Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Mail krockar med Outlook?


ventur

Rekommendera Poster


Jag kör Vista och där ingår Windows Mail som jag uteslutande vill använda. Jag har installerat ett office-paket (Office 2002) och där ingår Outlook. Dock verkar det som de bägge mailprogrammen konkurrerar med varandra.
Efter vad jag förstått kan man inte bara avinstallera Outlookdelen av paketet utan måste då ta bort allt.
Men finns det ingenstans man kan gå in och tala om för datorn att det är windows mail som skall användas och inget annat? Denna krock innebär bla att det inte går att skicka bilder bilagda mailen. Istället för ett mail kommer det upp en tom outlooksida då jag vill skicka till e-postmottagare.

Hoppas att någon vet, tacksam för hjälp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Det ska gå att ta bort valda delar om du har ett Officepaket. Du kanske behöver en CD med programmet, eventuellt för att detta ska funka, men kanske inte nödvändigtsvis. Varför använda ett sådan gammalt 2002 till Vista, men det funkar ju tydligen. Jag använder själv Office 2003 på en dator med XP Pro och jag kollade lite och i Outlook kan du ange om programmet ska vara din ordinarie e-posthanterare på menyn alternativ och där på fliken annat finns e ruta att i så fall sätta en bock i, om inget är ibockat, så borde inte ditt Outlook ta komandot över Windows Mail Att det krockar kan ju bero också på att Office 2002 inte är kompatibelt med Vista. Jag använder Outlook Express och det funkar. Outlook startar aldrig hos mig och det ska det ju inte göra, eftersom jag tagit bort bocken och det går även i Outlook Express att tala om, att det ska vara huvudprogram för e-posten. Kommer inte ihåg om samma möjlighet finns i Windows Mail, ty den datorn är inte på just nu och där jag använder Windows Mail och i Vista Buisness. Jag har Office 2007 på det systemet, men valt att inte installera Outlook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Tack.

Olle;
du säger att Office 2002 inte är kompatibelt med Vista. Tror du att problemen skulle försvinna om jag avinstallerade 2002 och installerade 2007 (utan Outlook) istället? 2007 finns ju i hem/studentutgåva utan Outlook i paketet.
Påverkar en nyinstallation befinliga dokument eller någon annan påverkan?

Cecilia;
är det kontollpanelen>program du menar? I så fall, hur går jag vidare?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Cecilia;
är det kontollpanelen>program du menar? I så fall, hur går jag vidare?

Om du väljer Klassisk vy till vänster i Kontrollpanelen så ser du Standardprogram sedan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Hur gör man då för att ta bort valda delar av ett officepaket rent praktiskt? Som jag ser det måste man antingen ta bort hela paketet eller behålla allt.
Jag har cd-n i original.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

ventur!

Det ska räcka med att du markerar i kontrollpanelen at du vill ta bort Office, så brukar en dialogruta komma upp med olika val som: konfigurera, ta bort och reparera mm. Funkar inte det, får du prova att starta CD-skivan och gå den vägen, beroende på hur du en gång installerade paketet, men jag tror det räcker med det första jag nämner. Så har i allafall jag gjort, vid olika ändringar.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...