Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows startalternativ


uffe_hudik

Rekommendera Poster

Hej. jag hade både Winxp och Vista. låg på olika diskar, när jag startade fick jag välja i Windows startalternativ vilken jag skulle starta. men nu när jag formaterade bort Vista så finns detta alternativ kvar i starthanteraren. Hur få bort den? har provat kolla i  "kontrollpanelen-System- avancerat- startalternativ". men där finns inte vista med. så vad göra ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det inte går att trycka på knappen "Redigera" eller finns inte Vista med i startalternativen som kommer upp? Du måste troligen vara inloggad som aministratör för att redigera i startinstruktionerna
Du kan ju som nödlösning ställa ner tiden för start av XP till noll!
Om du öppnar Start-Kör och skriver msconfig och trycker enter så kan du titta på BOOT.INI
Finns startkommandot för Vista där kanske det går att radera där, är inte säker på det, det kanske bara går att titta där ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ha fixat detta innan du tog bort Vista genom att sätta tidigare operationssystem som default och delayen på 0, nu får du antingen installera om xp eller försöka hitta något program så du kan redigera bootladdaren, det finns en tråd här på forumet men du får leta lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det inte går att trycka på knappen "Redigera" eller finns inte Vista med i startalternativen som kommer upp? Du måste troligen vara inloggad som aministratör för att redigera i startinstruktionerna
Du kan ju som nödlösning ställa ner tiden för start av XP till noll!
Om du öppnar Start-Kör och skriver msconfig och trycker enter så kan du titta på BOOT.INI
Finns startkommandot för Vista där kanske det går att radera där, är inte säker på det, det kanske bara går att titta där ?


Är som så att vista inte finns med där.. där finns bara xp ocu recover alternativ.. och inloggad som admin är jag., har även ställt in tiden på 0, men det hjälper inte för vistan vill starta först oavsett vilken tid som står där.


Har för mej att jag läst nånstans om att det ev går att fixa med bcdedit ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan variant kanske enklast. installera om Vista temporärt och redigera booten och sedan formatera bort Vista igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan variant kanske enklast. installera om Vista temporärt och redigera booten och sedan formatera bort Vista igen.


japp oxå ett alternativ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag fattar inte hur vista kan finnas som ett alternativ men inte syligt i boot.ini Wacko


 inte jag heller ,,men,,, låg visserligen på olika diskar. men om jag försöker välja Vista alternativet så säger den att det inte finns eller att jag ska reparera den.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista använder inte boot.ini utan har en annan uppstartshanterare som fungerar annorlunda och nu är det den uppstartshanteraren som används. Det är därför som A7043VMS190 skriver att du skulle ha fixat det medan Vista fortfarande var installerat och att nu går det kanske bäst genom att installera Vista igen.

Kanske det går att i reparationskonsolen på en XP-skiva skriva kommandot fixmbr och/eller fixboot, men det kanske förstör i stället, jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här sidan handlar om hur man får ordning på uppstarten efter att ha haft "dual boot" xp och Windows 7, se om det fungerar även med en Vista-skiva i stället för en "Windows 7"-skiva.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=318342

Windows 7 använder samma uppstartsförfarande som Vista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Boot_Configuration_Data

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! har haft samma problem antal gånger, det går fixa detta med boot.ini, jag skulle vilja att du tar bild eller skriver upp vad du har i boot.ini filen, innan jag säger något mer du ska göra. Annars kan man förstöra både vista & xp. Så ta bild på din boot.ini filen, så får vi see. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...