Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

USB-minne


AGC

Rekommendera Poster

Jag använder flera USB-minnen, men på två av dem (Maxell 1 GB och ZAP 1 GB) blir det tvärstopp när jag lagrar bilder trots att mycket utrymmen finns kvar. Jag får då meddelandet:

"Denna plats på disc X är full. Välj en annan plats och försök igen"

Ibland upphör "spärren" av sig självt, dock bara för att återkomma senare. När jag tömt minnet och formatterat fungerar det igen för en tid. Men efter ett antal bilder återkommer det hela.

Jag kör Vista och har en hyggligt ny och kraftfull dator.

Vad göra?

AGC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB minnen kan faktiskt gå sönder, och ett av de märke du nämner är väl inte av så hög kvalitet.

Eftersom det tycks fungera med andra USB minnen du har är det nog så.

Det är viktigt att göra - Säker borttagning av maskinvara.

Annars går det åt h--- till sist.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ge dig ett tips;

Jag har själv använt en otrolig massa USB minnen och har länge gått och funderat över en extern hårddisk. Har gått och tänkt och tvekat i nästan ett år innan jag slog till och köpte en extern hårddisk. Det blev en WD Elements på 640 GB. Ett köp som jag är mycket, mycket nöjd med.

Hade tidigare USB minnen med inbyggda lösenord, för jag har viktiga filer som jag vill skydda. Externa hårddiskar har tyvärr inte inbygg lösenords funktion. Men detta är också löst med programmet Easycrypto. Ett krypteringsprogram som är mycket lätt att använda och framför allt så är det på svenska.

Så nu har jag ett reserv USB minne på 16 GB med inbyggt lösenord samt den externa hårddisken. Och så mycket data eller filer lär jag väl inte få så att jag fyller hårddisken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för råden. Nu har jag, med hjälp av HP:s kundservice, upptäckt var problemet finns. Det är nämligen så att ett USB-minne tydligen inte kan ta emot mer än ett visst antal filer. Om man lägger in t ex foton ett och ett tar det stopp vid ungefär 25% av utrymmet. Om man däremot lägger bilderna i mappar går det utmärkt att fylla hela minnet utan problem. Ett fenomen som jag aldrig tidigare hört talas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lägger in t ex foton ett och ett tar det stopp vid ungefär 25% av utrymmet. Om man däremot lägger bilderna i mappar går det utmärkt att fylla hela minnet utan problem. Ett fenomen som jag aldrig tidigare hört talas om.


Det där har jag heller aldrig hört talas om eller varit med om. Mysko!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder FAT som filsystem då du formaterade USB-minnet så är det en spärr på 512 filer per folder tror jag. FAT32 tillåter lite mer, 65534 filer och foldrar per folder.

Vill du bli av med dessa begränsningar och om du bara använder minnet i datorer (dvs inte i DVD-spelare för att spela upp bildspel och liknande) så kan du formatera USB-minnena med filsystemet NTFS. Då har du i princip inte några begränsningar (4 miljarder filer per USB-minne).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...