Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W-lan stör ut mobilt bredband?


Martin W

Rekommendera Poster

Jag minns när jag hade enbart kabel-internet hemma. Men sedan så övergick vi till att skaffa en router med både W-lan och kabel.

Innan detta hade jag alltid en täckning på cirka 3mb/s. Idag får jag knappt täckning alls längre. Den kan helt enkelt inte ansluta. Jag ringde 3 och frågade om deras nät låg nere i Karlskrona men dom sa att dom inte sett eller hört om några problem.

Så jag tog helt enkelt ut min bärbara dator med mitt mobila bredband i trädgården och anslöt mig på nytt och voila´. Sucess! Jag kunde ansluta mig.

Detta behövde jag aldrig heller göra innan jag hade W-lan hemma.

Men för att få detta o verka mera solklart så åkte jag till en kompis jag känner som också har W-lan som bor ungefär 2km ifrån mig.

Precis samma sak där. Problem att ansluta sig innanför huset och nära det. Men samma lösning funkade som hemma. Men nöjde jag mig med detta? Nej, jag åkte till Emmaboda som ligger 6 mil NordVäst om Karlskrona som har en annan mast dessutom.

Där hälsade jag på en kompis som bor i lägenhet. Han har inte äns W-lan men hans granne har det. Jag hade sett på min bärbara att hans W-lan ger 4 av 5 i signal. Där gick det heller inte att ansluta mobila bredbandet tills jag gick en bit utomhus ifrån lägenheten.

Testet gjordes med en:
Huawei E220 USB Modem

Operatör: 3

I: Karlskrona & Emmaboda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Har du testat ändra kanal (frekvens) på ditt wlan? De flesta routrar med trådlös accesspunkt har den möjligheten. Vid leverans är i regel kanal 6 inställd, de flesta bryr sig inte om att ändra detta. Prova med ändra till kanal 1 och se hur signalstyrkan ändras på din mobila anslutning. Om det inte hjälper så prova ändra till kanal 12 och se hur signalstyrkan ändras. Det kanske räcker med kanalbyte för ditt trådlösa nätverk för att få bättre signalstyrka på din mobila anslutning. Ändring av krypteringsmetod till wpa2/psk med cipher satt till aes kan eventuellt också hjälpa.

/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...