Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spelskärm.


philipdaman

Rekommendera Poster

Hej.
Jag söker en skärm som ska vara bra för gaming.
Skärmen ska runt 26" & uppåt och priset runt 7k.
Några förslag ? :)

Och man ska helst kunna hitta den på komplett.se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En viktig sak att tänka på om spelar mycket spel, främst äldre spel. Köper man en widescreenskärm så kan bilden bli utdragen då spelen inte kan hantera skärmstorleken. De flesta skärmar duger för spel. Söker jag Bidlskärmar på Pricerunner.se med skärmstorlek minst 24 tum och högsta pris 7200 hittas 137 stycken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan viktig sak att tänka på är att om man vill ha optimal bildkvalité så ska man ha samma upplösning på grafiken i spelet som på skärmen. Det innebär att om du använder en 26" skärm så är det 1920x1200 som gäller. Det kräver väldigt mycket av dator och grafikkort för att klara av att köra ett spel i den upplösningen. Väljer du då att sänka upplösningen i spelet så får du inte lika skarp bild eftersom de bildpunkter som spelet rendrerar inte överenstämmer med de bildpunkter som skärmen kan visa och då måste skärmen anpassa bildsignalen så att vissa bildpunkter får täcka flera bildpunkter i LCD-panelen.

För min del så använder jag nästan uteslutande Samsung-skärmar då jag tycker att de oftast är både snabba, har bra ljus/svärta/kontrast och god färgåtergivning. Sedan så ska du se till att det är en TN-panel men det bör inte vara ett problem för det finns nog bara TN-paneler i det prisspann du tänker dig. TN är tillverkningstekniken och det finns två till där ena är bättre för kontorsapplikationer och den andra är bäst för bildbehandling då färgerna är bäst på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...