Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

50 Mb bredband från ComHem går långsamt via trådlös router. Hjälp uppskattas.


dumme

Rekommendera Poster

Hej

Har införskaffat mig 50 mb från comhem och när jag kör via nätverksladden är hastigheten ungefär som utlovat (35 Mb enligt bredbandskollen). Men när jag kör över mitt trådlösa nätverk via min D-link DI-524 router så går det mycket långsammare (14mb enligt bredbandskollen)

Vad gör jag åt detta!?

JAg kan tillägga att nätverket är lösenordsskyddat och det är bara jag på det. Har provat att sätta datorn precis bredvid modemet och detta hjälper inte heller, fortfarande 14Mb.

Verkligen tacksam för svar då detta irriterar mig nå så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt till en router som släpper genom mer än 14 Mb trådlöst. En del routrar släpper bara genom 6-8 Mb/s vare sig det är trådlöst eller med kabel. En del har olika fart beroende på om man kör med eller utan kabel. Men generellt gäller nog att det går åtminstone ngt långsammare utan kabel än med. Själv har jag en router (Zyxel 336m) som släpper genom 85-90 Mb/s enl tekn data. Trots det blev det ganska exakt halv fart trådlöst mot för med kabel (ADSL 24 som mätte 15Mb med kabel & 7-8 utan). Har nu bytt till Fiberlan 100Mb & res är liknande även nu. Fast jag gick över till kabel på de 2 maskiner vi alltid har hemma & sedan får juniorerna ansluta trådlöst då de kommer hem fr högskolr et.c..
hoppas du fått något råd iaf...
Björn 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 Mb är ganska bra tycker jag !
Blev nyfiken och gjorde ett test med min DI-624 router och fick följande resultat:
Skicka 13,8 Mb
Ta emot 9,5 Mb
Svarstid 10 ms
Jag vet inte vad som skiljer mellan DI-624 och DI-524 men bägge är ju 54 Mb trådlösa routrar som jobbar med IEEE 802.11b/g standarden.
Då jag kollar anslutningshastigheten i Windows (ikonen nere i högra hörnet) så står det "Signalstyrka utmärkt"
"Hastighet 48 Mb/s"
Jag tror nog vi får vara nöjda med den hastighet vi har, skall vi ha högre får vi nog köpa nya routrar som jobbar med den nya 802.11n standarden !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

Så om man köper en ny router som följer 802.11n standarden så kan man få upp hastigheten? Blir det ungefär densamma som med kabel då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det blir ungefär som med kabel beror på vad du gör !
Om du surfar runt på internet och laddar upp och ner filer så kommer du antagligen inte att märka någon större skillnad ! Då sitter "propparna" som begränsar hastigheten ute på nätet !
Kör du en TP- test så kommer den säkert att visa en högre hastighet !
Om du har ett nätverk hemma och skyfflar runt stora filer mellan datorerna (trådlöst)så kommer du ganska säkert att få betydligt högre hastighet ! Tittar du i specifikationerna för en Draft N router så handlar det om hastigheter på upp mot 300 Mb/s !

Om det är någon som bytt till DraftN som läser det här så skriv gärna om era erfarenheter så att vi som funderar på att köpa nya grejer får lite mer att gå på!


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök på något sätt (via supprt el liknande) ta reda samma uppgifter som finns för min router:
http://support.zyxel.se/J_mf_relse_av_genomstr_mshasti.3653.0.html

Det är alltså i första hand genomströmningshastigheten som bör vara hög. Därefter måste även trådlösa hastighet vara hög. då kan du få bra snurr.
Men som regel är väl att trådlöst ger mer fel än med kabel & då ska det felaktiga först annonseras att det ska hämtas på nytt & därefter hämtas & denna procedur tar alltid lite extra kräm... Gäller väl framförallt då man tankar hem filer (film musik etc).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Ställ om krypteringen till WPA2/PSK med "cipher" satt till AES så kommer genomströmning/bandbredd att öka.

/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök på något sätt (via supprt el liknande) ta reda samma uppgifter som finns för min router:
http://support.zyxel.se/J_mf_relse_av_genomstr_mshasti.3653.0.html

Det är alltså i första hand genomströmningshastigheten som bör vara hög. Därefter måste även trådlösa hastighet vara hög. då kan du få bra snurr.
Men som regel är väl att trådlöst ger mer fel än med kabel & då ska det felaktiga först annonseras att det ska hämtas på nytt & därefter hämtas & denna procedur tar alltid lite extra kräm... Gäller väl framförallt då man tankar hem filer (film musik etc).


Det är väl i princip alltid filer (etc) man tankar hem?
Prova alltid uppdatera routerns firmware, starta om den, testa testa testa, före dess kan man - liksom de flesta här på forumet - bara chansa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Jag kör med trådlös nätverk. D-link Wireless N, aldrig haft någon problem. Jag har telia fiberlan 10mb/s och får följande result i bredbandskollen.


13.79mb/s
10.79ms/s
svarstid 2ms

Har inga speciella inställningar, fabrik inställningar i routern, skyddad med WPK2-krypteringen, ett måste! Har ca. 5-6m betong mellan routern & nätverkskortet. 802.11n är ändå anpassad för 100mb/s, har du 802.11b/g så klarar du bra också, kan hända att din mottagning är dåligt? Annars prova uppdatera nyaste fabrikinställningar på din routern, firmware. finns på www.dlink.se / support. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...