Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photo Shop 6


grandpa

Rekommendera Poster

Jag har just installerad Photo Shop och konstaterat att den inte är lätt att använda utan lång träning eller handledning. Basfunktioner liknar de flesta andra bildbehandlingsprogram men de mer avancerade hittar man inte ens i en handvändning, t.ex. hur man behandlar bara en del av bilden, lätta upp skuggor eeler göra himmeln mörkare. Jag har använt många "lättare" program, senaste är Ulead PhotoImpact 6 vars funktioner jag behärskar någorlunda.

Förefaller som om jag skaffat mig ett för avancerat program för amatör/hembruk.

Tacksam för kommentarer och ev. råd.

 

 

En hälsning från Sibbo, Finland!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips är övningsboken "adobe photoshop x.x - med abc för digital bildbehandling" (finns för de flesta versioner) (Grafem Förlag). Har märkt att de flesta utbildningar grundar basutbildningen på detta trevliga häfte, och det borde gå att få tag på i närmaste Akademibokhandel.

 

Min morfar har fått överta mitt exemplar och sägs pyssla med bilderna till sin andra självbiografi ;)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, de ska jag försöka skaffa. Finns ej på Akademiska Bohandeln i Helsingfors. Det lär finnas bra nätbokhandlare i Sverige.

Har du en link?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Del av bild behandlar du med hjålp av markering, du kan dessutom ge markeringen Ludd dvs uttonad kant det antal pixlar du anger. Det övriga hittar du (bla) under menyn Bild-Ställ in//Picture/Adjust.

Visst har du fått tag i en Jumbojet men du behöver inte lära dig allt på en dag.

På www.tmdata.x.se hittar du många bra ledtrådar, sen är hjälpen i Ph6 kklart förbättrad

 

Please tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det absolut bästa sättet att skaffa sig gedigen och äkta kunskap om photoshop är framför allt att sitta och testa sig fram och ta god tid på sig så att man nästan smälter ihop med det.

Går man efter en bok är det lätt att man lär sig saker man inte riktigt förstår även om allt står i boken...

Utveckla en personlig stil och relation till programmet.

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tycker inte riktigt det stämmer ställt mot en sådan övningsbok jag föreslog, kräver juh mycket egen tid för att gå igenom, då man lär sig väldigt mycket, även personliga 'särarter' :)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt. Om du bara sitter och testar lite planlöst, då kommer du antagligen konstatera att bilder förändras på olika sätt mha olika funktioner, men förstår du varför de ändras si eller så? Läser du en BRA bok så förklarar den vad finesserna är till för. Boken hjälper dig att förstå vad du gör. En analogi, skulle du försöka lära dig ett programmeringsspråk, typ C, genom att bara testa dig fram och inte läsa något? Skulle inte tro det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tobias Tuleby

Photoshop6 Bibeln från IDG books rokkar annars... finns på Svenska sen i februari å landar på typ en femhundring. Den tar upp allt du kan tänka dig. (Om Photoshop6 asså ;-)

 

 

 

 

 

 

tobias.tuleby.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...