt som att ta ur batteriet.

SLUT CITAT!

Sen är nu FRÅGAN HUR jag tar mig in i BIOS och förhoppningsvis kan få bort detta lösenord för GOTT?

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kul att det går framåt!

För att komma in i BIOS skall du hålla nere någon tangent under uppstarten. På min maskin är det F2 men det är troligen nåt annat hos dig, det är olika på olika märken, kolla i manualen.

Sen ska du leta reda på "Password on boot" eller nåt liknande, finns under rubrik "Security" eller liknande. Ändra "Enabled" till "Disabled", spara och gå ut, sedan skall du inte behöva ange lösenordet i fortsättningen.

Hoppas det löser sig helt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
Hej!

Kul att det går framåt!

För att komma in i BIOS skall du hålla nere någon tangent under uppstarten. På min maskin är det F2 men det är troligen nåt annat hos dig, det är olika på olika märken, kolla i manualen.

Sen ska du leta reda på "Password on boot" eller nåt liknande, finns under rubrik "Security" eller liknande. Ändra "Enabled" till "Disabled", spara och gå ut, sedan skall du inte behöva ange lösenordet i fortsättningen.

Hoppas det löser sig helt nu.


Hej Ännu En Gång!

Jo nu har jag till och med kommit in i BIOS, men som jag förstår det när man går till security eller vad det stod så är det INGET Lösenord i BIOS iaf inget som syns!

Och jag har ju varit in i alla möjliga olika BIOS men somsagt det stod att OM jag ville lägga in ett så skulle jag börja med att trycka ENTER!

JAG tyckte att BIOS`en var som Orörd så att säga?

Men jag gick ur BIOS utan att göra något denna gång!

Sen ovan för detta så stod det att SET var något "Sk" Toshiba BIOS Lösen?

Kommer inte ihåg exakt MITT minne skulle behöva en liten UPPGRADERING! *LER*

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du skriv att du inte kom in i bios (vilket iofs verka väldigt långsökt) men problemet var alltså att du tryckte på felknapp under uppstarten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu när du har lyckats komma in i BIOS kan inte den lokala dataaffären som du nämnde tidigare i tråden hjälpa dig att fixa till det så det blir rätt?

Iofs kan jag beskriva hur det ser ut i min maskin, men det är ju inte säkert att det är likadant som i din.

Du kommer väl in i Bios som Supervisor och inte som User? Usern kan inget göra i Bios, annat än att ändra sitt eget lösenord medans Supervisorn kan ändra allt. Ungefär som Användarkontot resp. Administratörskontot i Windows alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
927 @ 2009-03-25, 09:06
du skriv att du inte kom in i bios (vilket iofs verka väldigt långsökt) men problemet var alltså att du tryckte på felknapp under uppstarten?



Hej!

Eftersom detta problem HELT PLÖTSLIGT dök upp och jag har gjort allt vad jag kan för att försöka fixa detta!

Så har jag även ett ANTAL GGR försökt med både F2 och F12 som det blinkar till snabbt som F*n innan TOSHIBA loggan kommer så jag kan ju tala om att det är MYCKET som är
LÅNGSÖKT med denna dator,har även försökt med DEL som jag vet är rättså vanligt för att komma in i BIOS!

FELKNAPP kan du ute sluta!

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo men anledningen till att jag fråga var att nu kommer du ju in bios. normat är ju problemet att användaren antingen trycker på fel knapp och/eller för sent.
det svaga minnet jag har av en toshiba är att man skulle trycka på esc i stort sätt på samma gång som man tryckte på power och att detta bios såg klart annorlunda ut fast nu är ju detta off topic iom att du kommer in i bios

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hel Och Ren
Hej!

Nu när du har lyckats komma in i BIOS kan inte den lokala dataaffären som du nämnde tidigare i tråden hjälpa dig att fixa till det så det blir rätt?

Iofs kan jag beskriva hur det ser ut i min maskin, men det är ju inte säkert att det är likadant som i din.

Du kommer väl in i Bios som Supervisor och inte som User? Usern kan inget göra i Bios, annat än att ändra sitt eget lösenord medans Supervisorn kan ändra allt. Ungefär som Användarkontot resp. Administratörskontot i Windows alltså.


Hej Ännu En Gång!

Ja du får GÄRNA skriva hur det ser ut i din maskin!

Och vad jag förstår så kan jag ändra inst OM jag vill,men har dock ej gjort några ändringar ännu!

Och det jag har kollat är ju just Lösenordet,och överst där stär det att det INTE är något lösen!

Men samtidigt så när man trycker på detta så står det att det är Lösen för USER och det ända man kan ändra till är USER+MASTER så jag gick ur BIOS Utan att ändra någe!

Eftersom jag eller frun nu kan använda Datorn,Men det är ett litet irreterande moment att behova slå in Lösen varje gång man startar denna!

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...