Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Letar program för synkronisering


Jonas.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver ett program som kan synkronisera min hårddisk på datorn med en extern hårddisk.
Den externa hårddisken är inte kompatibel med Windows Mobilitetscenter.
Har också kollat på det som heter Synkroniseringscenter under Tillbehör>Systemverktyg. Vet inte om det är samma, men i vilket fall så kan inte den heller identifiera min externa hårddisk.

Någon som har något bra förslag?
Tack på förhand.

//Jonas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner inte till Synkroniseringscenter, så jag antar att du använder Windows Vista?

I Windows 95 till XP finns en enkel funktion som kallas för "Portfölj". Den kan användas för att skapa synkroniserade kopior som du kan lägga på en hårddisk, diskett eller vad som helst. Det går bra både att använda FAT och NTFS som filsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, metacell!

Nu har jag koll på vad portföljen gör, och jag läste om den och Windows Synkroniseringscenter i "Hjälp och Support".

Något jag upptäckt med portföljen är dock att det verkar som att jag måste kopiera varje enskild fil från min dator till portföljen. Stämmer det?

Det skulle bli ganska jobbigt eftersom jag vill kopiera nästan hela hårddisken till min externa hårddisk.

Jag läste också i hjälp-avsnittet att man hellre ska använda Windows Synk.center om man ska synka med ett externt minne, och att man hellre bör använda portföljen när man synkar emellan till exempel en laptop och en stationär dator.

Förresten så stämmer ditt antagande; jag kör Windows Vista.


Tack igen. Jag kommer fortsätta leta efter ett program som kan ersätta Windows Synkroniseringscenter.

//Jonas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan Vistas Säkerhetskopiering vara något för dig? Det programmet finns under Systemverktyg i Startmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett jättebra program i PC for Allas programbank under Verktyg. Det heter Syncback och vi har använt det hemma och på jobbet för att synka extern hårddisk som vi tar med hem. Detta program kan också säkerhetskopiera, kanske inte med alla finesser som ett vanligt säkerhetskopieringsprogram men helt OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Och tack till dig, bluebird, som gav mig vad jag letade efter.

Om det finns fler som också letar, och som inte gillar 'Syncback' kan ni också testa Microsofts program SyncToy. Jag hittade det efter mångt och mycket letande på google och på olika forum. Det funkade helt ok det också.

//Jonas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...