Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

min dator krånglar


mattan100

Rekommendera Poster

Min dator stannar helt plötsligt bara och man kan inte göra nått skärmen står stilla och musen. när jag trycker på num loch eller caps lock så lyser inte lampan eller släks. vad ska jag gör ? är nått sönder i såfall vad?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort något? Nya program eller maskinvara?
Lite mer info om datorn vore bra. När fryser skärmbilden och vad måste du göra för att stänga av den ?
Börja med att kolla så alla fläktar funkar och är rena (värmeproblem)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ett KV8-MX moderkort,maxtor hårddisk,asus typ 9550,amd sempron 3300+. värmeproblem är det inte för ibland stannar den redan vid inloggningen och den är runt max 40grader. Fläktarna är rena. För att starta om datorn trycker jag på "starta om knappen".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många orsaker till att en dator hänger sig så du får försöka eliminera en sak i taget.
Har du provat kommandot Ctrl-Alt-Delete då datorn hängt sig ?
Börja med att testa minnena med ett testprogram, memtest86, eller om du har flera minnesmoduler i datorn plocka ur en modul i taget och prova om det blir bättre.

http://www.memtest86.com/



Om du inte redan har säkerhetskopierat din hårddisk så gör det ifall det är den som håller på går sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som återstår att kolla är nätaggregat och moderkort och det är ju inte så enkelt att göra.
Om du har någon annan dator du kan låna nätaggregatet från så prova.
Moderkortet kan du granska så det inte är någon kondensator som har svällt eller börjat läcka, dom skall vara helt platta i ändan.
Det finns ett sätt till att kontrollera maskinvaran på och det är att använda en Ubuntu Live CD
och köra från skivan , fungerar det utan att datorn hänger sig så borde det betyda att allt fungerar som det skall. Ubuntu kan du ladda ner från Ubuntu Sverige, där hittar du också info om hur du skall använda Ubuntu Live.
http://ubuntu-se.org/drupal/

Om din dator fungerar som den skall så är det mjukvaran det är något knas med och då troligtvis någon drivrutin som är trasig och om du inte vill installera om Windows så blir det nog en hel del jobb att försöka lista ut vad det är som krånglar, loggboken kan kanske ge en del tips om vad det kan vara, Kontrollpanelen->Prestanda Underhåll->Administrationsverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har instalerat om windows xp men den funkar inte den stannar endå. jag har testat med cd:en men den stannar endå. har en extra nätdel ska jag byta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om det är ett nätaggregat som du vet är helt och klarar av att leverera den effekt som behövs så skall du byta !
Om det ändå inte fungerar så är det troligtvis något fel på moderkortet. Det du kan göra är att göra en reset på CMOS, kolla i manualen för moderkortet hur du skall göra. Det är vanligtvis en bygel som skall flyttas samtidigt som batteriet på moderkortet plockas ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej men om jag måste göra en sån där reset är det samma sak som "reset dafult settings" i biosen eller är det nått annat som den gör.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det brukar stå "Load Setup Defaults" eller något liknande och det återställer BIOS till grundinställningarna.
Jag tror inte det löser ditt problem men det skadar ju inte att försöka..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...