Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa nytt eller behålla det gamla och bara uppgradera, det är det som är frågan?


Three-Gringos

Rekommendera Poster

Three-Gringos

 

Köpa nytt eller behålla det gamla och bara uppgradera det är det som är frågan?

Det gäller alltså mina föräldrars Dell dator från runt år 2000, 256 MB Ram, numera med NOD32 antivirus och med PC Tools Firewall. Succé direkt förresten med det nya antivirusprogrammet, redan när jag höll på med setupen av programmet efter att jag installerat det hittade det två nya virus som det tog bort.

Datorn är grymt seg, bara att öppna utforskaren tar tid och den beter sig lite allmänt konstigt. Skärmupplösningen ändrar sig ibland utan att någon gjort någonting med datorn, till och med mamma börjar klaga på att hon tycker att datorn är slöare än vanligt. Skrev i en tidigare tråd om hur skärmupplösningen ändrade sig och det är bara och ändra tillbaka upplösningen så är det fixat.

http://pcforallasmart.idg.se/forum/thread.jsp?forumid=3&rootid=501206

Det var även på tal om att sätta i lite extra Ram minne i datorn vilket dom var positivt inställda till. Sagt och gjort när jag installerade det nya antivirusprogrammet körde jag även CPU-Z för att försöka ta reda på vilket minne som skulle passa. Jag råkade glömma att skriva upp en sak som behövdes för att beställa minnet så det rann ut i sanden fram tills nu i julas.

Då körde jag CPU-Z igen, problemet var bara att programmet startar och jag får upp rutan men det står ingen information alls i rutornaIcke Möjligt att det kan vara brandväggen men borde inte den då i så fall stoppat programmet att köras från första början. Orkade inte gräva i det där mera pga. att det tar en sån himla tid att göra någonting med den datorn.

Samt ett annat oidentifierat problem som mina föräldrar stött på men aldrig då jag suttit framför datorn. Rätt var det är så kommer det upp ?Going to Sleep now? på skärmen och sedan slocknar skärmen och enda sättet att få ?komma in i datorn? igen är att starta om denFundersam Skärmen är en plattskärm inköpt ny nu i höstas.

/Three-Gringos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har datorn förnågon modell betäckning?
Den andvänder altagligen SD-RAM, altenativt rd-ram om det är en pentium 4 processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med märkesdatorer så är det bäst att ange datormodellen i minneskorttillverkarnas minneskonfiguratorer, som Experten är inne på.

Det låter som att datorn plötsligt stänger av sig ibland, det som du ser som att skärmen går till Sleep-läge. Det beror ofta på värmeproblem. Har du/de rensat bort damm från ventilationshål, fläktar, flänsar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

 

Det som jag skrev ned förra gången jag körde CPU-Z och det funkade var:

 

Memory

Type: DDR

Size: 256 MBytes

Kanaler/Channels: -

Frekvens/Frequence-DRAM Frequence 132,9 MHz

CAS#Latency (CL) 2.0 clocks

 

SPD

 

Timings Table

 

Frequence:            133 MHz    166 MHz

CAS#Latency:        2.0            2.5

RAS#To CAS#:       3              3

RAS#Prechange:    3              3

tRAS:                   6              7

Voltage                2.5V         2.5V

 

Jaa, jag vet jag borde ha tagit en skärmdump eller något på varje flik.

Det där med modellbetäckningen kan bli lite svårare, jag har frågat efter ett kvitto på den datorn men det verkar vara så att det är begravt långt nere i arkivet. Jag skall göra en ny förfrågan.

Rensat datorn från damm, öhh där sa du nått. Har inte kollat det men jag skall be dom kolla det och ha datorn avslagen medans dom gör det.

 

/Three-Gringos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datormodell brukar stå utanpå, någonstans på framsidan. Åtminstone så var det så på mina Dell från 1999 och 2003, t ex Dimension 1300.

Nja, lite mer än att bara dra ut nätsladden får man nog göra för att inte riskera att skada datorn med statisk elektricitet. Man ska inte dammsuga datorn inuti utan tryckluft är ju det bästa, i andra hand försiktigt ta bort damm med tops från fläktar och kylflänsar, inte röra några kretskort och ofta ta med en hand mot insidan av chassiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

 

Äger både tryckluft på burk, antistatmatta och armband så det är nog det minsta problemet. Jag tänkte mera på det dammet som är synligt från utsidan. Öppna locket på datorn och städa det får jag göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit er så hade jag bytt ut det gamla åbräket... finns mycket bra datorer för billig peng just nu. Skulle absolut inte försökt hålla den gamla datorn vid liv. Om du kan så skaffa en pc i delar och bygg själv.


eller en komplett dator
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplett har datorer i delar men just den som CyMr länkar till är färdigbyggd. Det går att få ner det priset ca 700 kr genom att välja en långsammare processor (men fortfarande många gånger snabbare än den gamla Dell-datorn) och en mindre hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla i stället med everest, välj dator sammanställning. kan va lite si o så vad som visas när det är märkesdatorer men det viktiga är moderkoret. men det lär ju va sdram minnen och moderkortet tar nog bara 512 mb. hör även efter hur disken låter, den ska helst bara susa/vissla lite och det lär väl inte denna göra. det är är oxå viktigt att inte för många program automatisk startar med windows, egentligen är det onödigt med mer än antivirus och brandvägg och kanske två till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Three-Gringos

 

Nu har jag äntligen fått arslet ur...Det var ganska lätt att ta reda på vilken modell på datorn det var, det stod runt ON knappen, det första man blir blind på....iaf. det är en Dell Dimension 2400 och den var visst 4 år yngre än vad jag uppskattade, inköpt våren 2004.

 

Sökte med denna minneskonfigurator:

 

http://www.prisjakt.nu/minneskonfigurator.php

 

Fick fram detta resultat:

KTD4400/512 512MB DDR266 Module 

KTD4400/1G 1GB DDR266 Module

KTD4550/512 512MB DDR333 Module

KTD4550/1G 1GB DDR333 Module

KTD8300/512 512MB DDR400 Module

KTD8300/1G 1GB DDR400 Module

 

Vilket minne tycker ni att man skall välja?

 

/Three-Gringos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev tidigare

Frekvens/Frequence-DRAM Frequence 132,9 MHz

om det minne som sitter i. Det verkar enligt minneskonfiguratorn vara samma sak som KTD4400. Du vinner inget på att sätta i de snabbare 4550 och 8300, förutom kanske om du inte behåller det tidigare minnet.

Har du kollat att det finns en ledig plats för minnet eller om båda används?

Det borde räcka bra med sammanlagt 512 MB minne.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos


Har du kollat att det finns en ledig plats för minnet eller om båda används?

 

Det finns en ledig plats på kortet. Du tycker alltså att det räcker med 1 st på 512 MB plus det som sitter i och då få sammanlagt 768 MB eller menade du totalt 512 MB, dvs 2 st på 256 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de allra fall så fungerar XP tillräckligt bra med 512 MB RAM-minne, dvs om man surfar utan att ha mer än 10 flikar, läser och skriver mejl och ordbehandlar lite, men har man många och tunga program, t ex tunga säkerhetspaket, bildredigering, videoredigering eller spelar större spel, så kan det vara bra med mer. Man får ju inte något underverk med en sådan gammal processor i alla fall.

Fast i din lista över kompatibla minnen så finns inget 256 MB minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos

Fast i din lista över kompatibla minnen så finns inget 256 MB minne.

 

Det fanns det egentligen det var bara det att jag hade tagit bort dom pga. att jag inte trodde att det var aktuellt med så små minnen. Det enda som är "tungt" är i så fall NOD32 och PC Tools Firewall. Någon tung bildredigering, videoredigering eller större spel är det inte på tal om. Man tjänar alltså inget på att välja ett snabbare minne t ex. 8300 i stället för 4400, det skillde nämligen bara 25 kr.

 

KTD4400/256 256MB DDR266 Module

KTD4400/512 512MB DDR266 Module

KTD4400/1G 1GB DDR266 Module

KTD4550/256 256MB DDR333 Module

KTD4550/512 512MB DDR333 Module

KTD4550/1G 1GB DDR333 Module

KTD8300/256 256MB DDR400 Module

KTD8300/512 512MB DDR400 Module

KTD8300/1G 1GB DDR400 Module

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är prisskillnaden mellan 256 och 512 MB?
Åtminstone så länge som det gamla minnet är kvar i datorn så hjälper det inte att sätta in ett snabbare minne för minneshastigheten anpassas alltid efter det långsammaste minnet. Jag vet inte om det i ditt fall hjälper med snabbare minne även om det sitter ensamt för det beror på detaljer i moderkortets konstruktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Three-Gringos
Vad är prisskillnaden mellan 256 och 512 MB?

 

Det skiljer en hundring mellan 256 och 512 MB. Det är ingen stor skillnad men igen det är en fråga om vad dom behöver och att datorn trotts allt har ett par år på nacken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir stor skillnad att gå från 256 till 512 MB och jag skulle nöja mig med det om det hade gällt min pappas dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Three-Gringos

 

Minnet är beställt och har kommit hem, kvar är bara att montera det. Kommer jag behöva ändra något i BIOS eller är det bara sätta i det nya minnet och så funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så är det bara att stoppa i det nya minnet och det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...