Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tycker inte att det är rätt...


crummond

Rekommendera Poster

På senaste tiden har jag blivit irriterad över Vista och då menar jag inte på gränsnittet. Vad jag är trött på är allt det som man har införskaffat för några år sedan, möjligen inte fungerar i det nya operativsystemet.
T. ex. kan jag ta min släkting som exempel, som efter datorbyte (när den gamla totalhavererade) upptäckte att han inte längre kunde använda sig av sin gamla laserskrivare eller bildläsare. Rådet han får är att köpa nytt!!! Det gör mig förbannad. Man läser om folk som har krångel med programvara och hårdvara, när de byter upp sig till en nyare maskin med nyare operativsystem. Samma sak skedde när XP kom till.
När ska vi konsumenter börja ställa krav på att det här accepterar vi inte längre? Jag tycker att hårdvarutillverkare, mjukvaruföretag och Microsoft (i det här fallet, har ingen koll på Apple) ska ta sitt ansvar och se till att programvara och hårdvara vi köper till vår dator ska fungera även i framtiden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet med skrivare och liknande som inte fungerar ihop med Vista så får du gå på skrivartillverkaren som inte bryr sig om att ta fram nya drivrutiner som fungerar ihop med Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är ju sånt här man måste kolla upp innan.
står det att systemkraven för en skrivare är 2000/xp och man av nån anledning vill byta till vista så får man ju antingen kolla med skrivartillverkaren eller gå in på deras hemsida och se om det finns nån drivare till vista.
köper man en stationär dator så bör köpa en no-name dator och du kan välja valfritt OS och jag tror även att det ska gå att få tag i bärbara märkesdatorer med xp förinstallerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske inte var riktigt klar i texten innan, så jag gör ett försök att klargöra vad jag menade med mitt inlägg.
Köper jag en ny skrivare eller någon annan hårdvara med en livstid på t.ex. 6-7 år bör jag kunna använda den i en dator med nyare operativsystem. Jag ska inte behöva köpa nytt bara för att jag köper en ny dator eller uppgraderar operativsystem. Jag undrar om jag är fel ute i mitt tankesätt och vill gärna ha en diskussion om detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst vore det trevligt om det var så.

Du tog däremot upp Microsoft och programtillverkare och de är inte inblandade när det gäller att äldre skrivare och annan kringutrustning inte fungerar med nyare Windows.

Men det är ju liknande i andra branscher, om man köper ny bil så är det inte säkert att vinterhjulen, dragkroken och takräcket passar längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att programvarutillverkare är inblandade när deras program inte fungerar i ett nyare operativsystem, som jag skrev om i första artikeln. Microsoft anser jag att de också har ett ansvar att se till att windows är bakåtkompatibel.


Visst vore det trevligt om det var så.
Men det är ju liknande i andra branscher, om man köper ny bil så är det inte säkert att vinterhjulen, dragkroken och takräcket passar längre.

Visst är det så i flera branscher, men måste det även vara så i denna? Köper jag en ny frys behöver jag inte byta ut mina frysbehållare...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst försöker Microsoft få de olika Windows-versionerna att vara bakåtkompatibla, men just när det gäller den större drivrutinsändringen som skett mellan XP och Vista så beror det på att Microsoft också hade krav på sig från sina kunder om att göra en Windows-version som var säkrare och att det inte lika lätt skulle bli blåskärm pga fel i en drivrutin.

I XP så är den vanligaste orsaken till blåskärm att en drivrutin innehåller ett fel, i Vista så är sannolikheten att ett drivrutinesfel ska orsaka blåskärm betydligt mindre.

Det är ju fortfarande möjligt att köra många program som skrevs för Windows 95 i Vista så visst försöket Microsoft så gott det går.

Jag är inte anställd på Microsoft eller något sådant och jag tycker det vore jätte bra om det var mer som kunde vara bakåtkompatibelt, men vill bara belysa för dig (och andra) att det inte alltid är så lätt att få det så.

PS. Även om frysburkarna passar i en ny frys så är det inte sannolikt att korgarna gör det. Blinkning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

från win 98 och till xp så har ju detta förbättrats varje gång, du har kunnat koppla in både gammal och ny hårdvara och den har hittats automatisk.
hur det är med vista vet jag inte då det är ett helt ointressant operativ för mig men 6-7 år är ju en väldigt lång tid inom det här området.
för din släkting hade du ju inte blivit ett problem om man behållt xp så det är ju ett problem man skapat själv. dessutom används ju inte vista i nån större utsträckning, det hela känns som ett misslyckat OS från MS.
jag köpte den billigaste laserskrivaren jag kunde hitta för en månad sen, om den kommer funka med windows 7 eller kommade operativ vet man ju inte men det är inte intressant förren om sådär 4 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt ska man inte sticka under stolen med att tillverkarna av hårdvara och mjukvara ibland medvetet gör val som lämnar kunderna i sticket, ofta av ekonomiska skäl. Creative vägrade t.ex. under lång tid att göra drivrutiner till en serie ljudkort och hävdade att det inte gick pga Vista eller något annat löjligt svepskäl, men i själva verket misstänkte många att det handlade om att Creative ville att kunder skulle uppgradera för att på så sätt sälja mer. I somras, eller om det var nu under hösten så kröp, Creative till korset och släppte drivrutinerna till kortserien trots allt så nog kan de om de vill.

Överlag lever vi alltmer i ett konsumtionssamhälle. Inget repareras idag, det är för dyrt utan man köper hela tiden nytt. För tillverkarna av skrivare och annat är uppdatering av drivrutiner bara en kostnad och leder till mindre nyförsäljning.

Det är samtidigt svårt att släppa ett nytt operativsystem och samtidigt vara bakåtkompatibel i alla lägen. Det är alltid någon som klagar på att något inte är som just de vill. Det finns en blogg hos Microsoft om utvecklingen av Windows 7 där de belyser olika aspekter och designval och det är en extremt mångfacetterad skara användare som skall tillfredställas, allt från hardcore gamers, svenssonanvändare till företagsanvändare och IT-avdelningar. Alla har olika krav på operativsystemet. Det blir en enda stor kompromiss av allting.

Bloggen Engineering Windows 7 hos Microsoft: http://blogs.msdn.com/e7/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...