Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn är seg vid uppstart och start nya menyer Har F-secure Telia säker surf Win XP


Osten

Rekommendera Poster

Kör Win XP och har F-secure som ingår i telias säker surf installerat. Datorn är väldigt seg vid uppstart och även sedan när nya sidor etc skall öppnas. Har fått tipset att ta bort F-secure att det är "boven" som segar allt. Har någon annan detta problem? Har ominstallerat Säker surf utan resultat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Många av dom här stora, F-Secure, Panda, Norman, Norton m. fl är kända för att ta resurser av datorn. Du kan ju gott testa något annat skydd.

Jag rekommenderar NOD32 men du kan även testa avast i gratisverisonen, som inte alls är ett dumt val, trots att det är gratis och det slöar inte ner datorn.

Jag har använt NOD32 Antivirus sedan 2001 och aldrig fått något virus. Jag har NOD32 på 3 datorer i dagsläget och jag märker aldrig av det. Datorerna funkar utmärkt.

NOD32 kan du ladda hem här och prova:

http://www.esetscandinavia.com/download/full_version_antivirus_home/

Skall du sedan köpa programmet, ringer du och beställer här och dom pratar svenska, programmet är numera också på svenska:

http://www.esetscandinavia.com/company/contact/

Jag rekommenderar NOD32 som ett av de bättre programmen.

Numera finns också Eset Smart Security som innehåller en brandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört Windows XP Professional med 2 gig internminne i drygt ett år. Uppstarten blir allt långsammare. Jag installerar då och då en del nya program som jag ibland tar bort efter att ha testat. 

Det sägs att det ligger rester kvar i Windowsregistret, vid avinstallation försvinner inte allt. Hjälpen finns ju nära tycks det, det finns program där jag kan ta bort program som startar automatiskt, det finns program som städar register och hårddisk. Vad jag än kör kommer jag aldrig i närheten av hur snabbt det gick att starta när datorn var ny. 

En del beror kanske på antivirusprogrammet, men långt ifrån allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Till maccaddam!

Mina datorer är som nya.

Jag har 3 datorer en från 2001 och en från 2005, bägge med XP Pro på. Sedan har jag en ganska ny laptop från Thosiba med Vista Buisness på. Datorerna med XP på startar på minuten och den med Vista startar på 50 sekunder. Alla datorer är fulla med stora och tunga  program till grafik och videoredigering. OfFicepaketet finns på alla och dom funkar precis lika bra som när dom var nya. Datorn från 2001 börjar visa lite tendenser till att sakta ner något. Datorn från 2005 är absolut som när den var ny, det är en Dell Dimension 5000. Inga av dessa datorer har installerats om, däremot använder jag sedan länge PerfecktDisk till att defragmentera dom ibland, inte för ofta. Jag städar med CCleaner numera, tidigare har jag använt EasyCleaner av Toni Helenius, samt jv16 Powertools till registret.

Jag experimenterar mycket med virtuella installationer av OS på VMware Workstation, där jag testar olika program mm.

Egentligen skulle ingen av mina datorer fungera, så mycket som jag har plågat dom, eller använt dom kanske jag ska säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

927 @ 2009-02-12, 21:36
NIS 2009 använder runt 10 mb och även 2008 versionerna från symantec var resurssnåla


Hej!

Jag använder mig av Norton "Symantec" 2008 antivirus, 2009 Antivirus security, på alla mina datorer a 4st 2st med både VISTA och Xp på!

Och har inte märkt av att dessa är speciellt resuskrävande 2009 kör jag även på Laptopen utan problem med seghet eller virus!

Men har även testat AVG,AVAST mm Gratis versioner och tycker att det inte skiljer sig ang segheten mellan dessa!

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Jag använder mig av Norton "Symantec" 2008 antivirus, 2009 Antivirus security, på alla mina datorer a 4st 2st med både VISTA och Xp på!


Varför uppgraderar du inte Norton 2008 till 2009? Det kostar ju inget extra.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Olle Munter:

Att man har ett antal tunga program på datorn verkar inte göra att den är slö i starten. Eftersom som jag laddar ner många program, testar och sedan kanske tar bort dem, det är förmodligen det som gör att min dator är så långsam i uppstarten. Trots att jag kört de flesta programmen från pcforallas CD med de "33 bästa programmen för att trimma datorn."
När datorn väl startat så tuffar den på i god fart. Till en del är det väl min Panda antivirus som jobbar vid uppstarten, men det gör den ju både på en ny och gammal dator.

När jag väl tar mig i kragen och formatterar hårddisken (eller byter hårddisk, den varar ju inte för evigt) blir datorn pigg istarten igen.  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Olle Munter:
Att man har ett antal tunga program på datorn verkar inte göra att den är slö i starten. Eftersom som jag laddar ner många program, testar och sedan kanske tar bort dem, det är förmodligen det som gör att min dator är så långsam i uppstarten. Trots att jag kört de flesta programmen från pcforallas CD med de "33 bästa programmen för att trimma datorn."
När datorn väl startat så tuffar den på i god fart. Till en del är det väl min Panda antivirus som jobbar vid uppstarten, men det gör den ju både på en ny och gammal dator.

När jag väl tar mig i kragen och formatterar hårddisken (eller byter hårddisk, den varar ju inte för evigt) blir datorn pigg istarten igen.  


nej inte att dom är installerade men att dom startar med windows, alltså bör man bör kolla om programmen i fråga man installerar är förinställda på att starta med windows.
jag tippar på att 1/3 av dom jag installerar har den inställningen, man ser ju hijackthis loggar med 50 processer och 25 processer startar med windows (ibland betydligt mer).
en annan sak man bör försöka lista ut är om det sker någon form av scanning vid uppstart av datorn, det har blivit vanligare att antimalwareprogram gör så. tycker man det är bra att så görs får man väl leva med längre uppstarter eller byta program.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


nej inte att dom är installerade men att dom startar med windows, alltså bör man bör kolla om programmen i fråga man installerar är förinställda på att starta med windows.
jag tippar på att 1/3 av dom jag installerar har den inställningen, man ser ju hijackthis loggar med 50 processer och 25 processer startar med windows (ibland betydligt mer).
en annan sak man bör försöka lista ut är om det sker någon form av scanning vid uppstart av datorn, det har blivit vanligare att antimalwareprogram gör så. tycker man det är bra att så görs får man väl leva med längre uppstarter eller byta program. 

"...förinställda på att starta med windows.." - därför har jag kört Startup inspector där jag (förmodligen) kan ta bort alla program som jag inte vill att de ska automatstartas.

Jag har just nu bara antimailwareprogram i Panda. 

Jag passade på att köra  Comodo System Cleaner, ett tips jag fick i WindowsNytt. Finns gratis på http://system-cleaner.comodo.com/. Faktiskt startar datorn nu på knappt 4 minuter nu, jämfört med drygt 5 minuter tidigare. Att jämföra med min Toshiba pyttedator med XP Home och 1 gig minne som startar på drygt en minut. Med i stort sett samma program installerade.

(Märkligt förresten - när jag i det här forumet ändrar typsnitt/storlek efter det att jag skrivit in texten försvinner radbrytningar och en del av texten åker ut över högerkanten. )
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag har förstått att du har koll på det jag skrev, det var mest menat som allmän info.
just din dator tycker jag verkar skumt, min dator är gammal och har numera en ny IDE disk (5400 rpm från en dvd!) och 1 gigg ram men den tuffar nog igång på under 3 min.
hur mycket rester det blir kvar i registret har inget att göra med uppstarten, därmot kan hårdisken faktiskt tappa i prestanda. det märkte jag innan jag bytte ut min "snabba" SATA 7200 rpm som var 4 år.

jag kan tillägga att in min dator så använder brandvägg och AV sammanlagt 6 processer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...hur mycket rester det blir kvar i registret har inget att göra med uppstarten, ..." skriver 927. 


Jag har för mig att jag på ett flertal ställen läst att just restprodukter från avinstallerade program skulle göra att daorn tar lång tid att starta och kanske slöa ner den också. Defrag hjälper inte heller.

Då är frågan - varför blir datorn så mycket snabbare när man nyinstallerar Windows på samma hårddisk? 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi säger att du installerar comodo firewall och tar bort den, det som kan bli kvar är ett kanske 10 registerposter och två mappar. det påverkar ju inte uppstarten av ett annat program.
med ny installationen så menar du på en formaterad disk?

om du skulle formatera och installera samma program du har nu, vi säger att det är 100st.
ett år senare så har du fortfarande samma 100 program och du har inte installerat -> avinstallerat nåt. är windows lika snabbt nu som för ett år sedan, nej det blir långsammare av att det används. hur mycket långsammare det blir är beror nog på varje dator/användare för det upplevs olika. det finns ju dom som blåser burken en gång om året men vanligast är väl att man kör på tills disken går sönder eller byter dator, kanske vart 4-5 år.
det enda som jag upplever blir långsammare är utforskaren men det beror ju på att det fylls på med filer/mappar, har man en flerkärnig processor så kanske man inte märker nåt. min förra disk tog det säkert 15 sekunder innan hela utforskaren syntes, nu tar det väl 3 sekunder plus att datorn startar 1 min snabbare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med nyinstallation menar jag formatterad hårddisk ELLER att installera Windows från början. Även det senare tror jag funkar bra, men är egentligen ingen idé eftersom jag ändå måste nyinstallera alla program.


Min dator med WinXP Pro SP3 på Intel Core2CPU 6400 2.13GHz fungerar helt OK när jag väl fått fart på burken. I och för sig är det segt att starta t ex ett Office-program, IE och Firefox. (Crome är snabbstartad). Men det går inte märkbart långsammare nu än när datorn var ny. Tror jag. 

Det som irriterar är att uppstarten tar bortåt 4-5 minuter. Och att det tydligen inte går att få ner den tiden till cirka en minut om man inte blåser hårddisken?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla kära data-användare :) Här kommer mina tips på detta problem.


1. Absolut bästa sätt får tillbaka windows gamla snabbhet är att formatera datorn. Har du windows på C:\, formatera den, men innan, kopiera alla dina viktiga filer. Bästa sätt är alltid ha bara windows på en partition, normalt c:\ och allt annat, music,spel osv. till ex D:\. Så ha minst 2 partition när du använder datorn. Då kan du kopiera filer mellan två eller mera partition och ta backups. 

2. Om du nu inte vill formatera om hela windows, det tar ca. 30-45min. Så finns det numera tipps för att snabba din datorn. 

- Ccleaner, ett måste i varje datorn! Kör detta med "Cleaner" och "Registry" en gång i veckan. Var inte oroligt, den skadar inte dina filer eller register, utan den tar bort allt onödiga filer vad windows gör när du har den på gång. 
- Du klarar dig utan Anti-Virus program, men inte utan brandvägg. Har du Windows XP Sp3 eller Vista, så klarar du dig bra med Windows egen brandvägg som vanligt är "på". 
- Om du vill vara på säkra sidan, skaffa även en anti-virus program för framtida problem. Då rekommenderar jag AVG version 7.5, inte 8! Den gör din datorn seg! Nyaste NOD32 är också bra! Kör inte Norton,F-Secure om du har en gammal datorn. Det är dessa program som gör din datorn seg, bara norton gör din datorns uppstart 30sec långsammare. Norton har ändå en bästa bredaste support, så den är bra tar bort virus&troijan. Men har du gammal datorn kör AVG eller NOD32. 
- prova öka din virtuell minne, minne, som tar lite plats på din hårdisk, ca. 1-2gb. Datorn använder den först innan den går över till din RAM-minne. Gå start-kontolpanel-system-avancerad-prestanda-Inställningar-Avancerad-Virtuel memory och "Välj" här kan du öka din virtuell minne. Normalt brukar man ställa hälften av ram minnet, har du 2gb ram minne, så stället du 1gb virtuell minne osv. 
- Gå till start-run och skriv "msconfig" OBS! Här måste du veta vad du gör. Här kan du välja "Statup" här ser du alla program vad Windows startar när den går i gång. Välj bort program du inte behöver, många grejer vad du har, nero,printer program,graphic kort,ljudkort osv. har sina egna software som startar med windows, men oftast du behöver inte,att dom startat direkt med windows, så välj bort allt du inte behöver. Faktum är, mer program du har här i listan, desto långsammare din datorn är! Men om du inte vet vad du ska ta bort, låt nån annan göra det. 

Till "Osten" säger jag bara, ta bort F-Secure, och byt till AVG eller NOD32. Då kommer din datorn bli snabbare, har man relativt ny datorn med ram minne 2-4gb, då kan man även ha Norton och F-Secure. Själv har jag ingen antivirus program alls! brandvägg är på, det är viktigast. Anti-virus behöver du då om du får virus, inte innan. 

- helping noobs since 1981 -
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med nyinstallation menar jag formatterad hårddisk ELLER att installera Windows från början. Även det senare tror jag funkar bra, men är egentligen ingen idé eftersom jag ändå måste nyinstallera alla program.

Min dator med WinXP Pro SP3 på Intel Core2CPU 6400 2.13GHz fungerar helt OK när jag väl fått fart på burken. I och för sig är det segt att starta t ex ett Office-program, IE och Firefox. (Crome är snabbstartad). Men det går inte märkbart långsammare nu än när datorn var ny. Tror jag. 

Det som irriterar är att uppstarten tar bortåt 4-5 minuter. Och att det tydligen inte går att få ner den tiden till cirka en minut om man inte blåser hårddisken?

Undrar om du har något problem med hårddisken?
Kolla i Loggboken om du under Program eller System (heter avdelningarna så i XP?) har fel som har Disk som Källa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Om du nu inte vill formatera om hela windows, det tar ca. 30-45min. Så finns det numera tipps för att snabba din datorn. 

- Du klarar dig utan Anti-Virus program, men inte utan brandvägg. Har du Windows XP Sp3 eller Vista, så klarar du dig bra med Windows egen brandvägg som vanligt är "på". 
- Om du vill vara på säkra sidan, skaffa även en anti-virus program för framtida problem. Då rekommenderar jag AVG version 7.5, inte 8! Den gör din datorn seg! Nyaste NOD32 är också bra! Kör inte Norton,F-Secure om du har en gammal datorn. Det är dessa program som gör din datorn seg, bara norton gör din datorns uppstart 30sec långsammare. Norton har ändå en bästa bredaste support, så den är bra tar bort virus&troijan. Men har du gammal datorn kör AVG eller NOD32. 
- prova öka din virtuell minne, minne, som tar lite plats på din hårdisk, ca. 1-2gb. Datorn använder den först innan den går över till din RAM-minne. Gå start-kontolpanel-system-avancerad-prestanda-Inställningar-Avancerad-Virtuel memory och "Välj" här kan du öka din virtuell minne. Normalt brukar man ställa hälften av ram minnet, har du 2gb ram minne, så stället du 1gb virtuell minne osv. 

-Vad man behöver i skyddsväg beror på vad man gör med sin dator, om man är försiktig/förståndig med vart man surfar och laddar ner etc, eller om man klickar först och tänker sedan. Det senare kräver mer skydd än det första.
-Men AVG version 8 är betydligt bätte än 7.5 på att hitta och ta bort skadliga filer.
-Norton 2009 är lätt och snabbt för datorn jämfört med tidigare årsmodeller och en del andra paket.
-Naturligtvis så använder datorn i första hand RAM-minnet och i andra hand det virtuella minnet på hårddisken. Ju mer RAM-minne man har i datorn desto mindre behov finns det av mycket virtuellt minne, men för att det ska gå att göra en minnesdump av hela RAM-minnet när ett systemfel inträffar så är rekommendationen att man ställer in det virtuella minnet till 1,5 gånger mängden RAM-minne.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Undrar om du har något problem med hårddisken?
Kolla i Loggboken om du under Program eller System (heter avdelningarna så i XP?) har fel som har Disk som Källa.
Hittar ingen logg men har kört CHKDSK

jag kolla min dator när jag kom hem och det tar 2 min 15 sekunder tills processern slutat jobba och då har jag en pentium 4 3.2 ghz 1 mb cache, alltså långt ifrån en snabb dator.
kanskle är det många tjänster som startar på din dator, posta en hijackthis logg så ser man ju allt http://www.5starsupport.com/tutorial/hijackthis.htm
Det verkar finnas mycket i den loggen:
(Ett program som jag försökt bli av med är STOPzilla som finns nästlängst ner i loggen)

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 16:19:02, on 2009-02-15
Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18372)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\SYSTEM32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Program\Delade filer\iS3\Anti-Spyware\SZServer.exe
C:\Program\Windows Defender\MsMpEng.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\TPSrv.exe
C:\WINDOWS\SYSTEM32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\PROGRAM\PANDA SECURITY\PANDA ANTIVIRUS PRO 2009\WebProxy.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Program\WinTV\EPG Services\System\EPGService.exe
C:\Program\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Program\Intel\Intel Matrix Storage Manager\Iaantmon.exe
C:\Program\Canon\IJPLM\IJPLMSVC.EXE
C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe
C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\PsCtrls.exe
C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\APVXDWIN.EXE
C:\Program\Canon\MyPrinter\BJMyPrt.exe
C:\WINDOWS\system32\iid.exe
C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Documents and Settings\SA\Lokala inställningar\Application Data\Google\Update\GoogleUpdate.exe
C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\PavFnSvr.exe
C:\Progr\Kirby Alarm\kirbyalarm.exe
C:\Program\Delade filer\Panda Security\PavShld\pavprsrv.exe
C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\PsImSvc.exe
C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\PskSvc.exe
C:\Program\Microsoft SQL Server\90\Shared\sqlwriter.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\pavsrv51.exe
C:\WINDOWS\system32\SearchIndexer.exe
C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\AVENGINE.EXE
C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\Firewall\PSHOST.EXE
C:\Documents and Settings\SA\Lokala inställningar\Application Data\Google\Chrome\Application\chrome.exe
C:\Documents and Settings\SA\Lokala inställningar\Application Data\Google\Chrome\Application\chrome.exe
C:\Program\Microsoft Office\Office12\OUTLOOK.EXE
C:\Documents and Settings\SA\Lokala inställningar\Application Data\Google\Chrome\Application\chrome.exe
C:\Program\Microsoft Office\Office12\WINWORD.EXE
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Downloads\Temp3\HiJackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = www.google.se/ig/dell?hl=sv&client=dell-row&channel=se&ibd=3061120
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.programguiden.se/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896'>http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,Default_Page_URL = www.google.se/ig/dell?hl=sv&client=dell-row&channel=se&ibd=3061120
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = 
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = 
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = localhost
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar
O2 - BHO: Yahoo! Toolbar Helper - {02478D38-C3F9-4EFB-9B51-7695ECA05670} - C:\Program\Yahoo!\Companion\Installs\cpn\yt.dll
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Delade filer\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: SITEguard BHO - {1827766B-9F49-4854-8034-F6EE26FCB1EC} - (no file)
O2 - BHO: DriveLetterAccess - {5CA3D70E-1895-11CF-8E15-001234567890} - C:\WINDOWS\System32\DLA\DLASHX_W.DLL
O2 - BHO: Java Plug-In SSV Helper - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program\Java\jre6\bin\ssv.dll
O2 - BHO: Windows Live inloggningshjälpen - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program\google\googletoolbar1.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Notifier BHO - {AF69DE43-7D58-4638-B6FA-CE66B5AD205D} - C:\Program\Google\GoogleToolbarNotifier\4.1.805.4472\swg.dll
O2 - BHO: Windows Live Toolbar Helper - {BDBD1DAD-C946-4A17-ADC1-64B5B4FF55D0} - C:\Program\Windows Live Toolbar\msntb.dll
O2 - BHO: CBrowserHelperObject Object - {CA6319C0-31B7-401E-A518-A07C3DB8F777} - C:\Program\BAE\BAE.dll
O2 - BHO: Java Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: (no name) - {E3215F20-3212-11D6-9F8B-00D0B743919D} - C:\Program\STOPzilla!\sziebho.dll (file missing)
O2 - BHO: TBHelper Class - {E46A2169-E328-471A-9788-F2B52BB9C681} - C:\Program\eSMS Desktop\miebho1.dll
O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll
O2 - BHO: Ask Toolbar BHO - {F4D76F01-7896-458a-890F-E1F05C46069F} - (no file)
O3 - Toolbar: Windows Live Toolbar - {BDAD1DAD-C946-4A17-ADC1-64B5B4FF55D0} - C:\Program\Windows Live Toolbar\msntb.dll
O3 - Toolbar: Yahoo! Toolbar - {EF99BD32-C1FB-11D2-892F-0090271D4F88} - C:\Program\Yahoo!\Companion\Installs\cpn\yt.dll
O3 - Toolbar: Easy-WebPrint - {327C2873-E90D-4c37-AA9D-10AC9BABA46C} - C:\Program\Canon\Easy-WebPrint\Toolband.dll
O3 - Toolbar: (no name) - {F4D76F09-7896-458a-890F-E1F05C46069F} - (no file)
O3 - Toolbar: eSMS Toolbar - {6B49F76B-190A-4FC6-83EA-BAAD234BAFF8} - C:\Program\eSMS Desktop\mie1.dll
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program\google\googletoolbar1.dll
O3 - Toolbar: (no name) - {98828DED-A591-462F-83BA-D2F62A68B8B8} - (no file)
O4 - HKLM\..\Run: [APVXDWIN] "C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\APVXDWIN.EXE" /s
O4 - HKLM\..\Run: [sCANINICIO] "C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\Inicio.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [CanonMyPrinter] C:\Program\Canon\MyPrinter\BJMyPrt.exe /logon
O4 - HKLM\..\Run: [Net iD] C:\WINDOWS\system32\iid.exe
O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Google Update] "C:\Documents and Settings\SA\Lokala inställningar\Application Data\Google\Update\GoogleUpdate.exe" /c
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - Global Startup: Kirby Alarm.lnk = C:\Progr\Kirby Alarm\kirbyalarm.exe
O8 - Extra context menu item: &Windows Live Search - res://C:\Program\Windows Live Toolbar\msntb.dll/search.htm
O8 - Extra context menu item: Add to AMV Converter... - C:\Progr\MP3 Player Utilities 4.18\AMVConverter\grab.html
O8 - Extra context menu item: Add to Windows &Live Favorites - http://favorites.live.com/quickadd.aspx
O8 - Extra context menu item: Download video with Free Download Manager - file://C:\Program\Free Download Manager\dlfvideo.htm
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\Program\MICROS~3\Office12\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Add To Print List - res://C:\Program\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_AddToList.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint High Speed Print - res://C:\Program\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_HSPrint.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Preview - res://C:\Program\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Preview.html
O8 - Extra context menu item: Easy-WebPrint Print - res://C:\Program\Canon\Easy-WebPrint\Resource.dll/RC_Print.html
O8 - Extra context menu item: Ladda ner allt med Free Download Manager - file://C:\Program\Free Download Manager\dlall.htm
O8 - Extra context menu item: Ladda ner markerat med Free Download Mananger - file://C:\Program\Free Download Manager\dlselected.htm
O8 - Extra context menu item: Ladda ner med Free Download Manager - file://C:\Program\Free Download Manager\dllink.htm
O8 - Extra context menu item: Open Picture in &Microsoft PhotoDraw - res://C:\Program\MICROS~3\Office\1053\phdintl.dll/phdContext.htm
O8 - Extra context menu item: Send as SMS... - file://C:\Program\eSMS Desktop\sendsms.htm
O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\Program\MICROS~3\Office12\REFIEBAR.DLL
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program\delade filer\is3\anti-spyware\is3lsp.dll
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program\delade filer\is3\anti-spyware\is3lsp.dll
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program\delade filer\is3\anti-spyware\is3lsp.dll
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program\delade filer\is3\anti-spyware\is3lsp.dll
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program\delade filer\is3\anti-spyware\is3lsp.dll
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program\delade filer\is3\anti-spyware\is3lsp.dll
O15 - Trusted Zone: *.handelsbanken.se
O16 - DPF: {01010E00-5E80-11D8-9E86-0007E96C65AE} (SupportSoft SmartIssue) - http://kc.support.telia.se/sdccommon/download/tgctlsi.cab
O16 - DPF: {01113300-3E00-11D2-8470-0060089874ED} (Support.com Configuration Class) - http://kc.support.telia.se/sdccommon/download/tgctlcm.cab
O16 - DPF: {01A88BB1-1174-41EC-ACCB-963509EAE56B} (SysProWmi Class) - http://support.euro.dell.com/systemprofiler/SysPro.CAB
O16 - DPF: {4F1E5B1A-2A80-42CA-8532-2D05CB959537} (MSN Photo Upload Tool) - http://groups.msn.com/controls/PhotoUC/MsnPUpld.cab
O16 - DPF: {4FAE30E1-EE9C-477D-8D06-BF8D3429B60F} (WebIQ Technology Client) - https://www.webiqonline.com/WebIQ/bin/WebIQ.cab
O16 - DPF: {5BF56AD2-E297-416E-BC49-000004010012} - https://cve.trust.telia.com/TeliaElegUpgrade/iidsetup.cab
O16 - DPF: {5ED80217-570B-4DA9-BF44-BE107C0EC166} (Windows Live Safety Center Base Module) - http://cdn.scan.onecare.live.com/resource/download/scanner/wlscbase4009.cab
O16 - DPF: {94EB57FE-2720-496C-B33F-D9353C6E23F7} (F-Secure Online Scanner 2.1) - http://kund.bahnhof.se/f-secure/fscax.cab
O16 - DPF: {BDBDE413-7B1C-4C68-A8FF-C5B2B4090876} (F-Secure Online Scanner 3.3) - http://support.f-secure.com/ols/fscax.cab
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - http://fpdownload2.macromedia.com/get/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O20 - AppInit_DLLs: C:\Program\Google\GOOGLE~1\GOEC62~1.DLL
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe
O23 - Service: Canon Camera Access Library 8 (CCALib8) - Canon Inc. - C:\Program\Canon\CAL\CALMAIN.exe
O23 - Service: EPGService - Hauppauge Computer Works - C:\Program\WinTV\EPG Services\System\EPGService.exe
O23 - Service: Google Desktop-hanteraren 5.7.806.10245 (GoogleDesktopManager-061008-081103) - Google - C:\Program\Google\Google Desktop Search\GoogleDesktop.exe
O23 - Service: Google Updater Service (gusvc) - Google - C:\Program\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: Intel® Matrix Storage Event Monitor (IAANTMON) - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Intel Matrix Storage Manager\Iaantmon.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program\Delade filer\InstallShield\Driver\1150\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: PIXMA Extended Survey Program (IJPLMSVC) - Unknown owner - C:\Program\Canon\IJPLM\IJPLMSVC.EXE
O23 - Service: iPod Service - Apple Computer, Inc. - C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe
O23 - Service: Panda Software Controller - Panda Security, S.L. - C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\PsCtrls.exe
O23 - Service: Panda Function Service (PAVFNSVR) - Panda Security, S.L. - C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\PavFnSvr.exe
O23 - Service: Panda Process Protection Service (PavPrSrv) - Panda Security, S.L. - C:\Program\Delade filer\Panda Security\PavShld\pavprsrv.exe
O23 - Service: Panda On-Access Anti-Malware Service (PAVSRV) - Panda Security, S.L. - C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\pavsrv51.exe
O23 - Service: Panda Host Service (PSHost) - Panda Software International - C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\Firewall\PSHOST.EXE
O23 - Service: Panda IManager Service (PSIMSVC) - Panda Security S.L. - C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\PsImSvc.exe
O23 - Service: Panda PSK service (PskSvcRetail) - Panda Security, S.L. - C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\PskSvc.exe
O23 - Service: STOPzilla Service (szserver) - iS3, Inc. - C:\Program\Delade filer\iS3\Anti-Spyware\SZServer.exe
O23 - Service: Panda TPSrv (TPSrv) - Panda Security, S.L. - C:\Program\Panda Security\Panda Antivirus Pro 2009\TPSrv.exe

--
End of file - 13802 bytes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu vet ju inte jag om du startat nån av dessa processer jag kommer att nämna manuellt men tittar man på den loggen så verkar det ju vara panda som är orsaken till att det tar tid att starta datorn. det är ju många processer och 023 rader som hör till panda.

jag har inget grafikkort med ATI drivare men fungerar det på samma vis som nvidia så efter man installerat drivaren så aktiveras en tjänst (023 rad). det innebär att det visas en ikon vid klockan, för att enkelt kunna klicka på och göra inställningar. det är helt onödigt enligt mej, vill jag använda mig av dessa inställningar så högerklickar jag på skrivbordet ->egenskaper ->inställningar ->avancerat. jag har inte ens installerat det då det endast gäller speciella inställningar som inte jag behöver. jag tror även att det skapas en nvidia ikon (genväg) i kontrollpanelen.

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
C:\WINDOWS\SYSTEM32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: Ati HotKey Poller - ATI Technologies Inc. - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe
O23 - Service: ATI Smart - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\ati2sgag.exe

för att stoppa och inaktivera tjänster så skriver man services.msc i kör eller så finns det en genväg till adminverktyg -> tjänster i kontrollpanelen.
alltså för att få bort stopzilla ska du göra som jag skrev ovan, scrolla ner till stopzilla, dubbelklicka på den raden. där väljer du stoppa och under startmetod väljer du inaktiverad, ok. så kan du ju även göra med ATI om du vill för att se om det gör nån skillnad men jag tror som sagt att panda är största orsaken. skulle du installera zone alam och antivir borde du märka stor skilland men då får du inte samma skydd som ingår i panda antivirus pro.
det är ju dom tjänsterna som det står automatiskt i kolumen startmedtod som är intressanta men man ska vara försiktig när det gäller detta då tjänsterna kan vara beronde av varandra så först bör man i så fall testa ändra från automatisk till manuell och märker man att den aldrig startar då så kan man inaktivera den
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggboken hittar du i Kontrollpanelen - Administrationsverktyg.
Hittade chkdsk något?

O23 - Service: STOPzilla Service (szserver) - iS3, Inc. - C:\Program\Delade filer\iS3\Anti-Spyware\SZServer.exe
Går det inte att avinstallera på vanligt sätt i Lägg till eller ta bort program?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggboken hittar du i Kontrollpanelen - Administrationsverktyg.
Hittade chkdsk något?

O23 - Service: STOPzilla Service (szserver) - iS3, Inc. - C:\Program\Delade filer\iS3\Anti-Spyware\SZServer.exe
Går det inte att avinstallera på vanligt sätt i Lägg till eller ta bort program?
Chkdsk hittade inget. STOPzilla går inte att avinstallera på vanligt sätt. Har försökt ta bort alla STOPzilla-filer, även i registret, men envist poppar det upp någon STOPzilla-fil i alla fall. Nu har jag inaktiverat den enligt förslag från 927.

Till 927: Jag är medveten om att Panda bidrar till att göra uppstarten seg, inte mer än en halv minut, tror jag. Samma Panda finns på min Pyttedator som startar på totalt drygt en minut. Om jag förstod dig rätt så finns det inte någon speciell process som tar ett par minuter att starta. Då återstår frågan - om man vill ha snabbare start är det väl bara att blåsa hårddisken, alt Windows? Förslaget att ha Windows på egen partition verkar bra, det ska jag tänka på nästa gång. Att jag har EN stor partition nu på 360 gig beror på att den såg ut så när jag köpte den från Dell. Det är väl inget att göra åt nu.

Under tiden - tills dess att det är dags att byta hårddisk - är det väl bara att planera uppstarten. Trycka igång datorn, ta en kopp kaffe och läsa morgontidningen en stund. Därefter är datorn pigg som en nötkärna, som sagt, under drift upplever jag den inte som seg. 


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StopZilla är ju en del av det där okända antispywareprogrammet du har. Är inte det programmet med i Lägg till eller ta bort? För det finns fler filer från det programmet med i loggen och det blir ju definitivt inte bra att ta bort en del filer/registerposter som hör till det.

O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program\delade filer\is3\anti-spyware\is3lsp.dll
Men ta för allt i världen inte bort den filen rakt av för då kommer inte internet att fungera sedan.

Chkdsk ser inte om det finns en del läsfel från hårddisken, men de brukar synas i Loggboken. När det har blivit ett antal läsfel så sänker Windows hastigheten mot hårddisken, vilket gör läsningar från hårddisken långsammare vilket märks framför allt vid uppstarten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte att det är helt rätt att jämföra samma program i olika datorer, för att testa hur mycket panda påverkar just den här datorn så är det ju ta bort det. då får man ju ett konkret svar, beroende på hur stor skillnaden blir får du ju sedan avgöra om du vill installera det igen eller om du vill göra nåt annat. hur lång tid det tar för en viss process att starta är ju svårt att säga men det finns ju program till i stort sätt allt så det kanske finns nåt som kan mäta den tiden. java tror jag är "lätt" för datorn men du skulle väl kunna ta bort alla dessa

O4 - HKLM\..\Run: [CanonMyPrinter] C:\Program\Canon\MyPrinter\BJMyPrt.exe /logon
O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [Google Update] "C:\Documents and Settings\SA\Lokala inställningar\Application Data\Google\Update\GoogleUpdate.exe" /c

både canon och google finns ju dessutom som tjänster

min nedre del av loggen ser ut så här

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.se/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page =
O2 - BHO: IE7Pro - {00011268-E188-40DF-A514-835FCD78B1BF} - C:\Program\IEPro\iepro.dll
O2 - BHO: Java Plug-In SSV Helper - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program\Java\jre6\bin\ssv.dll
O2 - BHO: Java Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll
O4 - HKLM\..\Run: [avgnt] "C:\Program\Avira\AntiVir PersonalEdition Classic\avgnt.exe" /min
O4 - HKCU\..\Run: [NoAds] "C:\Program\NoAds\NoAds.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: IE7Pro Grab and Drag - {000002a3-84fe-43f1-b958-f2c3ca804f1a} - C:\Program\IEPro\iepro.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: IE7Pro Grab and Drag - {000002a3-84fe-43f1-b958-f2c3ca804f1a} - C:\Program\IEPro\iepro.dll
O9 - Extra button: IE7Pro Preferences - {0026439F-A980-4f18-8C95-4F1CBBF9C1D8} - C:\Program\IEPro\iepro.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: IE7Pro Preferences - {0026439F-A980-4f18-8C95-4F1CBBF9C1D8} - C:\Program\IEPro\iepro.dll
O9 - Extra button: Referensinformation - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://www.update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1229818523996
O20 - Winlogon Notify: !SASWinLogon - C:\Program\SUPERAntiSpyware\SASWINLO.dll
O23 - Service: Avira AntiVir Personal - Free Antivirus Scheduler (AntiVirScheduler) - Avira GmbH - C:\Program\Avira\AntiVir PersonalEdition Classic\sched.exe
O23 - Service: Avira AntiVir Personal - Free Antivirus Guard (AntiVirService) - Avira GmbH - C:\Program\Avira\AntiVir PersonalEdition Classic\avguard.exe
O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe
O23 - Service: SbPF.Launcher - Sunbelt Software, Inc. - C:\Program\Sunbelt Software\Personal Firewall\SbPFLnch.exe
O23 - Service: Sunbelt Personal Firewall 4 (SPF4) - Sunbelt Software, Inc. - C:\Program\Sunbelt Software\Personal Firewall\SbPFSvc.exe

den här är inte startad O23 - Service: Java Quick Starter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggen verkar inte innehålla något speciellt utom


Felaktigt program TPSrv.exe, version 9.0.0.0, felaktig modul unknown, version 0.0.0.0, felaktig adress 0x00000000.

kommer ibland upp vid uppstart, inte alltid.
Du kanske vet TPSrv.exe är, 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...