Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör jag Dualboot med Vista och Ubuntu?


Martin W

Rekommendera Poster

Jag har en laptop som är en aning seg. Så jag vill alltså installera Ubuntu UTAN att avinstallera Vista ifall jag inte skulle tycka om Ubuntu.

Om nu Ubuntu överträffar mina förväntningar så kommer jag sedan i sin tur att ta bort Vista från datorn och enbart fortsätta med Ubuntu.

Så min fråga är alltså....

Hur gör jag Dualboot? (Om det är nödvändigt att installera om ÄVEN vista för detta så är jag redo för det.)

Kommer jag även i efterhand kunna ta bort Vista och behålla enbart Ubuntu på datorn om jag redan då kör med dualboot eller måste jag då på nytt formatera hårddisken och åter igen installera enskilt Ubuntu på datorn?

Linux_XP.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att se om du gillar Ubuntu och om Ubuntu fungerar i just din bärbara (kan man inte vara säker på) så provkör Ubuntu från installationsskivan utan att installera något, kolla att internet via kabel och trådlöst och annat fungerar som det ska. Det är ju däremot långsamt att köra från CDn så man kan inte bedöma hastighetern utifrån att köra på det sättet.

Om det finns ledigt utrymme på hårddisken så ska det inte vara något problem att installera Ubunut sedan och automatiskt få Dual-boot. Jag vet däremot inte om man sedan kan formatera Vista-partitionen hur som helst eller om där kommer att ligga något som behövs under uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Martin W!

Varför inte testa Ubuntu i en virtuell miljö. Har din dator 2GB i minne, funkar det utmärkt. Hämta färdiga applicationer, klara att köra i VMware Player som är gratis. Jag har kört i VMware Workstation i ett par år nu och med endast 1GB på en äldre dator och det funkar utmärkt. VMware Workstation är däremot inte gratis. Det bästa med virtuella installationer, är att den fysiska datorn förblir orörd.


http://www.vmware.com/download/player/


Ladda hem det Linux du vill prova. Du slipper krånglet med dualboot mm.


http://www.vmware.com/appliances/directory/cat/45?page=2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cicilia skriver är det lätt att fixa dual-boot då du installerar Ubuntu!
Däremot blir det problem om du vill "bli av" med något av systemen, sen får experterna säga vad dom vill!
För oss amatörer brukar det sluta med formatering av disken för att fä igen allt utrymme!

Om du väljer att testa Ubuntu så ge inte upp på en gång bara för att det inte fungerar exakt likadant som i Windows, det tar ett tag att vänja sig vid olikheterna i systemen!

Jag har Vista och Ubuntu i dual boot på en dator och faktum är att jag har börjat använda Ubuntu mer och mer !

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du installera om Vista så gör det innan du lägger på Ubuntu. Det GÅR att göra tvärt om, alltså att installera Windows efter Ubuntu, men det blir krångligare.

En bra idé är också att defragmentera Windows ordentligt (=flera gånger) innan du installerar Ubuntu.

Som tidigare påpekats i tråden är det en bra idé att testa med Live-CD först. Oftast är det busenkelt att få Ubuntu att fungera med din hårdvara, men det finns också prylar som det är svårt eller omöjligt att få igång. Du får en god förhandsaning om ifall din hårdvara är en problemhårdvara eller en som lätt identifieras och rullar igång.

Wubi är ett smidigt sätt att installera Ubuntu ifall du har Windows på datorn. Kör installationen som installation av vilket windowsprogram som helst (och det går att ta bort som ett sådant också).

Lycka till
Urban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...