Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med text storlek...

AntonWestbergh

Recommended Posts

AntonWestbergh

Hej!

Jag satt och gjorde en sajt för några dagar sen.

Jag har lite problem med en sak.

Kan man ha konstanta storlekar på texten? Jag har bara använt <font> genom hela sajten.

Jag har texstorlek "medel" inställt i min explorer och byggde siten med den inställningen. Men nu har jag upptäckt att om man ökar textstorleken i Explorern så blir alla tabellers celler och rader fetare. Det medför problem då jag har använt bakgrundsbilder i cellerna.

Jag har testat på andra sajter och på vissa så ändras inte texten även om jag ställer om textstorleken i min explorer. Hur lyckas man med detta?

Tack på förhand!

Använd CSS (stilmallar). Gör så här:

1. Skapa en fil och kalla den t.ex stilmall.css (du kan välja valfritt namn). I denna fil skriver du följande:

body,p,div,td {font-family:verdana,sans-serif;font-size:12px;}

2. Inom <head></head> i alla filer på din hemsida skriver du någonstans:

<link rel="stylesheet" href=stilmall.css" type="text/css">

Nu kommer samtliga sidor att ha texten med fonten Verdana (eller om verdana inte finns på datorn kommer standardfonten för sans serif att visas) och textstorleken 12px. Motsvarande kan du göra för H1,H2 o.s.v.

Vill du ändra font eller fontstorlek är det nu bara att ändra i CSS-filen så ändras alla dina sidor.

Läs mer på IDGs HTML-skola om CSS.

PS

Jag tror du måste ta väck dina befintliga font-taggar också. Prova!

DS

[inlägget ändrat 2001-08-09 21:05:54 av B Wisser]

Det kan vara bra att se till så sidan ser lika dan ut vilken inställning man än har. MEN tänk på att medium är standard och ändras bara av dem som ser dåligt. Alltså är det en FÖRDEL att DE SOM SER DÅLIGT KAN FÅ STÖRRE TEXT!!! annars så kan de inte tillgodogöra sig sidan. Speciellt viktiga Menyer kan vara bra att ha denna funktion på!!!

AntonWestbergh

Tack för hjälpen!

Jag har fixat ett css nu och det funkar fint! :D

Men en liten fråga till. Innan jag körde med stylsheet så hade jag <font face=verdana size=1> på de flesta texter på siten. Nu när jag använder css så kör man ju size:12pt t.ex.

Jag har inte lyckats få texten att se exakt likadan ut som den gjorde när jag använda <font> taggarna.

Vad beroro detta på?

AntonWestbergh

Hrm... där gav du mig en tankeställare.

Det stämmer det du säger men min sajt riktar in sig på en speciell målgrupp där jag är tveksam att det finns personer med dålig syn så jag kommer köra med konstant storlek via .css nu.

Det är en sajt om ett strategispel som är rätt svårt att spela om man har dålig syn :)

jaja tack endå! Ditt tips kommer jag med all säkerhet få användning av på framtida sajter!

Prova med font-size:xx-small

Annars får du testa dig fram med olika tal för pt eller px. För min del tycker jag 10px ligger väldigt nära.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...