Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel - Dokument öppnas inte


Osamk

Rekommendera Poster

När jag vill öppna Exceldokument (Excel 2007) genom att dubbelklicka på filen i Utforskaren startar programmet men filen öppnas inte.
Om jag i det startade programmet klickar på Öppna-ikonen så att fillistan öppnas och sedan direkt på Avsluta (utan att välja något dokument) dyker dock dokumentet upp på skärmen.
Hur gör jag för att filen skall öppns direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För XP.

Start > Alla program > Microsoft Office > Microsoft Office Excel > (högerklicka på Ikonen för Excel) > Fäst på Start-menyn

Sen har du en Excel Ikon på startmenyn som du bara behöver klicka på en gång för att få upp Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan naturligtvis starta programmet först via ikonen och sedan öppna filen men det är inte det som är problemet.
Men när jag i Utforskaren klickar på en .xls-fil förväntar jag mig att programmet skall starta och filen komma upp direkt på skärmen.
(Det funkar så när jag kickar på en .doc-fil - då startar Word och dokumentet kommer direkt upp på skärmen.) Varför öppnas inte filen direkt i Excel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara ett liknande problem som det jag hade, excel öppnades men inte dokumentet (i synligt skick). Det fanns däremot angivet som öppet dokument i excel-menyn (- fönster). Orsaken visade sig vara att jag vid avslut av excel råkat spara dokumentet i minimerat läge. Den inställningen följde tydligen med dokumentet så att det därefter alltid öppnades i minimerat läge. Lösning: spara om dokumentet i helskärmsläge. Det kan du prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack Jyrgas för tipset - Länken beskrev problemet.
Trots åtgärderna har jag dock inte fått det att fungera.
Några flera tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Mitt problem var att ett äldre makro från v2003 togs med till v2007. Tog jag bort det makrot öppnades arket som de ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...