Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

F-secure slöar ned Vista


rito

Rekommendera Poster

För några månader sedan installerade jag F-secure PC Protection Plus på min dator (en HP desktop med Vista Home premium). Detta med anledning av PC för Allas erbjudande till sina helårsprenumeranter. Datorn var vid inköpet förinstallerat med Norton, som jag avinstallerade efter de tre gratismånaderna.

 

Efter installationen av F-secure  fann jag att vissa funktioner i Vista slöades ned betydligt.

 

Exempel:

-          Om jag högerklickar på en bildfil (jpg) för att få upp den s.k. context menyn tar det ca 10-15 sek innan menyn öppnas.

-          Om jag vill öppna Vistas spelmapp (start>spel) tar det 30 - 40 sek innan mappen öppnas.

-          Om jag i en bildmapp väljer att visa bildspel tar det också 30 - 40 sek innan bildspelet startar.

 

Jag har provat att avaktivera F-secures realtidsskydd och då försvinner dessa långa väntetider. Inte heller med Norton blev det några långa fördröjningar.

 

Frågor:

Är dessa enorma fördröjningar något man måste leva med om man behåller F-secure?

Finns det något trick att komma runt problemet?

Vilka erfarenheter har andra användare?

 

Kan jag inte lösa detta åker nog tyvärr F-secure ut ur min dator inom kort. Någon support från F-secure kan man enligt avtalsvillkoren för F-secure PC Protection Plus inte förvänta sig.

 

Hälsningar Rito

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla  antivirusprogram som är aktiva tar datorkraft ! Att just F-secure skulle ta mer resurser än andra virusprogram kan inte jag bedöma,jag använder inte F-secure !

Däremot så läste jag någonstans på nätet att Norton utvecklat ett resurssnålt antivirusprogram speciellt anpassat för att använa i just speldatorer! Det är tydligen vanligt att virusprogramen stängs av då man spelar just för att det blir prestandaförluster!
OBS! Det var inget test jag läste så jag påstår inte att Norton Gaming Edition som det heter är bättre än något annat virusprogram !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använde du Nortons särskilda städprogram efter avinstallationen så att det inte ligger kvar skräp och stör?
http://service1.symantec.com/Support/tsgeninfo.nsf/docid/2005033108162039


Jag använde Norton avinstallationsprogram och har dessutom rensat registret från massor av Norton och Symantec-nycklar som låg kvar efter avinstallationen.
Rito
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexa @ 2009-01-20, 05:10

Jag har Pc för allas F-Seurce på en dator, dock med Windows XP och den slöar inte ner datorn.



Det verkar som problemet med att vissa funktioner går långsammare är koncentrerat till Vista. Jag har googlat lite och funnit ett antal träffar på sådana som upplever likartade problem på Vista-datorer. Jag misstänker att den version av F-secure PC Protection Plus som finns att ladda ned via PC för Alla inte är helt optimerad för Vista.

Det vore bra om någon från F-Secure kunde kommentera detta.

Rito
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Version som finns på PC för Alla är F-Secure Internet Security 2008, jag har inte
hört att det ska vara prestandaproblem med denna och Vista.

Dock så har vi gjort många prestandaförbättringar i vår produkt F-Secure Internet Security 2009, tror att denna version kommer att ligga med på PC för Allas cd-skiva väldigt snart.

Annars så har jag inte så många tips, om du har slagit på funktionen "Scan inside compressed files" i realtidsskyddet så är det nog svaret på varför du har problem med prestandan.

Mvh,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johan och tack för svaret.
Jag misstänkte att det var någon
"
 context menu handler" som ställde till problemet så jag laddade hem ShellExView men hittade ingen context meny handler som var kopplad till F-secure. Detta trots att man i högerklickmenyn får ett val att genomsöka den markerade filen efter virus. Varför ShellExView inte hittar denna context meny handler förstår jag inte.

Nåväl, jag var inne och tittade litet på inställningarna i F-secures realtidsskydd. Skanning av komprimerade filer var inte förbockad. För att kunna göra vissa ändringar var jag tvungen att markera anpassad konfigurering.
Jag tittade på vilka filtyper som ska skannas. På listan lade jag till jpg. Hör och häpna, nu försvann fördröjningen vid högerklick på jpg-filer.

Förklara det den som kan.

2009-01-27
Detta var tyvärr en förhastad slutsats. Dagen därpå blev fördröjningen vid högerklick på bildfiler lika stor som tidigare dvs 7-8 sek innan menyn öppnas. Mycket irriterande! Jag provade återigen att avaktivera realtidsskyddet och då kom högerklicksmenyn upp direkt.

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att det är realtidsskyddet som är orsaken till denna irriterande fördröjning.

Hälsningar Rito

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...