Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Chochöjning av domännamn


bengtkj

Rekommendera Poster

Hej!
Jag skulle just ändra dnser på kj.nu, när jag upptäckte att .nu vill ha 2500:-/år för domänen som jag haft i 10 år till mindre än en tiondedel av det priset. Jag tycker det är orimligt.  Samtidigt är min epost bengt@kj.nu vida spridd och mycket använd. tiden går ut den 26 feb i år och jag antar att man inte stänger av den per omgående.

Vad har jag för rättigheter?

Om jag måste byta domän, hur gör jag bäst för att undvika att mina kontakter inte når mig under övergången? Finns det någon forwarding eller liknande jag kan lägga på kj.nu eller annan stans som gör att post webbsurfande når fram tills någon annan inhandlat kj.nu?

Bästa hälsningar
Bengt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Protip:    Hör med KO istället för ett forum där du kommer få en gissning till svar. Min personliga gissning är att det finns villkor för tjänsten du accepterat, där det står att dom får göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har kollat med Nunames, som ansvarar för nu-domänen, och de förklarar att adresser med 1 och 2 tecken egentligen aldrig har varit tillåtna. Icann, som är internets "högsta beslutande organ" har inte accepterat dem.
Att några personer ändå har kunnat registrera nu-adresser med 1 eller 2 tecken beror på någon slags fel i registreringssystemet.

Den 1 januari 2008 ändrade Icann reglerna och gjorde det tillåtet med adresser som bara innehåller 1 eller 2 tecken. Nunames valde då att införa en differentierad prislista. Vanliga adresser kostar 300 kronor, adresser som bara innehåller 2 tecken kostar 2 500 kronor och 1-teckensadresserna kostar 5 000 kronor.

Förklaringen handlar förstås om tillgång och efterfrågan. Det finns ju bara ett 20-tal adresser med ett tecken och några hundra adresser med två tecken. Och precis som med allt annat som det finns ont om går priserna upp.

Enligt Nunames har alla kunder informerats om denna prishöjning. De säger också att adressen brukar fungera 3-6 veckor efter det att abonnemanget har gått ut. Under den tiden kan man informera sina kontakter om den nya adressen.
Det går som regel också att sätta på automatiska svar som säger "den här adressen upphör - mejla mig i stället på den här adressen".

Jag förstår din frustration, och det här med att byta e-postadress är ju alltid irriterande. Personer som byter internetoperatör har exakt samma dilemma.
Däremot har jag svårt att se att Nunames skulle ha brutit mot någon lag bara för att man prissätter "ovanliga" adresser dyrare än "vanliga".


Martin Appel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...