Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-portar ur funktion


Tomas. O

Rekommendera Poster

Hej på er!
Helt plötsligt känner inte min dator när man vill använda usb portarna...det händer ingenting...
Vet någon vad som kan ha hänt?
( min 7-åring kan ha råkat stoppa in usb kontakt upp ock ner i en av portarna, kan dom paja av det, och åtgärdas det på en datorverkstad?)
Tacksam för svar
/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stor risk att det har blivit ett allvarligt fel om din son lyckats få i en kontakt felvänd
Det beror på att stift 1 och 4 är 5 volts anslutningar och då blir det ju kortslutning om man vänder fel !
Hmm, sitter här och tittar på en USB kontakt, det borde ju vara omöjligt att få i den felvänd så att det blir kortslutning ??

/kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!
På något vis är en av portarna annorlunda, den saknar en liten plastbit i uttaget så jag tror att det är möjligt att få in kontakten upp och ner.
Det går inte heller spela upp cd-dvd skiva nu...kommer upp ett meddelande som säger "Det går inte att spela upp DVD-skivan eftersom ingen kompatibel DVD-avkodare har installerats på datorn."
Snälla hjälp vad ska jag göra????
/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är USB portarna som inte fungerar så kan du ju installera ett PCI kort med USB portar (om det är en stationär dator) kolla här:  http://www.kjell.com
Att det inte går att spela dvd skivan beror kanske på att det saknas en codec som behvs !
Googla på "codec pack" så hittar du den !

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack kgl!!
Nu kan datorn läsa skivor...)
Förstår inte riktigt hur datorn kunde tappa bort codec??
Nu är det bara att få i gång ubs portarna, så jag kan komma åt min externa hårddisk.
Tror du att det blir en dyr historia att lämna in den för service, datorn har 2 usb ingångar på framsidan och ingen av dom funkar...(
Jag har inte kunskap att kunna meka själv.
Köpte datorpaketet hos komplett för 3 år sen
Processor: AMD Athlon64 3000+ 2.0GHz Socket 754, 512 KB, BOXEDm/fläkt
Moderkort:MSI K8T NEO-V, K8T800
Grafikkort: Gainward GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP8X, "Ultra/1960"

JÄTTETACK IGEN Kalle!

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var min dator så skulle jag nog undvika att lämna in den på kostsam felsökning med osäkert resultat (det kanske inte är ekonomiskt förvarbart att laga den)
Begär ett kostnadsförslag på montering av PCI kort med USB portar av någon som lagar datorer
Kortet kostar ca 200 kr på Clas Ohlson, art.nr:38-2630

Edit
har du kollat så portarna på baksidan är döda också ?

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man inte göra "ingrepp" i datorn så är en HUB ett förslag. Har själv en sådan eftersom det är så få uttag i laptopen. Ett tips bara, skaffa en HUB med egen strömförsörjning (adapter).

Just denna har jag och som jag är mycket nöjd med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tusen Tack Kalle och Attas!

 Portarna på baksidan var ej döda, så jag använder dom och kanse köper mig en HUB om behovet kommer med flers USB-portar!
 
Jättetack
/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...