Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Loggningslagen


PC för Alla redaktion

Rekommendera Poster

PC för Alla redaktion
Kritikerna kallar den för en Stasi-lag. Förespråkaren menar att den skyddar mot ­brottslingar och terrorister. Vad tycker du?

Det här är Loggningslagen
  • När du ringer ett telefonsamtal lagras uppgifter om vem du ringer till, när samtalet startar och hur länge det pågår. Om du ringer från en mobil sparas även din geografiska position. Själva samtalet sparas inte.
  • Även samtal från dator till och från det vanliga telefonnätet, till exempel Skypein och Skypeout, loggas. Samtal mellan två datorer via exempelvis Messenger övervakas däremot inte.
  • När du kopplar upp dig på internet lagras information om när du loggar in och ut och var du befinner dig. Däremot sparas inte vilka sidor du besöker.
  • När du skickar mejl eller sms lagras uppgifter om mottagare, avsändare och tidpunkt ? men inte texten.
  • Polisen kan begära ut uppgifterna vid misstanke om ett allvarligt brott (­sannolikt ett som kan ge minst sex månaders fängelse). Det är ännu oklart om polisen ska kunna göra det direkt eller om man måste gå via domstol.
  • Operatörerna blir ­skyldiga att lagra upp­gifterna i ett år. De ska kunna lämnas ut omgående.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är självklart emot det där. Men jag har slutat irritera mig över sånt för det är inte längre lönt. Politikerna tycks göra som dom vill nu för tiden utan folkets vilja som t.ex med IPRED, FRA osv.

Jag ska iaf rösta på Blankt. Det enda "partiet" som inte ställt till med så inni he****** mycket skada!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
ultimatescar

jag tror att det är bra för lagring av data eller samtal för terrorister men inte annat. kanske mot pedofiler eller mörd utredredning, eller rån oxå men vanliga brottslingar bör inte spåras tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Själva samtalet sparas inte.


Så länge det är så har jag inget direkt emot lagen. Men om de börjar spionera på vad folk talar om, särskilt om beslutet tas och polis verkligen FÅR kräva ut det utan att gå till domstol, då är det att gå över gränsen.

Yes. Så länge det handlar om vem, när och var så går det bra. Men inte vad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...