Just nu i M3-nätverket
Jump to content

VISTA/UBUNTU

spannis09

Recommended Posts

Har testat operativsystemet Ubuntu och tänkt lägga det på en separat partition. Av någon anledning hamnade Ubuntu på C, där Vista nu ligger. Har alltså TVÅ operativsystem på samma utrymme.
Vid uppstart av datorn vill den öppna Ubuntu automatiskt så jag måste snabbt klicka för att kunna starta Vista.
Min fråga gäller: Hur i herrans namn får jag bort Ubuntu igen?
/Kjell

Är det så att när du är inloggad på Vista så ser du Ubuntu-filerna i i några mappar där och tvärtom?
Normalt så kräver de ju helt olika filsystem så jag trodde inte det ens skulle gå att installera Ubuntu på en NTFS-partition.

Eller installerade med hjälp av Wubi? http://en.wikipedia.org/wiki/Wubi_(installer)

Här finns det beskrivet hur du förlänger tiden som menyn där du väljer operativsystem visas:
http://www.easy-ubuntu-linux.com/dual-boot-ubuntu-grub-timeout.html

Installationen av Ubuntu gjordes via erhållen CD. Hur jag fick in det på samma partition fattar jag inte själv, men det ligger där snyggt och prydligt. Vid uppstart av datorn så visas Ubuntu högst upp och jag måste snabbt bläddra ner till MS Vista för att klicka igång detsamma. Har letat runt för att hitta några Ubuntu-mappar eller filer på datorn, men finner ingenting.
/Kjell

Finns Ubuntu bland installerade program (Kontrollpanelen - Program och funktioner)?

Har du kollat hur partitionerna ser ut i diskhantering (högerklick på Datorn - Hantera)?

Ubuntu visar sig inte under installerade program och i diskhanteraren kan jag inte finna några uppgifter om detsamma. C-disken visar på utnyttjat 145 GB (av 250) och D-disken (där jag tänkt lägga Ubuntu) på endast 3 GB.

Ja, men 3 GB stämmer väl rätt bra med en Ubuntu-installation. Min virtuella Ubuntu-installation använder 3,3 GB och då har jag ju installerat några extra program.

Du har installerat Ubuntu i dual boot med vista ! Det betyder att Ubuntu ligger på en separat partition (egentligen två, Ubuntu använder en partition för filsystemet och en för ffillagring)

Att bli av med Ubuntu och få tillgång till det utrymme som Ubuntu använder nu är inte så enkelt, det enklaste är att göra en ominstallation med Vista !

Om du inte vill göra en ominstallation så kan du "plocka bort" dom partitioner som Ubuntu ligger  på med en Windows installationsskiva eller något annat partitionsverktyg.

För att bli av med Grub (starthanteraren) så måste du köra bootrec /fixmbr från komandoraden, starta med installationsskivan och välj reparera, komandoraden.

Jag har bara försökt göra det här en gång tidigare och då blev det något krångel så jag tog "storsläggan" Partition Magic och plockade bort alla partitioner och började om från början !

Det finns ett inbyggt verktyg i Vista som heter Skapa och formatera hårddiskpartitioner, jag har ingen erfarenhet av hur det verktyget fungerar, jag tittade i min egen dator där jag har Ubuntu och Vista i dualboot (jag tycker det funkar bra) och där ligger partitionerna  som Ubuntu ligger på men Windows "ser" inte att de hör till Ubuntu utan kallar dom "okända partitioner"

Nu har du fått något att fundera på !

Du har installerat Ubuntu i dual boot med vista ! Det betyder att Ubuntu ligger på en separat partition (egentligen två, Ubuntu använder en partition för filsystemet och en för ffillagring)
Ubuntu använder minst två partitioner. En partition används för swap (växlingsfilen) och de övriga för filer som hör till Ubuntu och användaren. Ingen aning om vad du menar med filsystem, men normalt så menar man det som man formaterar till, dvs NTFS, FAT, ext3 mm och som varje partition har.

Om du inte vill göra en ominstallation så kan du "plocka bort" dom partitioner som Ubuntu ligger  på med en Windows installationsskiva eller något annat partitionsverktyg.
Enklast är ju att använda Vistas diskhantering (högerklick på Datorn - Hantera). Men man ska inte göra det innan Grub är borta och Vistas uppstartshanterare är igång för annars så kan få en dator som inte kan starta.

Men är du säker på att du behöver trassla med något?
Hur vet du att Vista och Ubuntu ligger på samma partition? Du ser ju inte Ubuntu-filerna när du kör Vista.
För mig så låter det du beskriver som att Vista och Ubuntu ligger på varsin partition och allt verkar helt normalt efter en installation av Ubuntu på en annan partition än Vista.

Hej Cecilia! Har varit inne i diskhanteraren och D-delen är nu helt tom. På C-delen, med storlek 145 GB av ursprungliga 250GB ligger Ubuntu kvar tillsammans med Vista, men där finns inga som helst spår av detsamma. Visar sig enbart vid datorns uppstart då "välj operativsystem" visas på skärmen och jag snabbt som ögat måste bläddre ner för att få Vista att starta. I annat fall startar Ubuntu upp snyggt och prydligt.
/Kjell

Fast välj operativsystem på det sättet blir det ju oavsett vilken partition som Ubuntu ligger på. Om du tycker att tiden som den menyn visas är för kort så fick du en länk i mitt första inlägg som beskrev hur du förlängde den.

Ser du några Vista-filer när du är inne i Ubuntu?

Är det något problem med hur du har installationen nu?

Du skrev att du gjorde installationen från en CD, men hur gjorde du installationen? Vad kom det upp för frågor och hur svarade du?

Lite svårt att svara på hur du får bort Ubuntu om du inte ser till filerna någonstans.

I och för sig är det ju inget fel att Ubuntu ligger där det ligger, men jag vill ju inte att det skall vara huvudoperativ som nu och starta upp om jag inte snabbt som ögat bläddrar ner till Vista. Ubuntu i sig själv är ju trevligt men irriterande med max 800x600 för bildskärmen när man har betydligt större upplösning för Vista.

Inga Vista-filer visas när jag är inne i Ubuntu.

Då jag installerade Ubuntu från min CD begärde jag att det skulle köras under Vista, men jag måste ha klumpat till mig eftersom det placerade sig tillsammans med Vista på C.

Får väl försöka med en ominstallation via mina OCD-skivor och se vad som händer. Tänkt ev. köra Eraser för att rena hela hårddisken, men då är det kanske svårt att sparka igång med nuvarande CD-skivor?

I och för sig är det ju inget fel att Ubuntu ligger där det ligger, men jag vill ju inte att det skall vara huvudoperativ som nu och starta upp om jag inte snabbt som ögat bläddrar ner till Vista.
Ja, men du fick ju en länk för att fixa de sakerna i mitt första inlägg.

Ubuntu i sig själv är ju trevligt men irriterande med max 800x600 för bildskärmen när man har betydligt större upplösning för Vista.
Låter som att du inte har konfigurerat rätt eller inte installerat drivrutiner.

Då jag installerade Ubuntu från min CD begärde jag att det skulle köras under Vista.
Låter som en Wubi-installation, dvs hela Ubunutu finns inuti det som i Vista syns som c:\ubuntu\disks\root.disk (om det verkligen var under Vista).
http://wubi-installer.org/faq.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Wubi_(installer)
Ser det ut på det sättet?

Annars så ser installationen av Ubuntu normalt ut som på
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu810
Såg det ut så? Men då kan jag inte se någon fråga om att köra under Vista.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...