Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte installera Realtek HD drivisar


tzarenc

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ljudkortet "Realtek AC 97" instoppat i min burk. Jag har kopplat in mitt höttalar system, men datorn säger att det inte finns några ljud enheter. Jag kör XP Pro SP3. Så då testade jag att installera drivisarna till AC 97, och sedan "Realtek HD Audio" drivisarna... Men när installationen är snart klar så kommer det en ruta uåå som säger:

Misslyckad installation av Realtek HD ljudkrets (Audio Driver) !!
[Error Code : 0xE0000227]                                                   

Sedan så avslutas installationen och jag kommer tillbaka till skrivbordet.

Hur ska jag göra för att rätta till detta fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte mycket om ljudkort, men generellt så.
Har du avinstallerat de gamla drivrutinerna innan du installerade nya?
Varifrån har du hämtat drivrutinerna?
Har du en märkesdator som Dell eller HP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Japp, det har jag gjort.
2) Ifrån deras hemsida. D.V.S realtek´s egna webbsida.
3) Jag köpte min dator i delar och byggde ihop den själv.

Jag vet att de funkar, då ljudet försvan efter jag formatera om hårddisken och installera XP istället för Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då vi ska slippa ta detalj efter detalj i steg så tänker jag skriva allt jätte detaljerat.
------------------------------------------------------------

Jag sätter i Windows XP Pro CD i datorn. Tar bort alla partisoner, formaterar hårddisken, och skapar en ny "C" partison. Installationen av Windows XP Pro börjar. Skriver in en redan validerad Windows XP Pro licens nyckel. Windows XP Pro installeras klart. Jag loggar in och konfigurerar mitt konto efter mitt tycke och smak.

Jag kopplar in ljudsladden mellan datorn och skärmen (skärmen har inbyggda högtalare), jag får inte igång ljudet. Jag går in på Kontrollpanelen --> Ljud, tal och ljudenheter --> Ljud och ljudenheter, ett fönster poppar upp (där man konfigurerar allt med ljud och ljudenheter). Jag ser att jag inte kan höja/sänka volymen. Sedan ser jag att det står "Ingen ljudenhet". Jag testar att koppla om sladden på alla möjliga sätt. Jag kopplar in min pappas ljud system och kollar om det funkar, men det gör det inte. Sedan orkar jag inte att hålla på med det mer.

Det går några dagar. Jag vill nu anstränga mig för att få igång ljudet. Jag testar att installera bildkorts drivrutiner. Jag får fler skärm upplösningar, men inget hände med ljudet. Jag ringer min morbror som satte ihop datorn min. Han sa att han inte kommer ihåg vilket slaks ljudkort jag har. Men det vanligaste ljudkortet idag är Realtek 97 AC. Han frågade mig om jag kommer ihåg ikonen som visades på ljudkortets drivrutiner när jag hade Windows Vista Ultimate. Då jag inte kommer ihåg på direkten så svarar jag "nej". Men han föreslår att jag testar att installera drivrutinerna för Realtek 97 AC. Jag laddar då ner drivrutinerna till Realtek 97 AC från Realteks officiella webbplats. Jag installerar dem och startar om datorn. När jag kollar ner i nedre högra hörnet så ser jag den blå krabban, och då genast kommer jag ihåg den, den fanns också på installerade program i Vistan, och jag vill allt minnas att det stod någonting med ?97? i hanteraren. Jag testar att kolla på ett videoklipp på YouTube.com, som det antagligen ska vara ljud på. Men det kom inget ljud. Så då testar jag att lyssna på musik, det gick inte heller. Jag avinstallerar drivrutinerna och startar om datorn. Jag ringer min morbror igen och frågar om han har något annat förslag. Han föreslår att jag kan installera moderkorts drivrutinerna. Jag sätter in CDen och bootar upp den. Först så testar jag med att installera Realtek HD Audio. Men när installationen är nästan klar så popar det upp en ruta där det står:

Misslyckad installation av Realtek HD ljudkrets (Audio Driver) !!
[Error Code : 0xE0000227']                                                      

Fönstret stängs och jag installerar alla andra drivrutiner som finns på CDen. Jag går in och kollar i Kontrollpanelen --> Lägg till eller ta bort program. Där fanns ?Realtek HD Audio? installerad. Jag avinstallerar den och kollar i enhetshanteraren, där fanns den också, fast med en gul prick och ett svart utropstecken i mitten. Jag testar att ta bort den, men då kommer det upp:

Det gick inte att avinstallera enheten. Enheten behövs kanske för att starta datorn.

[/quote']

Jag kan inte ta bort den.

 

Det går några dagar och jag får inte igång skiten. Jag laddar ner denna gång båda programvarorna från deras hemsida. Programmet står som installerat, men det funkawr inte. Jag testar att göra om proceduren genom att installera Realtek 97 AC och sedan Realtek HD Audio. Men felmeddelandet kommer ändå upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du googlar på felmeddelandet som du får så hittar du en del som kan vara till hjälp!
Ljudet är vål inbyggt på moderkortet och då är det alltid bäst att använda drivruriner från moderkortstillverkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framför allt så ska man börja med att installera chipset-drivrutinen antingen från moderkortstillverkarens eller chipsettillverkarens webbplats eftersom chipsetet påverkar så mycket i datorn.

Har du dessutom prövat med flera Realtek-drivrutiner så kan det vara bra att få bort dem helt så inget gammalt ligger kvar och stör. Till det så kan man använda:
http://downloads.guru3d.com/Guru3D---Driver-Sweeper-(Setup)-download-1655.html
Läs där för att få anvisningar om exakt hur du ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...