Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minskning av foton/bilder för Internet


anikar

Rekommendera Poster

Kan man minska kB-storleken på ett foto genom att BARA DRA iIHOP I FOTOTS HÖRN? Finns det fotoprogram som klarar detta?
Jag påstår att det inte går, medan en bekant säger att det alltid fungerat.
Vem har rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Lägger du ut ett foto på en hemsida t.ex så brukar "krympningen" ske per automatik. Ett program som jag använder utöver kamerans (Olympus master 2) är Xnview som är gratis med ett svenskt användargränssitt. Annars är den fysiska storleken på en hårddisk beroende av lagringsformat och upplösningen som använts vid fototillfället.
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Enl vad jag lärt på Komvux, html, måste foton vanligtvis krympas i ett fotoprogram innan man lägger in det i dokumentet, för att fotot inte skall bli segt och tungt när man öppnar sajten.

Sker sådant automatisk, till rätt kB-niva, om man använder de nyare, färdiga hemsidesprogrammen?

Har fotoprogrammen Picasa 3, HP Photosmart och FinePixViewer. Där kan inte jag dra i något hörn, och få bilden mindre utseendemässigt. Mkt mindre minska kB.:en med drametoden. Måste gå in under Ändra stl i dessa program för att klara detta.

Eg handlar mitt problem om vad som hände när jag infogade, ett genom fotoprogram minskat, JPEG- foto direkt på en e-post sida, och skickade till 9 personer. Hos 8 av dem kom fotot fram med samma utseende som det hade när jag skickade det. Hos den 9.e, bekanten, som är mycket van datoranvändare, kom bilden fram mycket förstorad. Varför? Hon påstår att jag gjort fel, och hindrade hennes e-post att komma in, och att hon alltid förminskar, även kB, genom att dra i hörn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra i hörnen eller inte... det beror väl lite på vad bildhanteringsprogrammet har för funktioner. De flesta bildredigerings-program klarar nog av det.

Annars kan du ju lika väl gå in i menyerna i t.ex. XnView (eller om du föredrar något annat program) och välja bildstorlek. Sedan kan man oftast välja att ange antingen hur många pixlar bilden ska vara på eller hur många procent i förhållande till orginalstorleken.

Angående bilder på webb-sidor så har du helt rätt som du skriver.
Det spelar ingen roll om du i html-koden skriver att bilden ska vara 100x100px om bildfilen i sig är t.ex. 1600x1200px. Webbläsaren blir ändå tvungen att först läsa in hela bildfilen (1600x1200px) som kanske då är på 1MB och sedan krympa den för att visa den i "rätt" storlek på webbsidan. Detta gör att det tar längre tid att ladda in bilden, trots att bilderna inte ser så stora ut på webbsidan.

Därför är det att föredra att förminsta bilden "fysiskt" i ett bildprogram först istället för att förminska den med HTML-koden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel
Kan du (eller någon annan) ge ett exempel på ett bildprogram, där man bara kan dra i den markerade bildens hörn, och utseendestorleken och kB-stl minskar.

I mina fotoprogram kan jag inte göra så, vilket går bra med samma bild i ett ordbehandlingsprogram, men då minskar inte kB-storleken. Därför brukar jag göra som du skriver i stycke två, när det gäller minskning av bilder i kB.
Jag har också lärt på Komvux att det hela fungerar som du skriver i stycke 3. 
Jag jobbar i Vista.
 
Min bekant påstår då att jag gör ett onödigt jobb, genom att göra som du skriver i stycke 2.

Vad jag är ute efter är att jag inte tror att man kan minska kB-storlek genom att dra i hörn, men det kommer ju nyheter hela tiden.

Har någon en tänkbar förklaring till nedanstående?

Eg handlar mitt problem om vad som hände när jag infogade, ett genom fotoprogram minskat JPEG-foto, direkt på en e-postsida, och skickade till 9 personer. Hos 8 av dem kom fotot fram med samma utseende som det hade när jag skickade det. Hos den 9.e, bekanten, som är mycket van datoranvändare, kom bilden fram mycket förstorad. Varför? Hon påstår att jag gjort fel, och hindrade hennes e-post att komma in, och att hon alltid förminskar, även kB, genom att dra i hörn på bilder.

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte ge något exempel på något program som klarar detta (Mer än Word). Trodde att ett enkelt program som paint klarade det, men det verkar det inte göra. Lyckas inte heller i Photoshop, men på det programmet är jag inget proffs precis.

Om du har ett program som klarar av detta så minskar filstorleken om du förminskar bilden.
Filstorleken på en bildfil bygger dels på hur stor bilden är (bredd x höjd) och dels på hur många pixlar den innehåller. Minskar du bredden och höjden så minskar även filstorleken.

Egentligen så är det samma sak att "dra i hörn" som att via menyerna minska storleken på bilden. Oavsett vilket så minskar du bildens bredd och/eller höjd och därmed filstorleken.

Detta gäller även då du minskar bilden i Word. Bildfilen lagras i Word-dokumentet och därför påverkar alla ändringar i Word-dokumentet själva bilden.
En bild som visas på en webb-sida är ju egentligen bara en länk på webbsidan till bildfilen så därför påverkas inte bildfilen i sig när du minskar bilden med HTML-koden.


Men det verkar ju skumt att det bara var 1 enda person som fick en förstorad bild. Om du kollar bildegenskaperna för bilden så kan du se hur stor den är. Högerklicka på bilden och välj "Egenskaper" och sedan "Sammanfattning". Eventuellt får du trycka på knappen "Avancerat". Kolla bredden och höjden så ser du hur stor bilden är. Är den lika stor eller mindre än orginalbilden?

Hur stor var bildfilen egentligen. Jag tror att det var något annat fel på den 9:e bekantens epost-konto. För att en enda bild skulle hindra henne från att komma in på sitt epost-konto så hon ha en väldigt liten inkorg. En bild tar ju inte mer än ett par hundra kB om den är relativt stor. Ett stort foto tar kanske 1-2 MB, men det är ju inte heller så stort att det borde fylla hennes inkorg. I så falla var den nog redan full pga annan epost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Daniel

Tack för svaret

Testat minskning i ordb prog OpenOffice, har inte Word, men det är nog lika där. La in en bild, ca 1300 kB, på ett tomt dokument, sedan Spara som, bild 1, förminskade sedan bilden på dokumentet till 1/4 genom att markera bilden, (8 kvadrater), dra i pilen i hörnet nere till höger, sedan Spara som, bild 2.

När jag sedan tittade på dessa bilders Egenskaper skiljde det bara några ynka kB i tyngd . Alltså gick det inte att minska kB genom att dra i hörn i ordbehandlingsprogrammet.


Brukar minska mina foton från ca 1300 -1600 kB till ca 600 kB, när jag skall skicka iväg dem, utom till min son för han har en Mac. Där minskas bilderna tydligen sig själva när de kommer fram, och han får en dålig upplösning på bilden om jag minskar den.

Kan inte just nu kolla bildens stl på det fotot jag sände. Har det i den gamla dator, och på en CD någonstans, men kan med säkerhet säga att den var kraftigt minskad i kB. Tror också att det var fel på min bekants dator, för hon har säkert en ganska stor inkorg.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...