Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det är tur .....


Attas

Rekommendera Poster

Superirriterad Det är tur att jag inte har ackord för då hade väl datorn varit ett med väggen. För så j---a trögt som det går att logga in och bläddra mellan sidorna så är det en skam att detta ska vara en webbsida för en PC tidning.Superirriterad
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för tider då?
För jag har kring 5 sekunder och det är lite lång tid men inte så farligt att man känner för att slänga datorn i väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har heller inga problem,Med laptopen är det under 5 sek 2-3 sek Ca! Och den stationära ännu snabbare!

Helren 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag inte märkt någon seghet på länge men tidigare kunde det ju bli väldigt segt under kanske 1-2 timmar, kanske var det samma sak nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad som är fel. Det är inga andra webbsidor som är så här tröga. Nu när jag startade upp och skulle svara på detta inlägg så hände ingenting. Så jag gjorde om proceduren för att kolla. Stängde ner allt och öppnade Internet på nytt.

Gick in på Favoriter och klickade på min länk http://pcforalla.idg.se/2.5665 och det tog 4 min och 12 sek innan fönstret öppnades. Och det var snabbt. Ganska ofta låser det sig helt och då är det bara att stänga ner och börja om.

Det är i alla fall väldigt irriterande när ingenting händer. Och när det låser sig går det inte ens att skrolla utan det blir Ctrl-Alt och Delete och sedan skicka felrapport.

Det kan inte vara fela på datorn eller så för detta fenomen händer i princip bara på PC för allas sida. Det finns vissa dagstidningar som också kan sega men inte så här.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagstidningar skriver du, hmm Aftonbladet är ju ökänt för alla sina flashannonser som får många datorer att gå på knäna. Firefox plus tillägget Adblock plus eller host-filen från MVPS är ju bra för att bli av med mycket annonser.

Men om Internet Explorer (jag har för mig att du använder den) hänger sig så kan det ju vara problem med något installerat tillägg till Internet Explorer.

Om du har Internet Explorer version 7 så kan du se vad du har för tillägg i Internet-alternativ - Program - Hantera tillägg. Där går det att inaktivera tillägg också för att se om det blir bättre då. Man behöver troligen starta om IE efter att ha inaktiverat några tillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har IE7. Men jag är inte så hemma i detta område att jag begriper vilket tillägg som skulle kunna hantras hit eller dit. Där är lite att välja på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lättast att se detta om du postar en hijackthis logg, surfa runt och se vilka sidor det blir problem på. ett mycket bra tillägg till ie7 är detta tillägg
http://www.ie7pro.com/

(i HJT finns även bra funktion att ta bort filer, open misc tools >delete file on reboot, leta upp filen, klicka på öppna)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 18:32:25, on 2009-01-13
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16762)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\EvtEng.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\S24EvMon.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\WLKeeper.exe
C:\Program\Lavasoft\Ad-Aware\aawservice.exe
C:\Program\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe
C:\Program\Delade filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\RegSrvc.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
C:\Program\Intel\Wireless\bin\ZCfgSvc.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\ifrmewrk.exe
C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe
C:\WINDOWS\system32\igfxpers.exe
C:\WINDOWS\stsystra.exe
C:\WINDOWS\system32\igfxsrvc.exe
C:\WINDOWS\system32\rundll32.exe
C:\Program\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe
C:\Program\Delade filer\Real\Update_OB\realsched.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\E_FATICAE.EXE
C:\Documents and Settings\All Users\Start-meny\Program\Autostart\NPAuth.exe
C:\Program\Intel\Wireless\Bin\Dot1XCfg.exe
C:\Program Files\Real\RealPlayer\RealPlay.exe
C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Program\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.se/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,AutoConfigURL = 192.168.0.69
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyServer = 192.168.0.1:8080
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar
O2 - BHO: Länkhjälp till Adobe PDF Reader - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Delade filer\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: RealPlayer Download and Record Plugin for Internet Explorer - {3049C3E9-B461-4BC5-8870-4C09146192CA} - C:\Program Files\Real\RealPlayer\rpbrowserrecordplugin.dll
O2 - BHO: Java Plug-In SSV Helper - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program\Java\jre6\bin\ssv.dll
O2 - BHO: WOT Helper - {C920E44A-7F78-4E64-BDD7-A57026E7FEB7} - C:\Program\WOT\WOT.dll
O2 - BHO: Java Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll
O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll
O3 - Toolbar: WOT - {71576546-354D-41c9-AAE8-31F2EC22BF0D} - C:\Program\WOT\WOT.dll
O4 - HKLM\..\Run: [intelZeroConfig] "C:\Program\Intel\Wireless\bin\ZCfgSvc.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [intelWireless] "C:\Program\Intel\Wireless\Bin\ifrmewrk.exe" /tf Intel PROSet/Wireless
O4 - HKLM\..\Run: [igfxtray] C:\WINDOWS\system32\igfxtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [igfxhkcmd] C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe
O4 - HKLM\..\Run: [igfxpers] C:\WINDOWS\system32\igfxpers.exe
O4 - HKLM\..\Run: [sigmatelSysTrayApp] stsystra.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "C:\Program\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [bluetoothAuthenticationAgent] rundll32.exe bthprops.cpl,,BluetoothAuthenticationAgent
O4 - HKLM\..\Run: [avast!] C:\Program\ALWILS~1\Avast4\ashDisp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [sunJavaUpdateSched] "C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Program\Delade filer\Real\Update_OB\realsched.exe"  -osboot
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [update Service] C:\Program\DELADE~1\TEKNUM~1\update.exe /startup
O4 - HKCU\..\Run: [EPSON Stylus DX4400 Series] C:\WINDOWS\System32\spool\DRIVERS\W32X86\3\E_FATICAE.EXE /FU "C:\WINDOWS\TEMP\E_SA2.tmp" /EF "HKCU"
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')
O4 - Global Startup: NPAuth.exe
O8 - Extra context menu item: E&xportera till Microsoft Excel - res://C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Referensinformation - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1224621274546
O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://www.update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1224621262125
O16 - DPF: {8BC53B30-32E4-4ED3-BEF9-DB761DB77453} (CInstallLPCtrl Object) - http://u3.sandisk.com/download/apps/LPInstaller.CAB
O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - https://fpdownload.macromedia.com/get/shockwave/cabs/flash/swflash.cab
O18 - Protocol: wot - {C2A44D6B-CB9F-4663-88A6-DF2F26E4D952} - C:\Program\WOT\WOT.dll
O23 - Service: Lavasoft Ad-Aware Service (aawservice) - Lavasoft - C:\Program\Lavasoft\Ad-Aware\aawservice.exe
O23 - Service: avast! iAVS4 Control Service (aswUpdSv) - ALWIL Software - C:\Program\Alwil Software\Avast4\aswUpdSv.exe
O23 - Service: avast! Antivirus - ALWIL Software - C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashServ.exe
O23 - Service: avast! Mail Scanner - ALWIL Software - C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashMaiSv.exe
O23 - Service: avast! Web Scanner - ALWIL Software - C:\Program\Alwil Software\Avast4\ashWebSv.exe
O23 - Service: Intel® PROSet/Wireless Event Log (EvtEng) - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\EvtEng.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program\Delade filer\InstallShield\Driver\1050\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe
O23 - Service: Intel® PROSet/Wireless Registry Service (RegSrvc) - Intel Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\RegSrvc.exe
O23 - Service: Intel® PROSet/Wireless Service (S24EventMonitor) - Intel Corporation  - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\S24EvMon.exe
O23 - Service: Intel® PROSet/Wireless SSO Service (WLANKEEPER) - Intel® Corporation - C:\Program\Intel\Wireless\Bin\WLKeeper.exe

--
End of file - 7547 bytes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jak kan inte hjälpa dig med loggen. Det finns några onödiga program i autostarten, som du kan ta bort .Om du  vill Attas,  att datorn skall starta upp snabbare ?  

Onödiga starter:

 ( XP )  Kör -> msconfig  . Autostart  och bocka av .

 [igfxhkcmd] C:\WINDOWS\system32\hkcmd.exe

[Adobe Reader Speed Launcher] \"C:\Program\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe\

[sunJavaUpdateSched] \"C:\Program\Java\jre6\bin\jusched.exe

 [TkBellExe] \"C:\Program\Delade filer\Real\Update_OB\realsched.exe\" -osboot


Här kan du kolla din bredbandsuppkoppling .

http://www.bredbandskollen.se/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O2 - BHO: RealPlayer Download and Record Plugin for Internet Explorer - {3049C3E9-B461-4BC5-8870-4C09146192CA} - C:\Program Files\Real\RealPlayer\rpbrowserrecordplugin.dll

Det där är inget vanligt tillägg till Internet Explorer i alla fall. Se om det hjälper att inaktivera det.


O16 - DPF: {D27CDB6E-AE6D-11CF-96B8-444553540000} (Shockwave Flash Object) - https://fpdownload.macromedia.com/get/shockwave/cabs/flash/swflash.cab

Är väl inte heller nödvändigt, pröva med att inaktivera det också.


O4 - HKLM\..\Run: [bluetoothAuthenticationAgent] rundll32.exe bthprops.cpl,,BluetoothAuthenticationAgent

Är Bluetooth igång på datorn? För Bluetooth och trådlösa nätverk kan störa varandra och leda till sämre förbindelse internetanslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade med Bredbandskollen.se

0,67 Mbit/sek att skicka
2,00 Mbit/sek att ta emot

Vad säger dessa siffror för er som är experter?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte mycket fart  Attas .  Villken  hastighet betalar du för  ?  .

Har mobilt internet på den bärbara datorn och kommer upp i ca.  3 Mbit/sek av lovade 7 mbit/sek  (telia) .


Får nu på den stationära datorn.

All tele . Statsnätet  .  180:-/månad.
skicka  6.88 Mbit/sek
tar emot 10.66 Mbit/sek


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade med Bredbandskollen.se

0,67 Mbit/sek att skicka
2,00 Mbit/sek att ta emot

Vad säger dessa siffror för er som är experter?

Det är ungefär vad jag har som har 2 Mbit/s ADSL och det räcker med marginal till för att surfa. Bredbandskollen ger väl en svarstid också om jag kommer ihåg rätt. Vad var den?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villken  hastighet betalar du för  ?  

Detta betalar jag tack och lov inget för. Det är nämnligen så att jag är på sjukhus och det går via deras proxyserver. Inte konstigt att det är slött.

Tyvär så får jag inte ha eget trådlöst annars hade jag gjort det omedelbart.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheterna är det inte ett dugg problem med, det är många gånger fortare än man behöver för att surfa. Men frågan är vad svarstiden är samt vad datorn och Internet Explorer med tillägg klarar av. Vad är det för dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om man inte har så mycket info så antar jag att det är uppkopplingen som väl delas med andra samt proxyn som gör att det varierar så.
är det alltid så att vissa sidor alltid är långsamma och vissa alltid är väldigt snabba, på samma gång, så kan jag inte ge nåt konkret svar på det men känns väldigt långsökt att det skulle vara ett add-on som orsaker att det tar 5 min att få upp en sida. idg sidorna har väl aldrig varit snabba så länge jag minns men nu upplever jag att dom är ok 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

927 @ 2009-01-15, 02:18

även om man inte har så mycket info så antar jag att det är uppkopplingen som väl delas med andra samt proxyn som gör att det varierar så.
är det alltid så att vissa sidor alltid är långsamma och vissa alltid är väldigt snabba, på samma gång, så kan jag inte ge nåt konkret svar på det men känns väldigt långsökt att det skulle vara ett add-on som orsaker att det tar 5 min att få upp en sida. idg sidorna har väl aldrig varit snabba så länge jag minns men nu upplever jag att dom är ok 



Hej!

Håller med 927!

Och ang Bredbandskollen så var jag ju tvungen att kolla jag med och fick detta till svar på mätningen på Laptopen:

Skicka: 21,78 Mbit`s
Ta Emot: 29,82 Mbit`s

Och på den stationära har jag ej testat ännu!

Då kör jag Trådlöst med Router D-Link N DIR 635!

Och jag antar att det också har betydelse vad man har för hårdvarur?

Däremot så irreterar jag mig på att jag bara får 65 Mbit`s istället för närmare 300 som jag har H-varaor för!

Helren
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Däremot så irreterar jag mig på att jag bara får 65 Mbit`s istället för närmare 300 som jag har H-varaor för!

Helren

Jag tyckte det såg ut som att du fick ca 30 Mbit/s och inte 65 Mbit/s.

Framför allt så beror ju filöverföringshastigheten på vad man har för bredbandsabonnemang, dvs vilken hastighet man betalar för.

Även om man har ett trådlöst nätverkskort och en trådlös router som klarar av förslaget till den kommande 802.11n-standarden, dvs en lufthastighet på 300 Mbit/s, så kan det ju aldrig ge en filöverföringshastighet på 300 Mbit/s.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

datorn jag har

Operativsystemets namn Microsoft Windows XP Professional
Version 5.1.2600 Service Pack 2 build 2600
Operativsystemets tillverkare Microsoft Corporation
Datornamn ULF-1B91A450665
Datortillverkare Dell Inc.
Datormodell Latitude D620
Datortyp X86-baserad dator
Processor x86 Family 6 Model 14 Stepping 8 GenuineIntel ~1995 Mhz
Processor x86 Family 6 Model 14 Stepping 8 GenuineIntel ~1994 Mhz
BIOS-version och -datum Dell Inc. A02, 2006-04-11
SMBIOS-version 2.4
Windows-katalog C:\WINDOWS
Systemkatalog C:\WINDOWS\system32
Startenhet \Device\HarddiskVolume1
Nationella inställningar Sverige
HAL (Hardware Abstraction Layer) Version = "5.1.2600.2180 (xpsp_sp2_rtm.040803-2158)"
Användarnamn ULF-1B91A450665\ULF
Tidszon Västeuropa, normaltid
Sammanlagt fysiskt minne 1 024,00 MB
Tillgängligt fysiskt minne 549,02 MB
Sammanlagt virtuellt minne 2,00 GB
Tillgängligt virtuellt minne 1,96 GB
Växlingsfilsutrymme 2,38 GB
Växlingsfil C:\pagefile.sys
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara en bra dator, så det är inte lite RAM-minne eller dålig processor som ställer till det i alla fall.

Har det blivit någon förändring när du inaktiverat tillägen och hur var det med svarstiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...