Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Zipgenius kompatibelt med Vista?


rito

Rekommendera Poster

Vista Home Premium 32-bitars


Jag laddade ned en fil komprimerad i rar-formatet. Vista har en inbyggd funktion för komprimering, men denna klarar endast av zip-formatet. Alltså laddade jag ned Zipgenius från programbanken på PC för Allas hemsida, installerade programmet och hade inga problem att packa upp den tidigare nedladdade rar-filen.

Några dagar senare skulle jag packa upp en nedladdad zip-fil och upptäckte då något märkligt. När jag markerade zip-filen med muspekaren kraschade Utforskaren direkt och startade om av sig själv. Jag provade ett flertal gånger och varje gång hände samma sak, även efter omstart av datorn. Även om jag bara höll muspilen över zipfilen kraschade Utforskaren.

Zipgenius var alltså inte kompatibelt med Vista trots att programmets tillverkare hävdade att så var fallet. Jag avinstallerade genast Zipgenius. Nu uppstod nästa problem. Avinstalleraren återställde inte filassociationen för zip till Vistas inbyggda komprimerare. Detta program är inte lätt att hitta då det ligger djupt dolt i Vistas systemfiler.

Som tur var hittade jag sidan nedan där man kunde ladda hem en reg-fix som återställde associeringen.

http://www.winhelponline.com/articles/105/1/File-association-fixes-for-Windows-Vista.html


Är jag ensam om att ha fått problem med Zipgenius och Vista?

Vågar man pröva det alternativa programmet i programbanken, 7-zip??

Tacksam att höra andras erfarenheter.


Hälsningar Rito

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar man pröva det alternativa programmet i programbanken, 7-zip??



Jag använder 7-zip i Vista Ultimate 64-bit och det fungerar utmärkt. Däför är min rekommendation att du borde prova 7-zip. Ler
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...