Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Diskrensning

Randomizer1

Recommended Posts

Tjena.
Asså det är såhär:
Jag körde diskrensning igår.
Men det tar inte bort filerna som den hittar.
Där va 3850 KB den hitta och skulle ta bort.
Men jag körde en direkt efter igen. och då var där också 3850 KB kvar.

Varför tar den inte bort?

Guest ollemunter

Vilket program använde du och vad kör du XP eller Vista?

Det bästa programmet till städning är just nu CCleaner som också är gratis. Städar säkert både tempmappar, övriga sopor och registret.

När du tar hem programmet, så ladda hem den minsta versionen "Slim" som inte innehåller något verktygsfält mm.

CCleaner funkar lika bra till Vista

http://www.ccleaner.com/download/builds

God Jul!

Hej!

Tänkte bara tillägga att man inte behöver något program för att göra en diskrensning,det inbyggda duger alldeles ypperligt enligt mig iaf!

Som finns i både Xp och VISTA!

Även om man kan bestämma och ta bort lite mer avancerat om man använder exvis CCleaner!

Testa att göra en diskrensning i Felsäkertläge och se om det fungerar bättre då,tryck på F8 upprepade ggr under uppstart och passa på att även göra en defragmentering när du är i det Felsäkraläget OM du inte har Defragmenterat nyligen kör du Xp så kan du ju analysera disken och kolla vad Xp tycker!

Bara ett förslag!

Mvh
Helren

• 4 months later...

har vista home premium
h-disken med två partitioner: VistaOS(C:) och Data(D:) - D var helt tom från början och utan att själv lagt något där har 3 GB försvunnit - har kört diskrensing och startat om datorn men det står fortfarande ledigt utrymme: 136 och total storlek: 139

har också använt programmet CCleaner och kan inte få en tom enhet D

tacksam för hjälp

Om du ställer in "Den här datorn" på att visa både operativsystemfiler och dolda filer, ser du då något på hårddisken?

Jag vet inte hur man gör. Istället för "Den här datorn" har jag "Dator", det är nog det du menar, eller?

Mvh

Ja, det heter Datorn i Vista och Den här datorn i XP.

Verktyg - Mappalternativ - Visning
Välj Visa dolda filer och mappar
Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper
Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

• 2 weeks later...

Jag har inte dessa valmöjligheter.

När jag markerar DATA(D:) - enheten i frågan - får jag följande alternativ att välja bland: Ordna, Visa, Egenskaper, Systemegenskaper och Avinstallera eller ändra ett program.

När jag markerar DATA(D:) - enheten i frågan - får jag följande alternativ att välja bland: Ordna, Visa, Egenskaper, Systemegenskaper och Avinstallera eller ändra ett program.

Du måste välja ALT för att få fram menyraden där knappen Verktyg ligger.

Du måste välja ALT för att få fram menyraden där knappen Verktyg ligger.

Tack för tipset. Har gjort som Cecilia sa och klickat på Verkställ. Sedan dubbelklickade jag på enheten (D:) och såg inga filer, det stod 'Denna mapp är tom.' Det verkar som att problemet kvarstår - mappen är tom men använt utrymme är 3,64 GB.

• 5 months later...
Ja, det heter Datorn i Vista och Den här datorn i XP.

Verktyg - Mappalternativ - Visning
Välj Visa dolda filer och mappar
Avbocka Dölj filnamnstillägg för kända filtyper
Avbocka Dölj skyddade operativsystemfiler

den här gången fick jag upp någonting - är de viktiga? är det rimligt att de tar upp 3.35 GB? går det att ta bort dem?

> Dator > DATA (D:)>

$RECYCLE.BIN               Filmapp

System Volume Inform... Filmapp

$RECYCLE.BIN är mappen där papperskorgen ligger för D:, det är normalt att den finns där.

System Volume Information\_restore är stället där systemåterställningsfunktionen lagrar olika systemåterställningspunkter, det är normalt att den finns där.

Det är inte orimligt att 3 GB används på en så pass stor hårddisk.

• 2 weeks later...
$RECYCLE.BIN är mappen där papperskorgen ligger för D:, det är normalt att den finns där.

System Volume Information\_restore är stället där systemåterställningsfunktionen lagrar olika systemåterställningspunkter, det är normalt att den finns där.

Det är inte orimligt att 3 GB används på en så pass stor hårddisk.

Tack så mycket; uppskattar verkligen din vänlighet och kunnande. Ha det bra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...