Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny filändelse?


BillyDeKid

Rekommendera Poster

Hej alla! jag fick ett bifogat dokument idag med filändelsen .docx och kunde inte öppna det. Jag vet vem som skickat det och litar på avsändaren som troligtvis har det senaste office-programmet. Finns det något programm att ladda ner från internet för att bara kunna läsa det? behöver inte vara just microsoft.

Har Windows Vista fortfarande med wordpad?  och isåfall går det att läsa ett wordpad-dokument som är skapat i Vista på en äldre dator med xp från 2003?


  Tacksam för hjälp, Billy De Kid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
I Word 2007 bytte man filändelse till docx. Du måste ha Word Wiewer för att kunna öppna filen eller något office-program som kan öppna det nya formatet. Open Office är gratis och kan öppna både doc och docx. Du kan även spara och ändra dokumenten nästan som i Word. Du kan också spara som PDF och så ingår svensk rättstavning. Det ingår också kalkylblad och presenationsprogram.

Wordpad ingår i Vista och det går där att läsa ett wordpad dokument som är skapat i Vista. Har du Office 2000 eller nyare finns ett tillägg som öppnar docx-filer.

Du laddar hem Open Office från http://openoffice.bouncer.osuosl.org/?product=OpenOffice.org&os=winwjre&lang=sv&version=3.0.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett uttömmande och bra svar Alexa, Det jag undrar när jag ser ditt svar är om det är Word Wiewer som är det tilläggsprogram du skriver om, om man har Office 2000 eller senare?

Vidare undrar jag om man kan ladda ner just bara wordprogrammet i Open Office? inte kalkyl och databas eller deras motsvarighet till Powerpoint för det behöver jag inte.

          MVH Billy De Kid
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Vidare undrar jag om man kan ladda ner just bara wordprogrammet i Open Office? inte kalkyl och databas eller deras motsvarighet till Powerpoint för det behöver jag inte.

Det är en enda installationsfil men under installationen så kan man välja vilka delar man vill installera, troligen så behöver man välja anpassad/custom installation för att inte alla delar ska komma in automatiskt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Vidare undrar jag om man kan ladda ner just bara wordprogrammet i Open Office? inte kalkyl och databas eller deras motsvarighet till Powerpoint för det behöver jag inte.

Det är en enda installationsfil men under installationen så kan man välja vilka delar man vill installera, troligen så behöver man välja anpassad/custom installation för att inte alla delar ska komma in automatiskt.


Hej!

Vad jag förstår så kan du ladda hem endast bara Word här:

http://www.kutchka.com/downloads/DownloadKKopy.asp

Men är dock ej riktigt säker på detta! Men somsagt vad jag förstår så ska det gå??

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Hej!

Vad jag förstår så kan du ladda hem endast bara Word här:

http://www.kutchka.com/downloads/DownloadKKopy.asp

Men är dock ej riktigt säker på detta! Men somsagt vad jag förstår så ska det gå??

Helren

Nej, man kan inte ladda ner Word där, som det står på webbsidan:

"Please note that KKopy is NOT a free download of Microsoft Word. It is a free download FOR Microsoft Word. You will need Microsoft Windows 2000 or above and Microsoft Word 2000 or above. "
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...