Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärrinloggning


Aja

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en stationär dator med Windows XP Professional och en bärbar dator med Windows Vista - jag tror det är home premium.

Jag vill kunna fjärrinlogga från den stationära till den bärbara.

Jag bockat för "Tillåt fjärrhjälpsanslutningar i den portabla datorn". Jag har också gått in i programmet Windows Fjärrhjälp klickat på Använd e-post för att skicka en inbjudan och skrivit in och bekräftat ett lösenord. Därefter har jag tagit reda på ip-numret till den bärbara datorn.

I den stationär datorn har jag öppnat Anslutning till fjärrskrivbord och där skrivit in den portabla datorns ip-nummer och namn. Därefter har jag klickat på anslut och då får jag besked att datorn inte kan ansluta till fjärrdatorn.

Vad gör jag för fel?

Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder ett internetsäkerhetspaket som inkluderar en brandvägg så kan det möjligtvis vara den som blockerar fjärranslutningar då fjärranslutningar kan utgöra en säkerhetsrisk. Du måste då öppna upp så att det går att fjärransluta genom brandväggen genom att justera inställningarna i brandväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder ett internetsäkerhetspaket som inkluderar en brandvägg så kan det möjligtvis vara den som blockerar fjärranslutningar då fjärranslutningar kan utgöra en säkerhetsrisk. Du måste då öppna upp så att det går att fjärransluta genom brandväggen genom att justera inställningarna i brandväggen.


Tack för förslaget, men det har jag redan gjort i en dator jag vill loggas in i.

Gunilla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte enklare och installera remote control program istället tex. team viewer, realvnc , logmein.


Tack för tipset. Jag ska undersöka dessa program. Men det ska gå i Windows såvitt jag förstår.

Gunilla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...