Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vågar jag?


FluH

Rekommendera Poster

Med Windows 98 startade min tidigare dator på mindre än 1 minut.
Men min nuvarande dator och Windows XP mätte jag just upp 7 minuter.
Det dröjer 4 minuter innan ikonerna på skrivbordet blir synliga.
Datorn är 6 år gammal.
Vågar jag köpa ny dator med Windows Vista?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så startar ju en ny Vista-dator snabbare än en 6 år gammal dator med XP, men det är klart att det beror på hur snabb datorn är och hur mycket man låter starta automatiskt.

Din Windows 98-dator hade väl knappast ett stort och effektivt antivirusprogram som kan hantera dagens skadliga program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

FluH!

Har 3 datorer. Den senasrte en laptop från Toshiba med Vista Buisness startar på 50 sekunder, skrivbordet är framme och antivirus inladdat och jag kan köra igång precis efter 1 minut. Den äldsta datorn från 2001, en Compac Evo 310 startar på ca 1 minut och då är allt inladdat och jag kan starta ex Word och andra program och gå ut på nätet mm. Min Dell Dinension 5000 från 2005 startar på mindre än 1 minut och jag är ute på internet lika fort och kan starta dom program jag vill använda, i samma veva. Jag använder XP Pro på dom stationära datorerna.

Att din dator tar så lång tid som 7 minuter att starta, som du har XP på, tyder på allvarliga systemfel, eller för lite minne. 7 minuter är inte normalt för någon dator att komma igång på.

Så mitt svar är, visst vågar och ska du köpa en dator med Vista och sedan ska du också sätta dig in i hur datorer funkar, för här ligger en hund begraven. Antingen vet du inget om datorer eller så tror du att det bara ska funka, när du trycker på knappen och sedan inget mera. Du kanske såg att min äldsta dator var 8 år gammal.

Dom flesta datorer som säljs idag, brukar vara bestyckade med ett rejält minne, men minst 3 GB behöver du till en ny dator med Vista.

Lycka till och god fortsättning på det nya året!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 GB RAM-minne i min Vista-dator och det är sällan som mer än 1,1 GB används, så jag tycker att så länge man inte spelar minneskrävande spel eller håller på med bild- eller videoredigering så räcker det med 2 GB minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som avgör är ju hårddisk, cpu och om man tex har 3 eller 33 autostartande program.
tunga säkerhetspaket kan fördröja uppstarten. jag vet inte hur lång tid det för mej att starta min dator (pentium 4 3.2 ghz) med endast brandvägg men jag tycker att det låter väldigt märkligt att en dator från 2001 kan vara så snabb, iofs kan den ju vara uppgraderad. enligt mitt minne så var 256 mb och 1 ghz cpu vanligt då.
anledningen till att jag skrev hårddisk är att en gammal disk tappar i prestanda, jag hade nyligen en segate 8 mb cache sata men den är långsammare än min nuvarande maxtor 2 mb cache ide trots 5400 rpm. jag märker detta speciellt när jag ska öppna utforskaren, de kunde tidigare ta 20 sekunder. när en disk börjar låta som en gammal traktor är det läge att byta ut den. minnet har ju en betydelse men idag är det ju inte många som har mindre än 512 mb i sina burkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

927!

Compaqen är på 2.0 GHZ Pentium 4 och hade från början 256MB Ram. Jag har uppdaterat det till 512MB, något annat är inte gjort med den datorn. Den funkar i stort sett som när den var ny. Systemet är aldrig ominstallerat, däremot verkar det som om skärmen börjar ge med sig. Vad jag kan påminna mig har den haft en blåskärm och jag plågade den också ganska mycket i början. Den sattes i drift såg jag i oktober 2001 när jag kollade den nyss.

Jag har använt PerfectDisk till defragmentering och städat den både fysiskt invändigt och till systemet har jag på sista tiden städat med CCleaner. Registret har jag rensat med jv16 PowerTools version 1.4 sedan den kom. Disken är på 40 GB, en partion.

Hustrun använder den varje dag till släktforskning. Så den är igång varje dag och har så varit i alla år.

Alla datorer har uppdaterats automatiskt från allra första början. Antivirus har varit NOD32 sedan 2001 och sedan 3 år tillbaka, endast Windows brandvägg på dom med XP Pro och likaså på den nya laptopen med Vista. Använder HijackThis till att hålla koll på skräpet. Inga virus någonsin, har hittats eller drabbat oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din XP-dator låter inte riktigt frisk. Kanske läge för en ominstallation. Gärna med ett OS som inte är sådär överkänsligt för virus och annat skräp. Kanske lite mer arbetsminne också skulle göra susen.

Men visst, vänta inget underverk av en sex år gammal dator med något operativsystem, men med rätt OS borde den kunna bli användbar.

Långa boottider har väl annars besvärat alla OS. Ubuntufolket jobbar just nu intensivt med just det problemet och den version som släpps i april väntas boota mycket snabbare än något vi har sett på vanliga datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...