Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mail från Telia?


jeeves

Rekommendera Poster

Hej på er!
Mitt namn är Hans Carlsson, och jag har idag fått följande mail från Telia:

Dear  Telia  E-mail User,

To complete your account activation with us, you are required to reply to this
message and enter your password in the spaces provided (********) you are
required to do this before the next 48 hours of receipt of this email or your
database will be erased and de-activated from our database.

Full Name:
ID:
Password:

Your account can also be verified using the link below:http://webmail.telia.com

Thank you for using webmail.telia.com © Telia Copyright 2002-2009 All Rights
Reserved.

Jag vill gärna veta, vad detta är för något! Är det ett oblygt försök att få mina inloggningsuppgifter och password? Varför skriver Telia ett mai på engelska? Har någon mer fått samma mail? Hur skall jag göra? Just nu ligger det i skräppostmappen, för jag har ingen som helst lust att ge någon okänd dessa  uppgifter!!Vad händer om jag inte svarar inom 48 timmar? Blir jag bortkopplad från Telia! Jag har ju betalt t o m 2011!!

Mvh Hans Carlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som spam. Det finns ingen som helst anledning för Telia att få reda på ditt lösenord i ett mejl. Det finns information på Telias webbsidor om att det cirkulerar phising-mejl som utger sig för att vara från dem:

"2009-02-13 Varning för falsk e-post


Ett mail som ger intryck av att komma från Telia kan ha skickats till våra kunder.

Telia skickar aldrig ut brev där vi begär användar-ID och lösenord. Kunder som mottagit ett sådant brev uppmanas att kasta det. Svara inte på brevet och lämna aldrig lämna ut några användaruppgifter. Byta lösenord till din epostadress kan du göra på din webmail eller via Mina Sidor.
"

http://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-78982&pageTypeId=1238057537&OID=1537008952&type=EDITORIAL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och Irishman!
Tack för era snabba svar!
Ja, det var min första tanke också, att det var ett spam! Tänk att det finns så usla personer! Men hur kan de få in Telia som avsändare!!
Tack än en gång!

Mvh Hans Carlsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga problem att stoppa in en falsk avsändaradress, det kan ju vara bra att veta den dag du får spam som ser ut att komma från dig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ultimatescar

visst är det spam men länken http://webmail.telia.com är telias webmail länk på riktigt den enda du behöver göra är inte svara på mail med din lösen och user id för ingen email hemsidan begär det för svar. jag har fått samma från yahoo angående ändra lösen jag gjorde det fast jag gick på yahoos hemsidan och gjorde det inte på nån annans länk. så om du är förskitig med vad du gör blir du inte lurat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...