Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Energisparfunktionen


dad

Rekommendera Poster

Kan någon hjälpa mig med energisparfunktionen i XP? Raden för energischema är låst. Den är blåmarkerad och tom och jag kan inte skriva namn på något nytt schema. Jag har för mig att det tidigare stod något där, "hemdator" eller liknande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har korrekta drivrutiner för all relevant hårdvara så kan det orsaka att du inte kan aktivera strömsparfunktioner. Upptäckte härom veckan att en Vista maskin inte hade rätt grafikdrivrutiner och det gjorde att det inte fanns stöd för att sätta grafikkortet i strömsparläge och därmed deaktiverade sleep-läget (vad nu det heter i svenska Windows).

För att se vad din dator klarar av för strömsparlägen i denna stund så kan du öppna en kommandoprompt och skriva "powercfg -a" utan "" givetvis och sedan trycka enter-tangenten. Då listas vilka lägen som stöds, vanligen numrerade S1, S2, S3 där S1 är sleep och S3 är hibernate. S2 är standby om jag minns rätt. Här kan det också tipsas om vad som kanske förhindrar att ett läge är tillgängligt. I mitt fall ovan så såg jag att grafikkortet inte stödde strömsparfunktioner så då installerade jag nya uppdaterade drivrutiner så löste det sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Drivrutinerna uptodate! Fortfarande samma problem. Allt började när jag avinstallerade ett energisparprogram som heter "Edison". Har försökt få hjälp från dom men har inte fått något svar. Tyvärr är väl ominstallation av XP  enda alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...