Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikfelsproblem???


Amazonite

Rekommendera Poster

När jag startar datorn ser jag gröna, blåa och lila prickar lite vartstans, speciellt runt ikoner och möjligtvis vid musen. Det blir bättre lite senare men jag ser ett par prickar som "sitter fast" vid musen och följer dess rörelse.


Har något hänt med mitt grafikkort??


När jag sätter igång grafikkrävande spel kan det dyka upp svarta "pelare" från himlen till marken!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ditt grafikkort som spökar antagligen, kolla med ett annat om det är samma symtom..

Du ger inte så mycket info om ditt grafikkort märke ålder m.m det försvårar dina svar.Blink

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkort: Sapphire GFX CARD 4X AGP Radeon 900 128MB

Byggd dator alltså "ihop plockad". Valt delar sen har butiken byggt ihop den. Köpt 2003...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkort: Sapphire GFX CARD 4X AGP Radeon 900 128MB

Byggd dator alltså "ihop plockad". Valt delar sen har butiken byggt ihop den. Köpt 2003...

Ok du skulle kanske ta och uppgradera lite .kolla länk nedan..du vinner inget till att köpa ett nytt grafikkort kanske delarna du har nu håller max 1 år sedan dags igen, så för att slippa att köpa nytt hela tiden så uppgradera..Lycka till

 

http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10297

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall du spela som som du säger "grafikkrävande spel" så är det som TalisMan skriver dags att uppgradera !
Om du vill laga datorn så billigt som möjligt så kan du försöka få tag i ett begagnat grafikkort, titta på blocket  eller kolla med någon affär som håller på med datorreparationer !
Kjell&Company har nya AGP kort för 350 kr om du vill köpa nytt.

http://www.kjell.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter inte o spelar så mkt men lille brorsan måste göra det.
Hade tänkt o köpa en ny dator om 1 år på mellandagsrean.Stort flin


Exempel på problem:

namnl?s.bmp

namnl?s0.bmp

namnl?s1.bmp

namnl?s2.bmp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diffusa problem som du har kan bero på andra saker än grafikkortet också !
Om du har möjlighet så kolla skärman med någon annan dator, särskilt om det är en gammal CRT skärm. Likaså att du inte kör med en upplösning som är olämplig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...


Jag har samma problem med mitt bildskärmskort NVIDIA GeForce 7600 gs, v 6,14,11,7813, förutom att prickarna/linjerna är stationära. När jag har försökt uppdatera min drivrutin (som inte är installerad "Den här enhetens drivrutiner är inte installerade. (Kod 28)" och startat om datorn har den krashat och jag har tvingats starta om den i felsäkert läge för att återdställa den. Jag har provat att (försiktigt) dammsuga datorn (tog bort ett rejält dammråttsbo) och efter det fungerade de nya drivrutinerna i en session, sedan krashade datorn igen nästa gång jag startade den... 


Eftersom kortet ändå har fungerat vid ett tillfälle efter att problemet uppstod måste det väl finnas någon lösning?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att pröva med ett annat grafikkort?
För det kan bero på att t ex minnet som sitter på grafikkortet är trasigt. Men det kan också bero på att nätaggregatet inte orkar med att ge grafikkortet tillräckligt med ström längre, för nätaggregat blir sämre med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Datorn är inte mer än ett par år gammal, så jag hade hoppats att felet berodde på ett mjukvaru-problem. Garantin har gått ut, så det kostar väl mer att lämna in datorn än vad den är värd. Jag kanske kan få tag i ett gammalt grafikkort, men det är nästan ett decennie gammalt, så det är nog inte så användbart och utan att veta säkert var felet ligger vill jag inte köpa några nya delar som kanske inte löser problemet.

Tack i alla fall.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så fläktarna på gafikkortet och i nätaggregatet fungerar?
Det borde ju absolut löna sig att reparera en dator som är bara två år gammal!
Tyvärr så är det inte så lätt att lokalisera fel i en dator om man inte har tillgång till delar att byta och testa med. Om du schansar och köper ett nytt grafikkort och det inte fungerar ändå så har du blivit av med några hundralappar i onödan, det kan ju i värsta fall vara moderkortet som är trasigt.
Kolla med någon firma som reparerar datorer vad det kostar att felsöka datorn så kan du lättare ta ställning till om det lönar sig att laga den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


När jag tog bort dammet ur fläktarna fungerade den ju en gång, (men la sedan av) så kanske det har fastnat lite nytt skräp där. Kan vara värt att kolla.
Kan jag kolla fläktarna när datorn är på, eller av? Kan man öppna burken när strömmen är på utan att riskera stötar och kortslutningar? Och kan man hitta ev. fel på något annat sätt? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bättre att öppna datorn när den är avstängd och sedan starta den, sedan får du ju låta bli att stoppa in något i datorn när den är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...