Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CECILIA eller nån som kan koda systemfelskoder?!


Amazonite

Rekommendera Poster

Datorn startar om när min brorsa spelar NFS Most Wanted. Det har aldrig varit några problem men datorn har blivit dåligare och dåligare för varje år som går.
Inaktiverade "Starta om automatiskt" och fick upp följande meddelande:

*** STOP: 0x00000050 (0xE39B3004, 0x00000000, 0xE2E051C9, 0x00000001)

Installerade windows-uppdateringar och det flöt på.
Framework 3,5 uppdatering gick inte att installera men spelet flöt på ändå...


En dag senare händer samma sak men med koden:

*** STOP: 0x00000050 (0xE3C8B02C, 0x00000000, 0xE2F622A9, 0x00000001)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver skicka med mer info som står på skärmen. Ofta står det t.ex. vilken fil som orsakade problemet (vanligen någon fil tillhörande en drivrutin). Det brukar också stå lite mer text på raden efter de där koderna.

Just den där stoppkoden kan faktiskt bero på annat än t.ex. en felaktig drivrutin. Microsoft har skrivit om att just den koden kan uppstå om datorn blivit infekterad av ett virus kallat HaxDoor. En virusscan bör vara första steget med andra ord. Kör gärna med någon av de online-varianter som flera antivirustillverkare har på sina hemsidor efter att du kört med det du redan har installerat (för du har väl antivirus installerat?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver skicka med mer info som står på skärmen. Ofta står det t.ex. vilken fil som orsakade problemet (vanligen någon fil tillhörande en drivrutin). Det brukar också stå lite mer text på raden efter de där koderna.

Just den där stoppkoden kan faktiskt bero på annat än t.ex. en felaktig drivrutin. Microsoft har skrivit om att just den koden kan uppstå om datorn blivit infekterad av ett virus kallat HaxDoor. En virusscan bör vara första steget med andra ord. Kör gärna med någon av de online-varianter som flera antivirustillverkare har på sina hemsidor efter att du kört med det du redan har installerat (för du har väl antivirus installerat?).


Kör det me Malwarebytes Anti-malware men hittade inget. Sökte me McAfee och hittade en. Vi får avvakta lite tills min brorsa spelar igen och då kan vi se om nåt händer...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Blåskärm" igen när min brorsa kör NFS Most Wanted.


Viktiga delar från den "blåskärmen":
¨


Följande fil kan vara orsaken till problemet: ati3duag.dll


*** STOP: 0x00000050 (0xE60EAC30, 0x00000000, 0xBFBEB275, 0x00000001)


ati3duag.dll - Address BFBEB275 base at BFA93000, DateStamp 4458dbcc






Laddade också upp filen i mappen "minidump":
http://data.fuskbugg.se/skalman01/Mini020609-01.dmp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ati3duag.dll är ju associerad med ATI's drivrutiner till grafiken.
jag inget om spel osv så det enda jag kan föreslå är att man googlar på
ati3duag.dll 0x00000050 eller kanske bara på ati3duag.dll

det kan ju även vara nåt annat problem som tex ett dåligt minne och då kan memtest vara lämligt att använda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ati3duag.dll är ju associerad med ATI's drivrutiner till grafiken.
jag inget om spel osv så det enda jag kan föreslå är att man googlar på
ati3duag.dll 0x00000050 eller kanske bara på ati3duag.dll

det kan ju även vara nåt annat problem som tex ett dåligt minne och då kan memtest vara lämligt att använda


Jag har ett rätt så nytt ram-minne eftersom jag plockade ut en på 512mb och satte dit 1GB för inte så länge sen. Jag körde memtest ändå och precis som killen i forumet(http://www.ngohq.com/graphic-cards/11589-ati-bsod-fixed-finally-it-will-help-all-of-you-ati3duag-dll-squeal-of-death-et.html) skrev så hittade jag inte något fel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Den var lång men jag läste hela ändå. Jag tyckte den var rätt så bra. Man fick svar på vad som orsakade problemet. Killen skriver att det är 2 windowsuppdateringar men tyvärr så är de för Service Pack 2 och jag har Service Pack 3 så jag kan inte installera dem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser



Den var lång men jag läste hela ändå. Jag tyckte den var rätt så bra. Man fick svar på vad som orsakade problemet. Killen skriver att det är 2 windowsuppdateringar men tyvärr så är de för Service Pack 2 och jag har Service Pack 3 så jag kan inte installera dem.



Finns de här: KB900485 och KB920872 för Service Pack 3?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju tänkas att de rättningarna ingår i SP3. Har du kollat om du har dem installerade? Det går ju att se alla uppdateringar i "Lägg till eller ta bort program" om man bockar i rutan högst upp.

Du kan även se om din fil Aec.sys är daterad 27 maj 2005 eller senare (900485 uppdaterar Aec.sys till en version skapad då).

Länken den hänvisades till i tråden gäller någon som får felkod 0x0000007E så det är väl mycket möjligt att det inte är relevant för dig. Med tanke att han installerar om Windows och blir av med alla gamla drivrutiner etc så går det ju inte att säga att det var just de två uppdateringarna som gjorde att han inte fick blåskärm längre. Dessutom så återkommer han i inlägg #6 och skriver att han har fått en annan sorts blåskärm igen och lösningen till den är i inlägg #10.

Har du avinstallerat Catalyst och drivrutiner från ATI, kört DriverSweeper enligt anvisningar och installerat grafikdrivrutiner på nytt, senaste om kortet är nytt och om kortet är äldre en äldre version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju tänkas att de rättningarna ingår i SP3. Har du kollat om du har dem installerade? Det går ju att se alla uppdateringar i "Lägg till eller ta bort program" om man bockar i rutan högst upp.

Du kan även se om din fil Aec.sys är daterad 27 maj 2005 eller senare (900485 uppdaterar Aec.sys till en version skapad då).

Länken den hänvisades till i tråden gäller någon som får felkod 0x0000007E så det är väl mycket möjligt att det inte är relevant för dig. Med tanke att han installerar om Windows och blir av med alla gamla drivrutiner etc så går det ju inte att säga att det var just de två uppdateringarna som gjorde att han inte fick blåskärm längre. Dessutom så återkommer han i inlägg #6 och skriver att han har fått en annan sorts blåskärm igen och lösningen till den är i inlägg #10.

Har du avinstallerat Catalyst och drivrutiner från ATI, kört DriverSweeper enligt anvisningar och installerat grafikdrivrutiner på nytt, senaste om kortet är nytt och om kortet är äldre en äldre version?


Jag kunde inte hitta uppdateringarna installerade. Ögnade genom lite snabbt men jag är rätt så säker.

Aec.sys var inte daterad till 27 maj 2005.

Jag har nu avinstallerat alla grafikdrivrutiner, ATI, Hydravision, Catalyst och sedan kört med DriverSweeper. Jag t.o.m. tog bort maskinvaran från enhetshanteraren efter det. Nu har jag installerat allting om igen med det senaste.
Vi får avvakta och se vad som händer nästa gång min brorsa spelar. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade ett mail till Microsoft och de sa att jag skulle skicka ett mail till speltillverkaren. Många dagar senare får jag det här mailet:


Hej!

Problemet är att spelet är ganska gammalt och att du ligger kraftigt över systemkraven.
Exempelvis har du 4 gånger mer kräm i grafikkortet och RAM än spelet kräver.
Din processor har 8 gånger mer kraft än som krävs.
Spelet förstår helt enkelt inte din hårdvara och fungerar därför inte som den ska.
Det är alltså inte bara viktigt att uppfylla systemkraven - det kan bli problem om man ligger för högt över de också.
Beklagar...

Stämmer det, det han säger eller driver han med mig?!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan stämma det han säger även om det nog inte är själva hårdvaran i sig i alla lägen utan snarare att det kommit ny hårdvara men nya drivrutiner som inte fanns då spelet gjordes. Förr (många många år sedan nu) var ett vanligt problem att spelen styrdes av en intern klocka som baserades på processorhastigheten. Vid något läge blev processorerna så snabba att plötstligt såg spelet ut som en gammal arkivfilm där alla småspringer omkring. Allt gick helt enkelt för fort. Det är för oss som kunder i princip omöjligt att avgöra om det svar du fick är korrekt eller ej i ditt fall utan man får nog anta att de inte är så fräcka att de ljuger dig rätt upp i ansiktet för att slippa felsöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade ett mail till Microsoft och de sa att jag skulle skicka ett mail till speltillverkaren. Många dagar senare får jag det här mailet:

Hej!

Problemet är att spelet är ganska gammalt och att du ligger kraftigt över systemkraven.
Exempelvis har du 4 gånger mer kräm i grafikkortet och RAM än spelet kräver.
Din processor har 8 gånger mer kraft än som krävs.
Spelet förstår helt enkelt inte din hårdvara och fungerar därför inte som den ska.
Det är alltså inte bara viktigt att uppfylla systemkraven - det kan bli problem om man ligger för högt över de också.
Beklagar...

Stämmer det, det han säger eller driver han med mig?!

Nej verkligen inte! Det här bevisar hur korkade dom Microsoft tekniker är, det finns inget sånt som överkvalificerad, vilket struntprat! Du, om vi har börjat kolla felet på helt fel håll kanske, du säger att din datorn har blivit segare mer o mer, är det bara Most Wanted som har problem, hur är det med andra spel? Själva windows flyter ju bra vad, men sen när du börjar spela, så kraschar det? Då är det din grafikkort, som går för varmt. Gör liten vårstädning till din datorn och rensa allt skit från chassit, eventuellt skaffa en ny bättre kylning till din grafikkort, eller processorn, hur varmt går din käraste? Du kan också prova hämta andra drivutiner till din ati, från www.ati.com eller www.guru3d.com. Om din kort är inte senaste, kom ihåg att nyaste drivutiner är inte alltid bästa, men prova dig fram. Sist men inte sist, kolla din directx, är det 9,0c? Och kör senaste uppdateringar så att XP blir SP3, alltid bra ha senaste uppdateringar. Lycka till!  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...