Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver HJÄLP med en trojan


dragomm

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett stort problem med en trojan och hoppades få något tips på hur jag kan bli av med den.

För typ 2 veckor sedan blev både mina datorer mycket segare och mitt world of warcraft account hackat. Då skaffade jag Norton Internet Security 2009. Först installerade jag det på den här datorn jag skriver på nu och Norton kunde direkt upptäcka trojanen och ta bort den. Problemet är då nu bara min bärbara dator. Problemet är att den blir så seg att den inte klara av att söka efter virus eller något liknande.  Det händer helt enkelt inget, det bara ser ut som om programmet söker. Inte häller kan jag öppna Internet explorer.mm Så har ni några tips om hur jag blir av med den skulle jag bli riktigt glad (: Lite annan fakta som kanske kan hjälpa: har Windows xp, trojanen heter Infostealer, har infekterat bland annat filen Explorer. Efter ca 3 min efter start ökar datorns CPU användning till 100%.

 

Riktigt tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du försökt skanna med Norton i felsäkert läge (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj felsäkert läge i menyn)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton hittade inte trojanen. Antar det beror på att jag aldrig har gjort någon live Update. Så vad gör jag nu? Man kan inte  köra live update i felsäkert läge och datorn går för segt för att gjöra det i normalt läge.

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll internetanslutningen till den bärbara utdragen/avstängd så mycket som möjligt.

Vi kan se om HijackThis visar något till att börja med. Ladda ner från en av länkarna:
http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HJTInstall.exe
http://www.download.com/Trend-Micro-HijackThis/3000-8022_4-10227353.html
Installera, starta och välj "Do a system scan and save a logfile", kopiera loggen som kommer upp (inget annat) och klistra in den i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en motgång, datorn klarar inte av att ansluta till Internet i normalt läge och i säkert läge låter den mig inte att ansluta manuelt vilket jag måste. Alltså kan inte öppna någon av länkarna ovan.

Har ni några andra tips?

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte föra över filer från datorn du sitter vid nu, men USB-minne, CD, bärbar hårddisk etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej
testa att avinstalera dit nuvarande antivirus pogram och instalera avast
http://avasthome.se/'>http://avasthome.se/
det är ett gratis antivirus pogram som skanar datorn inan den startar upp
det här är en lenk
http://avasthome.se/
vill du hita fler sök på google på avast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst så kan jag ge dig lite tips om trojaner osv.
Som du redan har märkt så snor trojaner information som man inte vill ska sprida sig. Hur ska man göra för att slippa dessa problem då?
Jo.
1.Ha ett bra antivirus,brandvägg,antispyware,
2.Aldrig ladda hem något du inte vet vad det är.Vill säga ifrån okända nät sidor, absolut inte ta emot musikfiler,andra sorts filer ifrån personer du inte känner.

Följer man dem här enkla reglerna så brukar det alltid ordna sig. Men man ska alltid veta det att spyware kommer alltid komma in i datorn. Och då är det inte säkert det räcker med en bra brandvägg, utan man får då ta till sig med ett antispyware. Vill säga till exempel spy doctor,ad-aware. Det är två bra progam som hindrar dig ifrån maskar och annat som kan skada din dator. Det som kan hända när du får in ett spyware, är just att datorn kan bli väldigt seg o dylikt.


Men just i ditt problem så handlar det om en trojan. Det man ska veta om trojaner,spyware etc. Är just att det smittar i stort sett direkt till dina andra datorer. Och precis som en del andra har sagt, så startar just detta problem när du startar windows. Det du först ska göra är att dra ut nätverkskablen ur datorn, stänga av trådlöst nätverk om så finns.Sen ska du trycka på Start-Kör-msconfig-autostart. Titta sedan där om du kan se själva trojanen,annars
Håll inne Ctrl-alt-del följt av aktivitetshanteraren. sedan processer sen kollar du om det är något som drar mycket på cpu kraften. Det vill säga om det står 100 under cpu, eller sådant, allt ska stå helst under 30. Skulle du då se något som drar mycket så ska du stänga av det, men bara om det är trojaner vill säga!


Mvh, Daniel.

It-Tekniker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du redan har märkt så snor trojaner information som man inte vill ska sprida sig.
Det är inte alla trojaner som stjäl information och allt som stjäl information är inte trojaner. Trojaner handlar om spridningssätt, liksom maskar. Spionprogram handlar om vad det skadliga programmat gör.


Men man ska alltid veta det att spyware kommer alltid komma in i datorn.
Man behöver inte alls få in spionprogram i datorn, det beror helt på vad man gör.

Det som kan hända när du får in ett spyware, är just att datorn kan bli väldigt seg o dylikt.
Det kan bli så men behöver inte märkas alls.

Det man ska veta om trojaner,spyware etc. Är just att det smittar i stort sett direkt till dina andra datorer.
Behöver det inte alls göra, tvärtom är det ovanligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecila. Det jag gjorde var att hålla det på en låg nivå.

Du har helt rätt i att det handlar om vad det skadliga programet gör, det är helt olika, en del kanske inte gör något alls, en del kan ta över hela datorn, en del sprider sig, därför jag skrev som jag skrev tidigare, är ett sett för att skrämma personen, så att man aktar sig lite för trojaner.


Jo helt sant. Men varje gång du besöker en nät sida så riskerar du att få ett spyware, om alla spyware är farliga? Nej inte alls, du får till exempel ett varje gång du besöker aftonbladet.se


Om det är ovanligt att det sprider sig till andra datorer, kan jag tyvär inte hålla med dig om.
Men där emot så kan jag uttrycka mig på ett annat sett, det är inte alltid det gör det, men oftast så händer just det men på olika sett. Att påstå att du säger att det ovanligt att trojaner virus inte sprider sig till andra datorer är en ren lögn. Det finns som sagt olika sorts trojaner, det finns till exempel ett som sprider sig in i datorn, letar upp på datorn slutna ip-address o sedan försöker hela tiden sprida sig till andra datorer i samma nätverk.

Mvh, Daniel

It-Tekniker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte vad det är som är låg nivå i det cecilia skriver men om du kallar en cookie för ett spyware så tycker jag det är låg nivå på kunskapen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att påstå att du säger att det ovanligt att trojaner virus inte sprider sig till andra datorer är en ren lögn. Det finns som sagt olika sorts trojaner, det finns till exempel ett som sprider sig in i datorn, letar upp på datorn slutna ip-address o sedan försöker hela tiden sprida sig till andra datorer i samma nätverk.

Låter ju mer som en mask än en trojan. Trojaner kallas så för att det är program som utger sig för att vara till nytta för att bli installerade men egentligen är skadliga.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trojansk_h%C3%A4st
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internetmask
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt, google är bra hjälpmedel. Här har du info hur du raderar Trojan som heter Infostealer:



om inte detta hjälper, så prova först gå till felsäkert läge "Tryck F8 innan Windows startar och välj felsäkert läge" Dra ut din internetkabel, så att du är inte på nåt sätt kontakt i internet (tror det är det som gör din datorn långsam). Kör Norton med full scan. Kan ta flera timmar...när den är klar, koppla in internet och starta om och see om problemet försvann. 

Om detta hjälpte inte heller, spara dina viktiga filer från Windows Skrivbord och Program Files till en mapp i C:\ och ominstaller hela windows. Då försvinner Trojan garanterad. Lycka till!

P.S. Norton 2009 är bra men väldigt tung system som drar ner din CPU användande en hel del (ta det över 30sec innan din Norton är i gång?), själv använder jag nu PC-Tools, AVG är bra också och lika bra skydd tycker man. 

 - Helping Noobs Since 1981 -
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...